Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) anunţă, luni seară, că au fost efectuate peste 13.000 de plăţi cu cardurile de energie, în valoare de 4,3 milioane de lei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Astăzi, până la ora 16.00, au fost realizate 13.012 plăţi cu cardurile de energie în valoare de 4.375.605 lei. Reamintim că astăzi a fost prima zi în care beneficiarii ajutoarelor au putut face plăţi cu cardurile de energie”, a transmis, luni seară, MIPE.

Instituţia precizează că informaţii detaliate despre cardurile de energie, precum şi îndrumări pot fi obţinute la call center-ul Poştei Române: 0319966. 

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a anunţat că începând de luni pot fi făcute plăţi pentru facturile la utilităţi prin intermediul cardurilor de energie acordate de Guvern persoanelor vulnerabile. Sumele au fost virate către Poşta Română.

Beneficiarii de sprijin pot utiliza ajutorul pentru plata facturilor la energie prin următoarele modalităţi:

a) Direct la poştaş;

b) La orice oficiu poştal din mediul urban sau la oficiul poştal în raza căruia îşi are domiciliul beneficiarul, în mediul rural;

c) Online, prin intermediul aplicaţiei informatice pe care Poşta Română o pune la dispoziţie: https://www.posta-romana.ro/sprijin-pentru-romania.html.

Documentele obligatorii necesare pentru efectuarea de plăţi prin mandat poştal sunt următoarele:

– cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal, în original;

– actul de identitate al beneficiarului de sprijin, în original;

– documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie şi/sau, după caz, faţă de asociaţia de proprietari/locatari.

În situaţia documentelor justificative, certificatul de validare a datoriei trebuie prezentat în original, iar facturile la energie pot fi aduse în original sau pot fi prezentate, pe telefon, în format electronic.

În cazul reprezentantului legal/împuternicitului convenţional se va prezenta şi împuternicirea în original, actul de identitate al celui împuternicit în original, actul de identitate al beneficiarului de sprijin în original, certificatul de naştere al minorului (în cazul în care beneficiarul este minor).

În total, Poşta a distribuit cardurile în 1,7 milioane de gospodării, acolo unde nu a fost nevoie de niciun fel de clarificare privind eligibilitatea. Alte 700.000 de carduri urmează să ajungă la cei îndreptăţiţi în baza OUG 166/2022 în perioada următoare.

Prin intermediul programului, ministerul estimează că un total de 2,8 milioane de puncte de consum, la care locuiesc peste 4 milioane de beneficiari, vor fi sprijinite cu două tranşe de 700 lei pentru achitarea facturilor la utilităţi, în contextul crizei energetice. Aşadar, lista de puncte de consum eligibile va continua să crească pe măsură ce se clarifică situaţiile neconcludente (se va stabili în mod clar câţi oameni stau la acelaşi punct de consum şi care este venitul mediu pe cap de locuitor).

Lista finală a beneficiarilor eligibili este realizată în urma unui proces în care sunt implicaţi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul de Finanţe, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Român de Telecomunicaţii şi Agenţia Naţionale de Administrare Fiscală.

De asemenea, ministerul arată că a fost necesară abordarea acestui mecanism pentru a crea posibilitatea ca toate formele de energie să poată fi decontate, incluzând aici şi energia termică aferentă încălzirii în cazul blocurilor şi locuinţelor colective, cât şi a faptului că această măsură se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie păstrarea unei piste de audit şi asigurarea trasabilităţii întregului flux financiar, până la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al măsurii.

La 25 ianuarie a început procesul de printare şi împlicuire a cardurilor, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. În continuare, potrivit calendarului asumat, începând de la 20 februarie se vor efectua plăţile pentru facturile curente şi restante.

Potenţialii beneficiari urmează fie înştiinţaţi dacă s-au descoperit situaţii care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul pentru care Poşta a mobilizat peste 50 de angajaţi, unde vor primi informaţii suplimentare şi vor fi îndrumaţi, dacă situaţia poate fi corectată.

În baza cardului se pot efectua plăţi în următoarele perioade:

a) Pentru tranşa I – valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;

b) Pentru tranşa II – valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023.

Cei care nu au fost eligibili pentru tranşa I, dar vor deveni la momentul întocmirii listelor pentru tranşa II, vor primi cardul de energie în cursul lunii septembrie.

Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parţial). Ajutorul se acordă în două tranşe, a câte 700 lei fiecare.

Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.

Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la epuizarea sumei.

Plăţile se fac prin mandat poştal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăţi gratuite/loc de consum pe durata programului de sprijin. Pentru următoarele plăţi, beneficiarii cardurilor vor trebui să achite o taxă de 2,5 lei/ plată.

Ajutorul nu se consideră venit şi nu afectează:

  • venitul minim garantat;
  • alocaţia pentru susţinerea familiei;
  • statutul consumatorului vulnerabil de energie.

Sumele alocate celor două tranşe nu pot fi preschimbate în bani şi nu pot fi folosite pentru plăţi prin mandat poştal către alte destinaţii decât plata facturilor de energie.

Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.

Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul şi atrage o amendă contravenţională între 42.000-60.000 lei.

Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepseşte cu amendă contravenţională între 4.500-6.000 lei.

 

 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.