Decizia ministrului Turismului de a desfiinţa birourile externe de promovare trebuia să se facă cu o mai mare transparenţă şi cu o comunicare mai bună, mai ales că industria nu a fost consultată şi nici nu a existat o evaluare a situaţiei şi a activităţii şefilor acestor birouri, iar această măsură va afecta creşterea numărului de turişti străini care vor vizita România, a declarat pentru News.ro preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile.
Toate patronatele şi asociaţiile din turism au criticat dur până acum măsura Ministerului Turismului, ce a fost pusă în dezbatere publică pe 28 aprilie, înaintea minivacanţei de 1 Mai şi a fost adoptată în Guvern după numai o săptămână de zile.
”Consultările cu diferinte asociaţii, patronate au început abia după ce s-a publicat în dezbatere publică proiectul, şi nu înainte, cum era firesc. Trebuia să existe o evaluare, un diagnostic al situaţiei, al activităţii şefilor acestor birouri şi o transparenţă mai mare, o comunicare mai bună, cu cifre, rapoarte. Şi ar fi ieşit o reoganizare mai bună”, a declarat pentru News.ro preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Acesta subliniază că federaţia nu a fost consultată înainte.
”Noi suntem de acord cu orice formă de eficentizare, dar care să aibă înainte o analiză, nu să fie făcută pe baza unui audit al Curţii de Conturi. Dacă se făcea o consultare cu industria, probabil că nu se ajungea aici. Trebuia să existe o consultare în prealabil”, adaugă Călin Ile.
El menţionează că eficienţa unui birou de promovare turistică nu stă în suma cheltuită cu chiriile.
”Cel mai deranjant a fost că nu există cifre în spate, nu ştim cât s-a cheltuit cu aceste birouri, vrem mai mare transparenţă referitor la aceste bugete, mai ales că scopul e eficientizarea, nu reducerea cheltuielilor. Nouă ni se spune că oamenii au cheltuit mult pe chirie, dar noi nu putem ştii că nu avem acces la aceste informaţii. Ar trebui să dea dovadă de mai multă transparenţă, să ni se spună ce şi cât a fost cheltuit pe acel birou”, a precizat şeful Federaţiei Industriei Hoteliere din România.
Acesta consideră că nu va exista acelaşi ritm de creştere a numărului de turişti străini în România şi că va fi afectată creşterea pe full sezon.
”Indiferent de forma de organizare, credem că la birouri ar trebui să fie oameni care ştiu ceva turism, nu să ne trezim cu oameni de carieră care să trebuiască să facă turism”, precizează Ile.
El spune că nu vede posibilă în viitor funcţionarea birourilor în cadrul ambasei.
”De regulă, aceste birouri sunt aşezate în zone aglomerate, în centrul unui oraş, nu în zone rezidenţiale, unde sunt acum ambasadele, turistul trebuie să aibă acces uşor la aceste birouri”, a punctat şeful FIHR.
La rândul său, preşedintele Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), Nicu Rădulescu, a declarat pentru News.ro că decizia ministrului Mircea Titus Dobre, de desfiinţare a birourilor de promovare din străinătate, a fost luată în grabă şi fără a se consulta cu specialiştii sau cu industria.
”Ministrul Turismului nu s-a consultat deloc cu industria. El vine dintr-un domeniu care nu are tangenţă cu turismul. A dat cu piciorul la o muncă de ani de zile. Nu ştim ce pune în loc. Noi pierdem experienţa unor oameni în care s-a investit foarte mult. S-a grăbit foarte mult”, a declarat pentru News.ro preşedintele Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), Nicu Rădulescu.
El spune că dacă ministrul Turismului avea nemulţumiri legate de şefii birourilor externe de promovare, putea să vorbească despre ele.
”Chiar dacă nu era mulţumit de ei, nu este în regulă că nu s-a consultat cu specialiştii. O activitate turistică este foarte complexă, nu este aşa uşor de administrat”, adaugă oficialul OPTBR.
De asemenea, Gheorghe Fodoreanu, vicepreşedinte al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), a declarat pentru News.ro că măsura a fost decisă într-un moment nepotrivit, chiar la începutul sezonului, astfel că la birourile de promovare turistică din afara ţării nu va mai avea cine să ofere informaţii potenţialilor turişti străini care doresc să vină în România.
”Măsura este necomercială şi neprofesionistă, este contra rezultatelor pozitive. Şi va influenţa negativ rezultatele în turism. Ministrul Turismului nu înţelege că în turism nu se vând robineţi. În turism se vinde încredere pe termen lung, amabilitate, protecţia turistului, se construieşte o relaţie cimentată”, a spus Fodoreanu, pentru News.ro.
Vicepreşedintele FPTR a criticat şi atitudinea ministrului Turismului, care a atacat şefii birourilor de promovare din străinătate.
”El distruge o reţea cu nişte oameni capabili, care mergea de ani de zile. Este o mare ruşine că i-a ponegrit în halul ăsta. Directorii aceştia sunt ca vinul: cu cât sunt mai vechi, cu atât sunt mai buni. Sunt super profesionişti şi îşi fac treaba”, a menţionat Fodoreanu.
Alţi specialişti din turism îl acuză pe ministrul Turismului că nu s-a consultat cu jucătorii din sector şi îi cer să anunţe o strategie şi ce are de gând să pună în locul birourilor desfiinţate.
”Trebuie să vedem care ar putea fi impactul acestei măsuri. Faptul că a desfiinţat nu e neapărat problema noastră, dar din punct de vedere al promovării, mai ales că turismul se bazează foarte mult pe promovare, suntem curioşi ce pune în loc. Aici sper că vom fi consultaţi”, a spus prim-vicepreşedintele executiv al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Dragoş Răducan, pentru News.ro.
Ministerul Turismului a elaborat un proiect de act normative, aprobat vineri în Guvern, care prevede, pe lângă modificări de organigramă, desfiinţarea reprezentanţelor externe ale acestei instituţii, adică a organismelor care se ocupă cu promovarea turismul românesc în străinătate şi cu atragerea de turişti străini în România.
Actualele birouri de promovare din străinătate vor fi desfiinţate, urmând ca în 90 de zile angajaţii acestora să fie rechemaţi de la post.
Este vorba de birourile din Berlin, Roma, Viena, Londra, Varşovia, Moscova, Paris şi New York, fiecare cu câte un angajat.
Ministerul va decide relocarea unor birouri, de exemplu în ţările scandinave sau Benelux, dar numărul total al reprezentanţelor externe va fi 14.
Cel mai probabil, birourile de promovare turistică externă vor funcţiona în viitor la sediile misiunilor diplomatice.
În cele 90 de zile, Ministerul Turismului, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Muncii, vor elabora un statut al angajaţilor din reprezentanţele de promovare turistică externe şi un regulament de concurs, în baza căruia să fie ocupate aceste posturi.
Pentru optimizarea cheltuielilor, Ministerul Turismului va analiza cu MAE oportunitatea găzduirii unor birouri de promovare turistică externă la sediile misiunilor diplomatice.
”Actualii reprezentanţi de la birourile externe vor fi rechemaţi în ţară şi vor avea statutul de angajaţi ai Ministerului Turismului, având posibilitatea de a participa la concursul organizat pe parcursul acestui an”, susţine ministerul.
Ministerul Turismului acuză că birourile de promovare externă au funcţionat pe bugete create artificial, ”după bunul plac al reprezentanţilor din cadrul acestor birouri de promovare”, fără a exista un control minimal asupra justeţei sumelor avansate drept cheltuieli.
Reprezentanţii birourilor de promovare turistică a României în străinătate s-au arătat indignaţi de acuzaţiile ministrul Turismului.
Ei au precizat, într-un comunicat transmis News.ro, că au pus la dispoziţia conducerii ministerului contractele de închiriere a spaţiilor din străinătate unde funcţionează birourile, trimiţând în acest sens actele de cinci ori în 2016 şi 2017.
Reprezentanţii aduc ca argumente, în susţinerea lor, faptul că închirierea sediului biroului sau a locuinţei de serviciu se face cu aprobarea ministerului după o procedură în care sunt implicate mai multe direcţii, în condiţiile în care ministrul a acuzat diferenţele mari dintre chiriile plătite pe sediile din afara ţării.
”Faptul că birourile nu primesc fondurile necesare de la minister pentru achitarea facturilor şi ca urmare se acumulează restanţe nu este imputabil şefilor de birou”, spun reprezentanţii birourilor de promovare turistică.
Şefii birourilor externe susţin că sunt acuzaţi pe nedrept.
”Suntem indignaţi de afirmaţiile nefondate ale ministrului Turismului, care îi acuză 'în bloc' pe şefii birourilor de promovare externă că au efectuat cheltuieli nejustificate. Toate cheltuielile făcute au fost necesare şi legale şi au fost însoţite de documente justificative. Omisiunile şi înregistrările eronate în evidenţele contabile ale Autorităţii Naţionale pentru Turism Bucureşti nu pot fi imputate birourilor din străinătate”, arată comunicatul reprezentanţilor turistici ai României.
Comunicatul este semnat de: Adina Secară (şef birou Berlin), Alena Dodon (şef birou Moscova), Ioana Podosu (şef birou Roma), Mihaela Miheţ (şef birou Paris), Răzvan Marc (şef birou Londra), Ruxandra Ana (şef birou Varşovia), Simion Alb (şef birou New York) şi Simion Giurcă (şef birou Viena).
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...