Grupul Alro a raportat pierderi de 68 milioane lei anul trecut, comparativ cu profitul consolidat al anului 2018, de 235,3 milioane lei, rezultatul net negativ fiind cauzat în principal de preţul mai scăzut al aluminiului pe pieţele internaţionale combinat cu preţurile mai ridicate ale energiei pe piaţa locală.
Alro, unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi pe verticală din Europa, după capacitatea de producţie, şi-a anunţat luni rezultatele financiare preliminare consolidate pentru anul 2019.
”Grupul a înregistrat o cifră de afaceri de 2,8 miliarde lei, în scădere cu 7% faţă de 2018, un EBIT de 99 milioane lei şi o pierdere netă de 68 de milioane de lei, ca urmare a unor factori adverşi, locali şi internaţionali, cum ar fi conflictele comerciale, producţia în exces, nivelurile mai scăzute ale cererii, cotaţiei LME şi preţurilor mai mari pentru utilităţi în cursul anului 2019”, arată grupul într-un comunicat.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
O evoluţie similară a existat şi în ultimul trimestru al anului 2019, când Grupul Alro a raportat o pierdere netă de 45,6 milioane lei comparativ cu un profit net de 11,8 milioane lei înregistrat în trimestrul 4 2018.
”Deşi am continuat, pe tot parcursul anului 2019, să dezvoltăm, să producem şi să vindem produse cu valoare adăugată mare şi foarte mare, rezultatele noastre financiare au fost afectate negativ de diverşi factori externi, cum ar fi piaţa internaţională caracterizată printr-o cerere şi preţuri încetinite sau costul energiei care a continuat să fie volatil şi în creştere. La scară globală, piaţa aluminiului a fost afectată, în 2019, de o scădere cu 15% a cotaţiei LME, faţă de 2018, de politica internaţională, cum ar fi tarifele americane la import, constrângerile din China, negocierile Brexit, toate acestea determinând clienţii din piaţa de aluminiu să aibă un comportament prudent, care a avut un impact semnificativ asupra rezultatelor noastre în 2019. Pe piaţa locală din România, ne-am confruntat in plus si cu alte condiţii adverse derivate în principal din preţurile prohibitive ale energiei”, a declarat Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al Alro.
La nivelul combinatului Alro, aceeaşi tendinţă a fost vizibilă în ultimul trimestru din 2019, iar compania a raportat o pierdere netă de 43 de milioane de lei, comparativ cu un profit net de 23 de milioane de lei în trimestrul 4 2018.
În ceea ce priveşte factorii care afectează piaţa locală din România, în special preţurile la energie, la sfârşitul lunii decembrie 2019, Guvernul României a emis o Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea OUG nr.115/2011 prin care Guvernul României se angajează să implementeze o schemă de ajutor de stat pentru compensarea marilor consumatori de energie cu privire la o parte din costurile lor cu emisii indirecte. Schema de ajutor de stat este o transpunere a prevederilor rezultată din Ghidul UE ETS 2012/C 158/04.
Astfel de scheme europene sunt în vigoare începând cu 2012 şi sunt deja aplicate în 12 state europene - Germania, Franţa, Spania, Norvegia, Finlanda, Ungaria, Grecia, Letonia se numără printre aceste state - în care Alro are concurenţi puternici. Acest sistem oferă subvenţii directe pentru compensarea costurilor aferente emisiilor de gaze cu efect de seră trecute în preţul electricităţii, pentru agenţii economici din diverse domenii de activitate, cu scopul de a le păstra competitivitatea.
Ghidul European defineşte şi lista sectoarelor industriale care se califică pentru subvenţia directă, precum şi formula de implementare, în cele mai mici detalii.
”Pentru Alro, precum şi pentru companii din alte 15 sectoare industriale româneşti, şi opt sub-sectoare (aşa cum sunt ele reglementate de Ghidul UE ETS 2012/C 158/04), aceste compensaţii au rolul de a contracara preţul foarte mare al energiei în costurile totale. Mai mult, fondurile pentru compensarea efectivă provin din veniturile obţinute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite în mod gratuit de UE României. Astfel, schema este susţinută direct prin acest mecanism implementat în Uniunea Europeană şi nu afecteză restul consumatorilor români”, arată grupul.
În ciuda acestor condiţii adverse, Alro şi grupul din care face parte au continuat, în 2019, să investească în eficienţă energetică, protecţia mediului şi în dezvoltarea şi fabricarea de produse cu valoare adăugată mare şi foarte mare.
”Astfel, grupul şi-a continuat strategia de a atinge statutul de Fabrică Verde, Fabrică a Viitorului, Inovatoare şi Sustenabilă, cu emisii şi deşeuri aproape de zero. În 2019, unul dintre cele mai notabile rezultate ale strategiei Grupului Alro în ceea ce priveşte eficienţa energetică şi protecţia mediului a fost punerea în funcţiune a 25 de cuve de electroliză bazate pe tehnologia AP12LE (Aluminium Pechiney Low Energy), care au un impact important asupra cantităţii de energie consumată. Acesta este rezultatul acordului semnat cu Aluminium Pechiney, parte din Rio Tinto Aluminum (RTA) în septembrie 2018”, spun reprezentanţii Alro.
Compania se angajează să continue acest proiect în anii următori până când toate cuvele de electroliză vor fi modificate conform noii tehnologii.
”Mai mult, în ciuda mediului dificil din 2019, grupul a rămas angajat în strategia sa pe termen lung de creştere a producţiei de PVAM şi PVAFM. Grupul a vândut produse procesate în cantităţi mai mari cu 1.000 de tone faţă de 2018, în mare parte plăci de aluminiu şi cu 920 de tone mai multe produse primare (în special sârmă). Aceasta este o realizare notabilă în circumstanţele actuale ale concurenţei ridicate din partea producătorilor chinezi şi a cantităţilor mari de metal redirecţionate către piaţa Europei în locul SUA”, adaugă ei.
Companiile care fac parte din Grupul Alro sunt: Alro - producătorul de aluminiu, Alum - producătorul de alumină, Sierra Mineral Holdings I, Ltd. - societatea de extracţie a bauxitei, Vimetco Extrusion – producător de aluminiu extrudat, Conef – societate de tip holding şi de management, Global Aluminium Ltd. - societate de tip holding şi Bauxite Marketing Ltd - marketing.
Alro este o subsidiară a Vimetco NV, companie globală de aluminiu primar şi procesat, integrată pe verticală. Alro este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi pe verticală din Europa, după capacitate, având o capacitate de producţie instalată de 265.000 tpa.
Principalele pieţe de desfacere pentru produsele Alro sunt Uniunea Europeană, dar compania are exporturi şi în SUA şi Asia.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.