Inspecţia energetică, structură specializată din cadrul Delgaz Grid, compania de distributie din cadrul Grupului german E.ON, a identificat, în perioada ianuarie – octombrie a anului în curs, 937 de cazuri de consum fraudulos, 496 dintre acestea fiind la gaze naturale, iar 441 la energie electrică. Valoarea estimată a prejudiciului se ridică la aproximativ 10 milioane de lei.
Improvizaţiile în scop de fraudă pot duce la accidente cu urmări ireversibile, iar calitatea serviciului de distribuţie este afectată de consumul fraudulos prin perturbaţii induse în reţea.
”Inspecţia energetică, structură specializată din cadrul Delgaz Grid, a identificat, în perioada ianuarie – octombrie a anului în curs, 937 de cazuri de consum fraudulos, 496 dintre acestea fiind la gaze naturale, iar 441 la energie electrică. Pentru identificarea persoanelor vinovate şi recuperarea prejudiciului, au fost întocmite şi transmise către instituţiile abilitate 753 de plângeri penale, 650 pe segmentul de energie electrică şi 103 pe cel de gaze naturale”, arată compania.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În 2021 (perioada aprilie-decembrie), au fost identificate 1.069 de fraude, din care 639 la gaze naturale şi 430 la energie electrică. Au fost transmise 416 plângeri penale, 77 pe segmentul de gaze naturale şi 339 pe segmentul de electricitate.
De cele mai multe ori, consumul fraudulos se realizează prin instalaţii clandestine, cu materiale de o calitate îndoielnică şi evident, fără nicio respectare a normelor de construcţie a instalaţiilor şi de siguranţă şi sunt executate de aşa-zişi „meseriaşi” ce nu au nicio calificare în domeniul energiei electrice sau al gazelor naturale.
”Orice astfel de instalaţie improvizată constituie o sursă de incendiu, electrocutare, explozie, intoxicaţie etc. Pentru un câştig nesemnificativ în raport cu consecinţele posibile, iluzoriu, oamenii îşi riscă bunurile, locuinţa, afacerea, sănătatea sau chiar viaţa. Pot avea de suferit atât cei care „beneficiază” direct de consumul fraudulos, dar şi persoanele, locuinţele, agenţii economici din apropiere. Oare merită? Performanţele reţelelor de distribuţie sunt afectate de improvizaţiile şi instalaţiile clandestine. La fel şi protecţiile şi automatizările ce sunt proiectate şi reglate ţinând cont de un consum cunoscut, declarat. În cazul fraudelor, consumul nu este cunoscut şi atunci nici reţelele nu funcţionează la parametri normali, având de suferit şi consumatorii oneşti ce îşi plătesc cu regularitate facturile”, mai arată compania.
Consumul fraudulos înseamnă şi pierderi financiare pentru compania noastră, dar şi creşterea unor cheltuieli pentru consumatori. Intervenţiile ilegale afectează consumatorii oneşti prin întreruperi ale serviciului de distribuţie, parametri neconformi ai energie furnizate.
Cantitatea de energie sustrasă în cele 937 de cazuri descoperite în acest an se ridică la circa 20,5 GWh, valoarea estimată a prejudiciului fiind de aproape 10 milioane de lei.
Pentru o reprezentare comparativă, 20.5 GWh (20.500.000 kWh) înseamnă consumul anual de electricitate a aproape 14.000 de apartamente (la un consum mediu de 150 kWh/lună) sau de gaze naturale a peste 2.000 de apartamente (la un consum de 1.000 mc/an, echivalent cu aproximativ 10.000 kWh/an).
În 2021, cantitatea de energie consumată fraudulos a fost de aproximativ 28,3 GWh, iar valoarea acesteia de aproape 20.5 milioane lei.
Totodată, consumul fraudulos reprezintă furt şi se pedepseşte conform prevederilor Codului Penal.
”Delgaz Grid nu tolerează aceste acţiuni ilegale. De aceea, acţiunile de identificare şi limitare a consumului fraudulos derulate de specialiştii noştri au caracter permanent. Şi, nu în ultimul rând, consumatorii oneşti pot fi afectaţi într-o măsură mai mare decât companiile de distribuţie de aceste practici ilegale. De aceea, apelăm la spiritul lor civic, dar şi la reflexul de a se proteja de riscurile menţionate şi le solicităm să transmită situaţiile de potenţial consum fraudulos de care iau cunoştinţă la adresa de e-mail raporteazafrauda@eon-romania.ro sau la cea mai apropiată unitate de poliţie”, precizează compania.
De asemenea, pentru siguranţa clienţilor, recomandă mai multe măsuri de prevenţie.
”NU lăsaţi persoane neautorizate să intervină la contoarele de energie sau gaze naturale. NU acceptaţi soluţii de interceptare a conductelor de gaze naturale sau cablurilor de energie venite din partea unor persoane care vă oferă posibilitatea unor consumuri mai mici. NU acceptaţi folosirea unor materiale care nu sunt dedicate instalaţiilor de energie electrică sau gaze naturale (ex. izolaţie cabluri cu bandă scotch, coliere de sârmă la instalaţia de gaz etc.)”, precizează compania.
Delgaz Grid, compania de distributie din cadrul Grupului german E.ON, operează o reţea de gaze naturale de 24.000 km în 20 de judeţe din partea de Nord şi de Vest a României (Cluj, Bistriţa Năsăud, Maramureş, Satu Mare, Sălaj, Timiş, Arad, Bihor, Caraş-Severin, Hunedoara, Mureş, Sibiu, Alba, Harghita, Iaşi, Botoşani, Vaslui, Suceava, Neamţ şi Bacău) şi o reţea de electricitate de 83.000 km în şase judeţe din Moldova: Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui.
De la intrarea pe piaţa locală, în anul 2005, E.ON a investit peste 2 miliarde de euro în principal pentru modernizarea reţelelor de gaze şi electricitate şi a virat către stat impozite şi taxe de 2,7 miliarde de euro.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.