Nike a anunţat joi că se aşteaptă la o scădere semnificativă a vânzărilor în trimestrul fiscal curent, care se încheie în luna mai, ca urmare a unor noi tarife vamale, a reducerii încrederii consumatorilor şi a unei redresări mai lente decât era anticipat, transmite Reuters.
Directorul financiar al companiei, Matt Friend, a declarat că Nike preconizează o scădere a veniturilor de aproximativ 13-14%, adică la limita inferioară a intervalului ”mid-teens”. De asemenea, marja brută este estimată să scadă cu 4 până la 5 puncte procentuale, întrucât compania accelerează lichidarea stocurilor vechi şi a produselor care nu mai atrag consumatorii — un proces ce ar putea continua până în 2026.
”Trimestrul al patrulea va reflecta cel mai mare impact al acţiunilor noastre, iar din acel punct ne aşteptăm ca presiunile asupra veniturilor şi marjelor să se diminueze”, a spus Friend. Totodată, el a menţionat că Nike se confruntă cu o serie de factori externi care complică mediul operaţional, precum incertitudini geopolitice, volatilitatea valutară, schimbări fiscale şi scăderea consumului.
Rezultate sub aşteptări şi reacţia pieţei
Estimările Nike au fost mai slabe decât se aştepta Wall Street, care anticipa o scădere de 11,4%. Acţiunile companiei au scăzut în urma publicării rezultatelor şi sunt în declin cu peste 5% de la începutul anului.
Totuşi, în trimestrul încheiat la 28 februarie, Nike a depăşit aşteptările analiştilor:
Profitul net a fost de 794 milioane dolari, în scădere faţă de 1,17 miliarde dolari în perioada similară a anului trecut. Veniturile au scăzut cu 9%, de la 12,4 miliarde la 11,27 miliarde dolari, cu o cerere puternică în decembrie, urmată de scăderi abrupte în ianuarie şi februarie.
Marja brută a scăzut la 41,5%, sub aşteptările de 41,8%, în principal din cauza reducerilor de preţ, creşterii costurilor şi modificărilor în mixul canalelor de vânzare.
Probleme în China şi noi provocări globale
Vânzările în China au scăzut cu 17%, la 1,73 miliarde dolari, sub estimările de 1,84 miliarde. CEO-ul Elliott Hill a remarcat că nivelul competiţiei în China este mai agresiv decât anterior.
Compania se confruntă şi cu noi tarife comerciale impuse de preşedintele Donald Trump asupra importurilor din China — Nike are circa 24% dintre furnizori în această ţară. Dacă nu reuşeşte să transfere aceste costuri către consumatori sau furnizori, marjele companiei ar putea avea de suferit.
Strategie de redresare: inovaţie, femei şi parteneriate
CEO-ul Hill, revenit în companie de cinci luni, încearcă să relanseze Nike prin inovaţie, recâştigarea partenerilor de distribuţie şi atragerea atleţilor de top.
Noile modele Pegasus Premium şi Romero 18 au avut vânzări promiţătoare, iar compania plănuieşte extinderea distribuţiei în lunile următoare.
Un alt pilon strategic este atragerea publicului feminin. Nike a anunţat un parteneriat cu brandul Skims al lui Kim Kardashian pentru o colecţie denumită NikeSKIMS, care va include îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii. De asemenea, a lansat o campanie publicitară pentru sportive în timpul Super Bowl-ului — prima apariţie a companiei în cadrul evenimentului în ultimele decenii.
Dacă noile lansări şi colaborări continuă să aibă succes, acestea ar putea atenua efectele negative ale tarifelor şi ale încetinirii consumului, iar compania ar putea reveni pe traiectoria de creştere.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.