Creşterea cererii globale de benzină s-ar putea înjumătăţi în 2024, reducând marjele rafinăriilor în a doua jumătate a anului, susţin analiştii, determinată de adoptarea maşinilor electrice în China şi Statele Unite şi de revenirea la consumul normal după creşterea de anul trecut, în urma eliminării restricţiilor legate de COVID-19, transmite Reuters.
În cea mai scăzută creştere din 2020, cererea este probabil să crească cu 340.000 de barili pe zi (bpd), pentru a ajunge la 26,5 milioane de barili pe zi în acest an, spune compania de consultanţă Wood Mackenzie, în scădere de la creşterea de 700.000 de barili pe zi de anul trecut, în timp ce China se apropie de punctul de vârf al cererii de combustibil pentru transport, în timp ce SUA l-au depăşit.
”Gradul de adoptare a vehiculelor electrice a crescut în SUA şi China. Pentru acest an, cererea chineză va creşte cu doar 10.000 bpd, datorită absorbţiei mai mari a vehiculelor electrice”, a declarat analistul Woodmac Sushant Gupta.
Firma de consultanţă Rystad Energy estimează cererea globală de benzină la aproximativ 26 de milioane de bpd în 2024, în creştere cu aproximativ 300.000 bpd, faţă de creşterea de aproximativ 700.000 bpd în 2023, alimentată de boomul consumului de după pandemie, a declarat analistul Mukesh Sahdev.
China, cândva motorul mondial al cererii de benzină, urmează să reprezinte mai mult de jumătate din toate vânzările de vehicule electrice în acest an, a declarat Agenţia Internaţională pentru Energie.
Consumul de benzină de către cel mai mare importator de ţiţei din lume este programat să crească cu aproximativ 1,3%, sau cu aproximativ 2 milioane de tone, la 165,1 milioane de tone metrice (3,8 milioane bpd) în acest an, arată prognozele unei ramuri de cercetare a China National Petroleum Corp (CNPC).
Divizia de cercetare a celui mai mare grup rafinare din China, Sinopec, se aşteaptă ca cererea de benzină să crească cu 1,7%, sau cu aproximativ 3 milioane de tone, pentru a ajunge la 182 milioane de tone în acest an.
Pe măsură ce scăderea preţurilor stimulează cererea, ponderea maşinilor electrice vândute în acest an ar putea ajunge la 45% în China, aproximativ 25% în Europa şi peste 11% în Statele Unite, estimează AIE.
Prin comparaţie, vânzările de maşini în expansiune, împreună cu creşterea economică ridicată şi penetrarea redusă a vehiculelor electrice, stimulează cererea de benzină în India şi Indonezia.
Consumul de benzină al Indiei va atinge un nou record de 39,2 milioane de tone (908.000 bpd) în anul până în martie 2025, în creştere cu aproximativ 5% de la 37,2 milioane de tone în anul până în martie 2024, au arătat estimările guvernamentale.
PRESIUNE PE MARJE
Consumul de benzină din SUA a scăzut la aproximativ 376 de milioane de galoane pe zi (8,94 milioane de bpd) în 2023, după ce a atins un record de 392 de milioane de galoane în 2018, potrivit U.S. Energy Information Administration.
Cererea în 2024 este aşteptată să fie constantă, au spus analiştii. Ca urmare, se anticipează ca marjele de rafinare din SUA să rămână sub presiune după sezonul de vârf de vară, au spus analiştii Woodmac şi Rystad.
În Europa, cererea de benzină va creşte cu 50.000 bpd sau cu 2,3% în 2024, la 2,19 milioane bpd, în conformitate cu ultimii ani, a spus FGE.
Stagnarea cererii europene de benzină şi concurenţa în creştere în urma deschiderii noii rafinării Dangote din Nigeria, cea mai mare din Africa şi Europa, care ar putea adăuga 280.000-300.000 bpd de benzină la stocurile globale, vor pune sub presiune marjele europene de rafinare, a spus Woodmac.
Marjele la benzină din Statele Unite şi Asia au crescut cu 85% în acest an, ajungând la aproximativ 29 de dolari pentru un baril de ţiţei WTI, la 1 mai şi, respectiv, la aproximativ 13 de dolari pentru un baril de ţiţei Brent, pe 30 aprilie, pe baza aşteptărilor pentru o cerere puternicăde vară, au arătat datele LSEG.
Marjele s-au consolidat la începutul acestui an din cauza întreruperilor dispersate ale activităţilor rafinăriilor din Asia şi SUA, în timp ce costurile de transport mai mari, din cauza atacurilor asupra transporturilor maritime din Marea Roşie şi a infrastructurii energetice ruseşti, au susţinut pieţele europene de benzină.
Benzina Eurobob valora în jur de 23 de dolari dintr-un baril de ţiţei Brent, la 1 mai, în creştere faţă de media de 19,67 dolari din aprilie anul trecut, arată datele.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.