Reprezentanţii Ministerului Transporturilor afirmă că alocările prevăzute prin PNRR pentru activităţi de întreţinere (reînnoire) la calea ferată sunt în valoare de aproximativ 1,16 miliarde de euro, iar din fonduri naţionale s-a alocat suma de 74,8 milioane de euro, necesară doar pentru acele secţii de cale ferată pentru care nu sunt prevăzute lucrări din bani europeni.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Alin Şerbănescu, a afirmat, într-un comunicat de presă, că modernizarea nu este similară cu lucrările de întreţinere.
"Ceea ce susţine fostul ministru al Transporturilor şi Infastructurii că a făcut cu 12 milioane de euro pe tronsonul Buzău - Făurei reprezintă lucrări de întreţinere (înlocuire la rând, în termeni tehnici), pentru un singur fir de circulaţie. Adică a schimbat şine, traverse, buloane şi a înlocuit piatra din terasament. Aceste lucrări au rolul de a aduce respectivul tronson feroviar la parametrii constructivi iniţiali. Adică la posibilitatea ca trenurile să circule cu o viteză maximă de 120 km/h", a arătat el.
Conform sursei citate, modernizarea reprezintă o schimbare a structurii în sine şi permite deplasarea trenurilor cu viteze maxime de 160 km/h.
"Lucrările de modernizare prevăd:
- Introducerea ERTMS pe tronsonul modernizat. ERTMS/ETCS este un sistem european unic de semnalizare şi control al vitezei care asigură interoperabilitatea sistemelor feroviare naţionale, reducând costurile de achiziţie şi întreţinere a sistemelor de semnalizare, precum şi creşterea vitezei trenurilor, a capacităţii infrastructurii. şi nivelul de siguranţă în transportul feroviar. Este condiţie la modernizarea pe fonduri europene.
- asigurarea unor lungimi pentru linii în staţii de minim 740 m si sarcina pe osie de minim 22.5 t.
- construcţia de peroane noi, înalte şi pasaje de acces la acestea
- schimbarea stâlpilor, a catenarei şi a sistemului de enerogalimentare
- semnalizare nouă
- înlocuirea substratului căii ferate, adică a fundaţiei", a precizat reprezentantul ministerului.
El a adăugat că modernizarea este prevăzută în Programul investiţional, iar sumele necesare sunt asigurate din fonduri europene.
Conform lui Şerbănescu, tronsoanele Buzău - Făurei şi Făurei - Feteşti sunt planificate pentru modernizare sau reînnoire în funcţie de ce se stabileşte prin Studiile de Fezabilitate.
El a precizat că suma necesară pentru întreţinerea căilor ferate este de aproximativ 1,20 md. euro (6 md. lei).
"Alocările prevăzute prin PNRR (bani europeni) pentru activităţi de întreţinere (reînnoire) sunt în valoare de aproximativ 1.16 mld. EUR, (aproximativ 5.8 mld. RON). Adică:
- Lucrări de tip Quick Wins – 452 mil. EUR
- Reînnoire – 276 mil. EUR
- Centralizări – 213 mil. EUR
- Electrificări – 236 mil. EUR
Din fonduri naţionale s-a alocat suma de 74,8 mil. euro (374 mil. RON), care este necesară doar pentru acele secţii de cale ferată pentru care nu sunt prevăzute lucrări nici din PNRR şi nici din POT. Ca atare sumele alocate din buget sunt destinate doar acelor lucrări care nu sunt acoperite prin bani europeni", a mai arătat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt MTI.
Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă a precizat că a lăsat totul pregătit la Ministerul Transporturilor pentru lucrările de reînnoire la CFR. Acesta a adăugat că este important bugetul din care vor fi efectuate lucrările şi a mai spus că pot fi suplimentaţi bani şi prin PNRR. „Rolul ministrului Grindeanu nu e să se minuneze de creşterea costurilor cu energia, «ca un simplu cetăţean”», ci să găsească soluţii şi să organizeze echipe. Au ministerul de Finanţe, au 70% în parlament, au gura mare şi populismul până la cer când sunt în Opoziţie. Puteţi dle. Grindeanu? Sau nu merge cu băieţii de la partid?”, a mai comentat Drulă.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirma că, dacă România nu va găsi rapid soluţii în legătură cu tarifele foarte mari ale energiei şi gazului, va intra „într-un carusel” din care îi va fi greu să iasă, el arătând că numai pentru CFR factura la electricitate estimată pentru anul acesta va fi de peste trei ori mai mare faţă de anul trecut. „Până acum un an şi ceva aveam nişte preţuri decente şi normale la energie şi n-am auzit de vreun distribuitor care să intre în faliment”, spunea Grindeanu.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.