IMM-urile din România se pregătesc pentru un 2025 marcat de schimbări legislative şi provocări administrative, temându-se de mai multă birocraţie şi impredictibilitate din partea statului, arată datele NextUp, companie de software care implementează modificări fiscale ca e-Factura şi e-TVA.
”IMM-urile din România se pregătesc pentru un 2025 marcat de schimbări legislative şi provocări administrative, temându-se de mai multă birocraţie şi impredictibilitate din partea statului. În faţa acestor provocări, antreprenorii români se bazează tot mai mult pe digitalizare şi automatizare a proceselor în business. Cererea pentru softuri care automatizează procesele repetitive a crescut cu aproape 50% faţă de anul trecut, fiind cea mai mare creştere din ultimii ani. Acest lucru semnalează o preocupare crescută pentru eficienţă şi adaptare la noile realităţi economice”, arată datele NextUp, companie de software care implementează modificări fiscale ca e-Factura, SAF-T, e-TVA şi altele.
Antreprenorii se tem de schimbări fiscale suplimentare anul viitor faţă de 2024, având în vedere că tocmai a fost anunţată creşterea salariului minim pe economie. Spre exemplu, de la 1 ianuarie 2025, inclusiv firmele mici au obligaţia de depunere a fişierului SAF-T (D406) conform Ordinului ANAF 1783/2021.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Tot la început de 2025 se aplică sancţiuni pentru netransmiterea coordonatelor GPS în sistemul RO e-Transport. Însă antreprenorii se aşteaptă la noutăţi fiscale mult mai mari şi care să-i împovăreze, spun reprezentanţii companiei.
„Antreprenorii se tem că, în loc să reducă sarcina administrativă, statul va adăuga noi straturi de birocraţie. Acesta spune că se digitalizează, dar ne dă birocraţie în plus. Exemplul cel mai recent este introducerea e-TVA, care, deşi prezentată ca o măsură de digitalizare, a complicat procesele administrative pentru multe firme. Nimeni nu îşi doreşte mai multă birocraţie. În plus, antreprenorii au nevoie ca toată activitatea să fie gestionată eficient, fără greşeli, iar angajaţii să nu fie încărcaţi cu o muncă repetitivă şi plictisitoare care îi demotivează. De aceea, foarte multe IMM-uri au decis să se pregătească din timp pentru ce ar putea urma în 2025 şi pentru a avea mai multă claritate şi predictibilitate în business. Cu un soft potrivit de tip ERP antreprenorii au control asupra afacerii, pot gestiona costurile mai bine şi ştiu ce să facă pentru a-şi creşte afacerea. Şi, bineînţeles, respectă legislaţia în vigoare prin transmiterea corectă şi la timp a rapoartelor către ANAF şi sunt protejaţi de eventuale amenzi”, explică Roxana Epure, managing partner NextUp, furnizor de soluţii software pentru peste 6.000 de IMM-uri.
Un alt aspect important pe care antreprenorii îl conştientizează este că orice activitate repetitivă care nu este automatizată are costuri mai mari decât dacă sunt făcute manual, pierzând oportunităţi de business din cauza resurselor consumate în activităţi neproductive. Alături de nevoia de a raporta corect la stat şi de teama tot mai mare de impredictibilitate în 2025, aceste motive i-au determinat pe antreprenorii români să îşi digitalizeze afacerile din timp pentru a fi pregătite pentru anul viitor.
“Asistăm la cel mai mare avans de digitalizare din ultimii ani, având în vedere atât multiplele schimbări legislative, cât şi temerea de impredictibilitate ridicată în 2025, pentru care antreprenorii simt să se pregătească din timp. Cererea pentru softuri a crescut cu aproape 50% faţă de anul trecut, fiind cea mai mare din ultimii ani. Se vede şi o schimbare în mentalitatea antreprenorilor şi anume iau decizii de achiziţie mult mai informat, se documentează mai mult şi compară softurile din piaţă, pentru a alege opţiunea potrivită pentru afacerile lor. Sunt interesaţi ca un soft să rezolve cât mai multă birocaţie în relaţia cu statul, să ofere indicatori relevanţi despre business-ul lor, ca sa aibă predictibilitate şi să ia decizii deştepte. Nu în ultimul rând, sunt atenţi şi la cât de adaptabil este softul odată cu schimbările din propria afacere. Dotarea afacerii cu un ERP este o decizie mult prea importantă pentru ca antreprenorii să ia un soft care rămâne în urmă şi nu va mai fi capabil să automatizeze noi operaţiuni. Şi atunci, vor un soft pe care să nu-l schimbe peste 6 sau 12 luni, ci în care au loc update-uri constante şi poate fi customizabil în timp conform nevoilor afacerii. Antreprenorii vor o mai mare stabilitate în interiorul organizatiei, nu schimbări dese atât de la furnizorii lor, cât şi de la stat”, adaugă Roxana Epure.
IMM-urile care au optat pentru digitalizare în 2024 sunt în cele mai multe cazuri din domenii ca retail, ecommerce, sisteme fotovoltaice, producţie, distribuţie, construcţii, servicii, etc. Cei mai mulţi şi-au dorit ca softul să fie adaptat nevoilor afacerii, solicitând dezvoltarea de noi funcţionalităţi pentru operarea şi automatizarea unor procese specifice.
Cererea de digitalizare în rândul IMM-urilor este cu atât mai mare cu cât tot mai mulţi antreprenori conştientizează că trebuie să pregătească din timp afacerea pentru creştere şi să prevină dificultăţile economice, mai ales că impredictibilitatea începe să fie constantă în mediul de business românesc.
Compania prezintă câteva criterii pe care orice antreprenor ar trebui să le aibă în vedere atunci când îşi pregăteşte afacerea pentru 2025:
- Reducerea birocraţiei: Un soft trebuie să elimine sarcinile administrative redundante şi să reducă consumul de resurse în această direcţie.
- Indicatori relevanţi şi predictibilitate: Antreprenorii vor acces la date precise şi la indicatori care să le permită luarea unor decizii inteligente, bazate pe informaţii clare şi previziuni exacte.
- Flexibilitate şi adaptabilitate: Businessul se schimbă constant, iar softul ales trebuie să fie suficient de flexibil încât să se adapteze pe parcursul dezvoltării firmei, fără a necesita schimbări frecvente.
- Decizii pe termen lung: În afaceri, să gândeşti pe termen scurt este o capcană, astfel că antreprenorii trebuie să ia decizii pe termen lung.
- Pregătirea pentru creştere în viitor: Un soft potrivit trebuie să ajute o afacere să crească, dar să şi fie uşor de modelat şi customizat odată cu evoluţia afacerii, permiţând oricând noi modificări şi adăugări de funcţionalităţi.
Între avantajele unui business complet digitalizat este faptul că automatizează sarcinile manuale, predispuse la erori umane inevitabile.
”Acestea se adună, iar pe termen lung costă scump. Un soft performant preia task-urile greoaie şi reduce erorile la zero. Totodată, acesta oferă control asupra relaţiilor cu clienţii şi claritate în vânzări. Cu un CRM integrat, antreprenorii au o imagine completă în fiecare moment asupra afacerii, date corecte şi decizii informate. Practic, digitalizarea printr-un software complet oferă acces la rapoartele care contează în orice afacere: cash-flow, P&L, vânzări, cheltuieli, stocuri, etc. Sunt actualizate automat, în timp real, putând fi accesate cu un singur click”, precizează compania.
NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care îi scuteşte pe antreprenori de timp cu birocraţia, cum este e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale şi folosit cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie, construcţii şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de resurse şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienţi, cu o medie de 5 utilizatori per companie.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.