Românii au cheltuit anul trecut 63 de milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 25% mai mare decât cea din 2022, în condiţiile în care preţul biletelor a crescut cu 8,2% în 2023 comparativ cu anul anterior, aşa cum reiese din datele Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox.
”Românii au cheltuit anul trecut 63 de milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 25% mai mare decât cea din 2022, în condiţiile în care preţul biletelor a crescut cu 8,2% în 2023 comparativ cu anul anterior, aşa cum reiese din datele Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox. În 2023, cinematografele din România au avut 13,02 milioane spectatori, în creştere cu 16% faţă de 2022, şi uşor sub nivelul din 2019, când s-a situat la 13,1 milioane”, arată datele companiei de consultanţă.
Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o creştere de 25% faţă de 2022, respectiv 308,8 milioane de lei (circa 63 milioane de euro), depăşind astfel nivelul record de 265 milioane de lei (aproximativ 56 milioane euro) înregistrat în 2019. De menţionat că în perioada analizată preţul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019, la 21,9 lei în 2022, respectiv 23,7 lei în 2023.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
România avea la finalul anului trecut 103 cinematografe la nivel naţional, faţă de 95 în 2022.
Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât şi cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări şi 94% din numărul de spectatori.
Frecvenţa vizitelor pe cap de locuitor a crescut în 2023 la 0,68 de la 0,59 în 2022, atingând nivelul din 2019.
Cele mai mari pieţe cinematografice din Romȃnia sunt Bucureşti (4.132.145 de spectatori ȋn 2023), Cluj-Napoca (857.806), Timişoara (811.978), Constanţa (736.424) şi Braşov (625.608), care concentrează peste jumătate (55%) din cerere.
„Evoluţia pieţei cinematografice este şi mai impresionantă având în vedere că anul 2023 a fost marcat de o inflaţie record, care a diminuat bugetul de cheltuieli al românilor şi a temperat ritmul de creştere a veniturilor retailerilor şi a proprietarilor de centre comerciale. Inflaţia în scădere, vizibilă deja în dinamica vânzărilor de retail, dar şi creşterea ofertei de săli multiplex prin dezvoltarea de noi centre comerciale sau extinderea unora existente, vor avea un impact pozitiv asupra piaţei cinematografice în perioada următoare”, spune Dana Radoveneanu, head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
În ceea ce priveşte oraşele cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din judeţ în 2023, pe primele locuri se situează Braşov (2,37 vizite per locuitor în 2023), Bucureşti (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiş (1,24), Iaşi (1,21) şi Constanţa (1,12). Oraşele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iaşi (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/zi), Bihor (0,78 spectatori/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) şi Braşov (0,67 spectatori/loc/zi). În Bucureşti rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.
Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deţinut şi operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesionişti şi colaboratori, ce oferă servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor şi chiriaşilor.
Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajaţi în aproape 400 de birouri şi peste 60 de ţări şi venituri de 9,5 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt: consultanţă în gestionarea activelor şi investiţiilor, pieţe de capital, închirieri, administrarea proprietăţilor, reprezentarea chiriaşilor, servicii de proiect şi evaluare.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.