Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) a anunţat că analizează posibilitatea introducerii unei taxe speciale pentru promovarea turistică pentru cetăţenii români care călătoresc în străinătate, iniţiativă care a provocat reacţii durea din oartea oamenilor din turism şi a generat un răspuns şi din partea ministerului de resort. Ceilalţi jucători şi patronate din turism se delimitează faţă de ceea ce numesc ”această idee lansată de un patronat din turism care nu (mai) reprezintă pe aproape nimeni” şi spun că nu sunt de acord cu propunerea. Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan Radu Oprea, afirmă că în cadrul ministerului nu s-a discutat o astfel de idee şi nu a fost vreodată "găsită" o astfel de soluţie pentru finanţarea imaginii României în exterior pentru atragerea turiştilor străini.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Reprezentanţii Comitetului Director al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR): Analizăm posibilitatea ca această taxă, care va fi utilizată pentru promovare turistică, să fie percepută ca o sumă fixă pentru întregul sejur sau ca o cotizaţie pentru fiecare zi de călătorie în străinătate pentru cetăţenii români. Exemplu,  Turcia, unde cetăţenii sunt supuşi unei taxe fixe de 12 euro pentru fiecare călătorie în străinătate,

- FPTR susţine înfiinţarea Organizaţiei de Management al Destinaţiei la nivel naţional, cu scopul de a revoluţiona şi susţine promovarea dinamică şi sustenabilă a României. Această iniţiativă are ca obiectiv ca, în următorii 4-5 ani, contribuţia turismului la Produsul Intern Brut al ţării să atingă procentul de 8-10%,

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

- cu siguranţă, în următorii 2 ani, bugetul consolidat al statului nu va putea aloca resurse suficiente pentru o promovare eficientă a ţării noastre,

- avem în vedere posibilitatea de a obţine anual aproximativ 15 milioane de euro anual (potrivit estimărilor FPTR) pentru promovarea turismului; aceste fonduri vor fi puse la dispoziţia OMD-ului naţional prin introducerea unei taxe speciale de promovare,

 - în prezent, analizăm posibilitatea ca această taxă să fie percepută ca o sumă fixă pentru întregul sejur sau ca o cotizaţie pentru fiecare zi de călătorie în străinătate pentru cetăţenii români,

- taxa de promovare turistică va fi colectată de către agenţiile de turism, platformele de rezervări, şi alţi intermediari similari, fiind apoi virată lunar în contul OMD-ului naţional, într-un mod similar cu colectarea taxei speciale de promovare - denumită şi "taxa de staţiune" sau "city tax" - de către unităţile de cazare,

- se analizează un proiect mai vechi promovat de o altă organizatie patronală din industria turismului, care propune instituirea unei taxe similare în valoare de 1 euro pentru fiecare bilet de avion vândut pentru zborurile către destinaţii externe”, arată patronatul.

Un argument important în această discuţie este exemplul Turciei, unde turismul contribuie cu 10% la PIB şi unde cetăţenii turci sunt supuşi unei taxe fixe de 12 euro pentru fiecare călătorie în străinătate, arată FPTR.

”În aceste condiţii, FPTR consideră că OMD-ul naţional, condus de profesionişti eficienţi, cu un buget final de aproximativ 20-25 de milioane de euro, care include şi contribuţia statului pentru promovare turistică, poate juca un rol crucial în promovarea ţării noastre, contribuind astfel la atingerea obiectivului nostru de a creşte ponderea turismului la PIB-ul României la nivelul de 8-10% în următorii 4-5 ani”, precizează FPTR.

Poziţia ministrului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului: NU s-a discutat o astfel de idee şi NU a fost vreodată "găsită" o astfel de soluţie 

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan Radu Oprea, afirmă, marţi, că nu s-a discutat despre instituirea unei taxe pentru cetăţenii români care aleg să-şi petreacă concediul în străinătate.

”Aflu de la televiziunile de ştiri că ar exista o propunere din partea patronatelor din turism de instituire a unei taxe pentru cetăţenii români care aleg să-şi petreacă concediul în străinătate. Spun public că în cadrul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului NU s-a discutat o astfel de idee şi NU a fost vreodată "găsită" o astfel de soluţie pentru finanţarea imaginii României în exterior pentru atragerea turiştilor străini”, a scris, marţi, pe Facebook, ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.

Ştefan Radu Oprea a adăugat că promovarea României ca destinaţie turistică se face prin campanii, finanţate din bugetul MEAT.

”Astăzi este ultima zi de campanie pe străzile din Paris, va urma încă o campanie în Marea Britanie la BBC”, a adăugat ministrul.

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) a demarat o campanie outdoor de promovare a României ca destinaţie turistică în Franţa, desfăşurată în perioada 6-26 septembrie, pe străzile din Paris. Obiectivul principal al acţiunii este atragerea unui număr tot mai mare de turişti francezi în România.

Alin Burcea, ANAT: Propunerea FPTR privind taxa de ieşire din ţară are ca model turistic Coreea de Nord, Afganistan sau România comunistă

De asemenea, Alin Burcea, prim-vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), afirmă că în Uniunea Europeană, libera circulaţie este un drept fundamental, iar propunerea FPTR privind taxa de ieşire din ţară are ca model turistic Coreea de Nord, Afganistan sau România comunistă.

”Ca om de turism cu experienţă de peste 35 de ani, iau act cu surprindere şi indignare faţă de propunerea absurdă a Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) de a impune o taxă asupra turiştilor români care călătoresc în afara ţării, taxă sugerată sub pretextul promovării României. Această idee este complet nejustificată şi anticoncurenţială. Mentalitatea comunistă a unor hotelieri din România, care se concentrează exclusiv pe creşterea preţurilor şi nu pe îmbunătăţirea calităţii serviciilor, reprezintă o insultă la adresa industriei turismului şi a turiştilor români. Aceşti hotelieri par să dorească să închidă turistii români în ţară, forţându-i să se cazeze în hoteluri scumpe şi neîngrijite. Este inacceptabil să se sugereze că acesta ar fi modelul de dezvoltare pentru turismul românesc!”, spune Alin Burcea.

Nu putem ignora faptul că suntem parte a Uniunii Europene, unde libera circulaţie a cetăţenilor este un drept fundamental, adaugă el. Ministerul Turismului nu doreşte să aloce resurse pentru promovarea ţării noastre în mod eficient, pentru că aceste sume nu pot fi consumate.

”Avem Organizaţiile de Management al Destinaţiei (OMD) care colectează bani, mulţi bani pentru promovare, dar nu fac nimic. De ce nu fac? De ce stau? De ce trebuie taxe noi, când avem taxele turistice, de staţiune? Domnul Nicolae Istrate, vicepreşedinte FPTR, a fost secretar de partid la ITHR (Întreprinderea de Turism, Hoteluri, Restaurante din vremea comunismului) Bucureşti. Probabil de aceea are această gândire. Noi, cei care gândim lucid şi realist în turism, fie că suntem agenţi de turism, hotelieri ori transportatori, credem că fiecare destinaţie ar trebui să îi stimuleze pe turişti să vină. Nu să îi penalizeze pe cei care nu vor. Altfel, să ne amintim de România comunistă, când aveam nevoie de aprobări pentru plecări ”în afară” şi trebuia să depunem paşapoartele, la revenire, la secţia de Miliţie. Mă întreb dacă această perioadă reprezintă modelul propunerii FPTR, ori Coreea de Nord, care primeşte turişti totuşi, dar îi lasă ”un pic” mai ”greu” să iasă din ţară pe proprii cetăţeni.Mai util ar fi să avem un fond de asigurare pentru biletele de avion care ar putea despăgubi turişti în cazul unor anulări sau, mai ales, insolvenţe sau falimente ale unor companii aeriene. Sau să avem în continuare voucherele de vacanţă în formula consacrată, pentru care ANAT şi agenţiile de turism au militat atât, primind şi ”mulţumiri” adecvate de la colegii de la FPTR”, spune Alin Burcea.

Acesta reaminteşte că agenţiile de turism au 19% TVA la comision, iar hotelurile şi restaurantele au 9% în prezent.

”Noi nu am cerut ca lor, hotelierilor, să le crească TVA-ul. Firmele private nu propun creşteri de taxe”, mai spune el.

Federatia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din Romania: Românii nu trebuie “amendaţi” pentru că aleg destinaţii externe de vacanţă

La rândul său, Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România (FPIOR) anunţă că se disociază ferm de propunerea avansată în mass-media de către FPTR, de impunere  a unei taxe de promovare a turismului romanesc, asupra turiştilor români care călătoresc în afara ţării.

“Nu am făcut parte din niciun grup de discuţii sau întâlniri pe aceasta temă şi nu susţinem, în nici o variantă, o asemenea propunere. FPIOR reprezintă mii de operatori Horeca din 18 judeţe ale României - destinaţii turistice româneşti şi susţine şi promovează interesele industriei ospitalităţii din România - dar libera circulaţie a cetăţenilor români este un drept fundamental si care nu poate fi “amendat” sau sancţionat”, spune Valentin Şoneriu, preşedinte FPIOR.

Destinaţiile de vacantă româneşti trebuie să concureze între ele în preferinţele românilor si se află in mod liber si necondiţionat în concurenţă cu destinaţiile externe.

”Nu putem sancţiona turistul român pentru că alege Turcia sau Grecia, în timp ce autorităţile locale şi centrale şi chiar şi unii dintre operatorii privaţi nu reuşesc să coaguleze strategii de dezvoltare şi promovare a turismului în destinaţiile româneşti şi - mai grav, o strategie la nivel naţional”, arată FPIOR.

Corina Martin, secretar general al FPIOR, consideră că este misiunea şi răspunderea Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, în coerenţa si permanent dialog cu Organizaţiile de Management al Destinaţiei (OMD) locale, judeţene şi regionale – să deruleze un management serios si responsabil în cheltuirea eficientă a  banilor colectaţi din taxele percepute de la turisti (City Tax) şi de la operatorii din turism (Taxa de Promovare a turismului) - în aşa fel încât să atragă creşterea numărului de turişti în destinaţii din România şi creşterea contribuţiei acestei industrii a Turismului la PIB.

“Inadmisibil, să ne gandim să sancţionăm turistul român pentru ineficienţa statului de a atrage turişti în România. Ne opunem categoric unei asemenea propuneri! Trebuie să putem vedea mai repede, în sfârşit, performanţe în a atrage mai mulţi turişti în România – dar de aceste obiective nu pot fi răspunzători cetăţeanii români, care sunt liberi să aleagă unde doresc să îşi petreacă vacanţa sau o călătorie - în funcţie de preferinţe, de oferte şi de atractivitatea acestora, de pachetele de servicii oferite şi, desigur, de tarifele ofertate”, afirmă Corina Martin, secretar general FPIOR.

Despre acest proiect a vorbit şi Călin Ile, fost preşedinte al Federatiei Industriei Hoteliere din România (FIHR).

”Am fost presedinte timp de 8 ani de zile al Federatiei Industriei Hoteliere din România FIHR, şi în această calitate am fost privit ca unul din reprezentanţtii industriei ospitalităţii. Deşi nu mai ocup această poziţie din martie 2023, îmi permit să îmi exprim opinia fermă de delimitare faţă de această idee lansată de un patronat din turism care nu (mai) reprezintă pe aproape nimeni. Am visat prea mulţi ani la dreptul de a circula oriunde în lume ca acum să ajungem să discriminăm deplasările externe de cele interne. Nu putem face turismul performant prin aceste măsuri de protecţionism valabile altor vremuri sau altor regiuni ex UE. Apel către presă - va rugam nu mai ascultati pe oricine isi da cu parerea despre o tema sau altă fără a verifica în numele cui vorbeste acel cineva. Uitaţi-vă pe site-ul lor ca să vedeţi ce hoteluri/ restaurante/ centre de agrement sau agentii de turism mai fac parte din FPTR şi pe urma asociati parerea preşedintelui doar cu acea parte a industriei nu cu tot sectorul. PS. cum să mai te gândeşti la Schengen când ai astfel de abordare?”, scrie Călin Ile, pe Facebook.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.