Farnborough Air Show a atras oferte în valoare de 39,3 miliarde de lire sterline (50,8 miliarde de dolari) în prima sa zi, au declarat organizatorii unuia dintre cele mai mari evenimente din calendarul mondial al aviaţiei, în timp ce Airbus şi-a prezentat noul avion cu un singur culoar, destinat curselor pe distanţe lungi, transmite CNBC.
ADS Group, care cuprinde organizatorii Farnborough şi grupul comercial ADS, a declarat că suma reprezintă tranzacţii încheiate la preţuri de listă şi include 163 de comenzi ferme de avioane, în valoare de 4,6 miliarde de lire sterline, către Regatul Unit.
Boeing, lovit de criză, care a fost văzut ca menţinând un profil mai scăzut la eveniment prin continuarea tendinţei recente de a evita expunerea de avioane de pasageri, a ocupat totuşi un pavilion mare şi a primit un impuls timpuriu de la mai multe comenzi.
Korean Air a semnat un acord pentru 40 de avioane cu fuselaj larg de la producătorul american de avioane, în timp ce Japan Airlines a plasat o comandă fermă pentru 10 dintre avioanele 787-9 Dreamliner ale sale, cu opţiune pentru încă 10.
Transportatorul vietnamez de stat VietJet a plasat luni o comandă pentru 20 de avioane A330neo ale Airbus.
Între timp, Airbus a atras atenţia miilor de delegaţi comerciali cu expunerea avionului A321XLR, care urmează să fie lansat în curând şi care urmează să fie aeronava cu un singur culoar cu cea mai mare autonomie de zbor din lume.
Avionul a primit vineri certificarea europeană şi este aşteptat cu nerăbdare de numeroase companii aeriene, printre care Aer Lingus din Irlanda şi Iberia din Spania, pentru capacitatea sa de a acoperi rute lungi, care anterior au fost deservite doar de avioanele cu fuzelaje mari, cu costuri mai mici ale combustibilului.
Primele livrări ale avioanelor A321XLR sunt aşteptate în al treilea trimestru, la aproximativ un an după ce au fost programate iniţial să aibă loc, evidenţiind una dintre problemele majore care continuă să planeze asupra industriei aviaţiei – întârzierile livrărilor şi blocajele lanţului de aprovizionare.
Viitorul în atenţie
În ultimii ani, Farnborough – organizat o dată la doi ani, alternativ cu Salonul Aeronautic de la Paris – şi-a consolidat rolul de eveniment de încheiere a tranzacţiilor şi de prezentare a industriei, cu mai puţine expoziţii de avioane şi expoziţii interactive.
În 2019, a anunţat că va renunţa la porţiunea de weekend a evenimentului deschisă publicului larg.
Un număr mare de startup-uri care lucrează în domeniul eVTOLS electrice (vehicule electrice cu decolare şi aterizare verticală), avioane alimentate cu hidrogen şi alte proiecte de ultimă generaţie au o prezenţă proeminentă la eveniment.
Boom Supersonic, care lucrează la revenirea călătoriilor aeriene supersonice, urmează să facă un anunţ marţi.
Compania Comac, din China, văzută ca un potenţial concurent pentru Airbus şi Boeing în viitor, a avut o prezenţă importantă, deşi discretă, cu modele mici ale avioanelor sale regionale C919 cu fuzelaj îngust, C929 cu fuzelaj larg şi ARJ21, inclusiv diferite configuraţii de cabină.
Compania a declarat că poartă discuţii la eveniment, dar a refuzat să comenteze asupra companiilor aeriene sau pieţelor pe care le ţinteşte cu aeronavele sale, care în prezent sunt certificate doar în China.
Oficiali din mai multe ţări au fost văzuţi la standul companiei, deşi pentru Comac a fost o afacere mai restrânsă decât la Singapore Air Show, la începutul acestui an, când a efectuat prima expunere internaţională a C919 şi a anunţat o comandă de avioane de la Tibet Airlines din China.
Tehnologia militară continuă să fie una dintre cele mai mari componente de la Farnborough, avioanele incluzând F-15E Strike Eagle al Forţelor Aeriene ale SUA, F-15QA de la Boeing şi un Chinook al armatei britanice au efectuat zboruri.
Farnborough a reuşit să-l atragă pe noul prim-ministru al Marii Britanii, Keir Starmer, pentru un discurs de deschidere, cu atenţia concentrată în principal pe comentariile sale despre importanţa unui proiect comun de avion de luptă între Regatul Unit, Japonia şi Italia.
Guvernul laburist, condus de Starmer, a anunţat o revizuire a Programului global de luptă aerian, care a fost înfiinţat sub fostul prim-ministru britanic Rishi Sunak în 2023, ceea ce a condus la speculaţii că iniţiativa ar putea fi abandonată de Regatul Unit.
Încheierea de acorduri şi discuţiile vor continua pe parcursul evenimentului de cinci zile, care se încheie vineri.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.