Consumul şi alegerea vinurilor au devenit în ultimii ani o activitate tot mai documentată pentru români, astfel atât cramele producătoare (32%), soiurile de struguri (31%), cât şi culoarea vinului – alb, rose sau roşu - (11%) şi momentul de consum (10%) sunt factori esenţiali în alegerea unei etichete potrivite, conform unui studiu realizat de CrameRomania.ro şi ReVino.ro.
“Decizia de a realiza aceast studiu a venit în urma nevoii date de momentul în care ne aflăm. În plus, în urma unei comparaţii cu ţările dezvoltate în industria vinului, am ajuns la concluzia că noi nu ştim cine este consumatorul român de vinuri în 2018 şi ce tabieturi de consum are”, spune Alina Iancu, fondator CrameRomania.ro şi ReVino.ro.
Dezvoltarea şi apetitul pentru educaţie cu privire la alegerile în materie de vinuri pe care le facem s-au schimbat în ultimii ani, afirmă ea.
”Ţinând cont de accesul la informaţie pe care îl avem, românii consumă din ce în ce mai mult vinuri seci, mai exact 58% dintre aceştia, în detrimentul celor dulci care sunt preferate de doar 2% dintre respondenţi”, adaugă ea.
Tot în acelaşi context, vinurile roşii ocupă primul loc pe podium fiind preferate de 57% dintre români, urmate pe locul doi de vinurile albe alese în proporţie de 28%, de cele rose cu 13% şi pe ultimul loc de spumante cu 2%.
Indiferent de sursă, de la cramele din România, de la cele din afară sau din producţie proprie, vinul este consumat de 2-3 ori pe săptămână de către 45% dintre respondenţi, iar cel îmbuteliat la sticlă este ales în peste 91% dintre situaţii, arată studiul.
“Cel mai des românii cumpără vinuri atât pentru consum propriu, dar de multe ori îl găsesc potrivit şi pentru cadouri. Ce am observat este că vinul spumant rămâne în continuare asociat, în 57% dintre cazuri, cu ocaziile speciale, dar 34% dintre respondeţi preferă să îl consume în orice moment”, continuă Alina Iancu.
Documentarea înainte de achiziţie este dată de informaţiile pe care clienţii le găsesc la raft în 60% dintre cazuri. Doar 14% dintre cumpărători caută pe internet informaţii înainte de a cumpăra un vin, iar 9% cer sfatul unui specialist.
Preţul pe care un român îl plăteşte pentru o sticlă de vin este în 43% dintre cazuri între 26 şi 50 lei, în 20% dintre cazuri între 16 şi 25 lei, iar în proporţie de 17% dintre respondenţi sunt dispuşi să plătească între 51 şi 70 lei.
Cu privire la soi, Feteasca Neagră (dintre cele trei Feteşti Neagră, Albă sau Regală) este cel mai căutat (52% dintre români îl preferă).
Când vorbim despre sursele de achiziţionare a vinului, românii aleg cel mai des supermarket-urile, mai exact 43% dintre aceştia, datorită dezvoltării sortimentelor de băuturi şi zonelor special amenajate pentru vinuri. Acestea sunt urmate în proporţie de 36% de magazinele specializate.
Aprovizionarea direct de la sursă, adică de la crama producătoare, este aleasă doar de 12% dintre români, iar online-ul reprezintă o opţiune doar pentru aproape 7% dintre aceştia.
“După consumul de vinuri, băuturile alcoolice precum ţuica, romul, coniacul, whiskey-ul sunt alese de 35% dintre români, iar berea tot de către 35% dintre aceştia. Am aflat astfel că respondenţii preferă cocktail-urile sau alte băuturi uşoare într-o proporţie de 12%. În acelaşi timp, băuturile seci sunt din ce în ce mai apreciate în ţara noastră”, completează Alina Iancu.
De asemenea, şi vizitele la crame în ţară sunt din ce în ce mai alese de către români. În plus, participarea la evenimente dedicate vinului este pe lista a tot mai multor consumatori.
Studiul consumul de vinuri a fost realizat în perioada 17 ianuarie – 16 martie 2018 pe un eşantion de 2.645 de bărbaţi şi femei români din ţară, dar şi din străinătate. Datele sunt adunate şi interpretate de CrameRomania.ro şi Revino.ro, iar pentru colectare a fost folosită platforma online eSurveysPro.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.