Grupul petrolier BP s-a alăturat unei liste tot mai mari de firme care întrerup transporturile prin Canalul Suez, în urma unei serii de atacuri asupra navelor de către militanţii houthi din Yemen, în timp ce SUA promit un efort internaţional pentru a combate situaţi, transmite CNBC.
”În lumina deteriorării situaţiei de securitate pentru transportul maritim în Marea Roşie, BP a decis să întrerupă temporar toate tranzitele prin Marea Roşie”, a spus compania într-un comunicat.
”Vom menţine această pauză luată din precauţie în curs de evaluare, sub rezerva circumstanţelor, pe măsură ce acestea evoluează în regiune.”
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În timpul unei călătorii în Israel de luni, secretarul american al Apărării, Lloyd Austin, a spus că atacurile au fost ”nechibzuite, periculoase” şi că ”încalcă dreptul internaţional”.
”Deci luăm măsuri pentru a crea o coaliţie internaţională care să abordeze această ameninţare. Aceasta nu este doar o problemă a SUA, este o problemă internaţională şi merită un răspuns internaţional”, a spus el.
Austin a spus că va convoca marţi o întâlnire virtuală cu miniştrii din regiune şi nu numai ”pentru a asigura libertatea de navigaţie în zonă”.
Firma energetică norvegiană Equinor a declarat pentru CNBC că a ales să-şi redirecţioneze navele în zonă, dar nu a luat o decizie cu privire la activităţile viitoare.
Grupul de petroliere Frontline a declarat pentru Reuters că va evita trecerile prin Marea Roşie, pe termen scurt.
Giganţii de transport maritim MSC, Hapag-Lloyd , CMA CGM şi Maersk au anunţat de asemenea că suspendă toate călătoriile prin Marea Roşie din cauza ameninţării cu drone, ceea ce înseamnă că nu există acces la legătura cheie dintre Europa şi Asia, dintre Orientul Mijlociu şi Africa de Nord.
Atacurile houthi
Violenţa a continuat luni în Marea Roşie, liderii houthi revendicând două atacuri.
Organizaţia Comerţului Maritim din Regatul Unit a declarat că a fost alertată că o navă aflată la aproape 30 de mile de portul Mokha din Yemen ”a experimentat o explozie în babord”.
Într-o notă separată, UKMTO a spus că a fost informat despre un incident prin care nava AST a tras focuri de avertizare asupra unei nave cu personal înarmat care se apropia de ea.
Luni mai devreme, oficialii americani au declarat pentru Reuters că M/V Swan Atlantic, un petrolier pentru produse chimice şi petroliere, a fost atacat în sudul Mării Roşii de mai multe proiectile lansate de pe teritoriul controlat de houthi.
Navele vor folosi în schimb ruta mai lungă a Capului Bunei Speranţe, în jurul sudului Africii.
Analiştii spun că evoluţiile ar putea provoca un şoc în lanţurile globale de aprovizionare şi ar putea avea implicaţii semnificative pe piaţă.
”Veţi observa o activitate destul de seismică în ceea ce priveşte implicaţiile pentru lanţurile de aprovizionare”, dacă toate rerutările actuale şi aşteptate sunt susţinute, a declarat Richard Meade, editor-şef la jurnalul de transport maritim Lloyd’s List, înainte ca BP să declare suspendarea.
Preţurile petrolului au crescut deja puternic de la anunţ, contractele futures Brent cu expirare în februarie crescând cu 2,12 dolari pe baril, până la 78,67 dolari pe baril, la ora 16:10 ora Londrei, în timp ce contractul Nymex WTI pe termen de o lună a fost mai mare cu 2,03 dolari pe baril, până la 73,48 dolari pe baril.
Industria de transport maritim nu a putut să evite să fie absorbită de tensiunile geopolitice din jurul războiului Israel-Hamas.
Rebelii houthi susţinuţi de Iran au promis că vor continua atacurile împotriva Israelului şi a navelor care se îndreaptă spre Israel până când ”agresiunea” din Fâşia Gaza se va opri.
Canalul Suez trece prin Egipt, care se învecinează cu Israelul la sud.
Pentru Meade, ”multe depind” acum de protecţiile navale.
”Există o mare prezenţă navală în regiune şi auzim vorbindu-se despre escorte navale. Dar acest lucru nu este la fel ca atunci când am văzut escorte navale desfăşurate pentru a încerca să rezolve situaţia pirateriei din Somalia acum 10 ani, este mult mai mare”, a spus el pentru CNBC.
De asemenea, ameninţarea cu atacuri aeriene necesită ”o prezenţă navală susţinută cu echipamente anti-drone, destul de sofisticate, la bord”, a spus Meade, şi nu este clar dacă propunerile vor fi suficiente pentru a determina companiile să inverseze cursul şi cât de curând ar putea să o facă
”Nu este vorba doar de escorte navale. Va trebui să aşteptăm şi să vedem ce se întâmplă în ceea ce priveşte dacă există atacuri, cred, în ceea ce priveşte eliminarea ameninţării Houthi”, a spus el.
Impactul asupra aprovizionării
Simon Heaney, senior manager pentru cercetarea în domeniul containerelor la Drewry, a subliniat incertitudinea majoră cu care se confruntă industria de transport maritim în prezent, în special în ceea ce priveşte cât de mult va dura situaţia actuală.
Agravează presiunea asupra rutelor comerciale globale şi faptul că accesul la Canalul Panama, o altă rută cheie, este sever restricţionat din cauza nivelului scăzut al apei, a menţionat el.
Cu toate acestea, el a spus la CNBC, prin telefon, că nu se aşteaptă la atâta întrerupere a lanţurilor de aprovizionare sau la un impact la fel de puternic asupra tarifelor de transport, aşa cum s-a observat în timpul pandemiei.
O creştere a cererii şi capacitatea restrânsă de aprovizionare pe tot parcursul anului 2020 şi în 2021 au împins tarifele de transport internaţional la niveluri fără precedent, iar companiile de transport maritim au raportat profituri record în acest proces.
Dar, de atunci, au fost comandate multe nave noi, iar situaţia a fost recent una de surplus.
Evenimentele actuale ”schimbă elementele fundamentale” ale pieţei, a spus Heaney.
”Prea multe nave este un lucru bun, deoarece pot face faţă acestor evenimente perturbatoare”, a adăugat acesta.
Pentru proprietarii de mărfuri, totuşi, întreruperea actuală ar putea însemna fie termene de livrare mai lungi pentru sosirea mărfurilor, fie nevoia de a plăti mai mult pentru a justifica transportatorii călătoresc mai repede.
”În transportul maritim există întotdeauna o cale alternativă, va dura doar mai mult şi timpul este egal cu costul. Cu toate acestea, transportatorii pot alege să călătorească mai repede, deoarece vor economisi milioane la taxele de tranzit prin Suez. Liniile se vor recalibra, iar cea mai gravă congestie va fi în faza iniţială, în timp ce vor face această ajustare. Tarifele de transport vor creşte din nou, dar nu cred că vor creşte la fel de dramatic ca înainte”, a spus Heaney.
Potrivit unei note a analiştilor băncii UBS, ”implicaţiile potenţiale pentru tarifele de transport maritim şi profitabilitatea transportatorilor oceanici vor depinde de durata întreruperii”.
Ei au adăugat că ruta Capul Bunei Speranţe reduce capacitatea efectivă a unei călătorii Asia-Europa cu 25% şi că o mare parte din contractele pe termen lung Asia-Europa vor fi negociate în lunile următoare, ceea ce ”ar putea permite transportatorilor să obţină tarife mai mari mai mari decât cele aşteptate, dacă perturbările persistă.”
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.