Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) precizează că toţi subcontractorii care lucrează pe şantierele gestionate de companie sunt declaraţi. "Atragem atenţia şi asupra faptului că se face o regretabilă confuzie între subcontractori şi prestatori de către cei care pretind că nu sunt declaraţi subcontractorii, confuzie care denotă necunoaşterea domeniului. În acest context este exclusă posibilitatea ca persoane din CNAIR să intervină în aceste relaţii contractuale sau să le influenţeze. Este regretabil că anumite persoane abordează subiecte care ţin de un domeniu atât de important nu se documentează temeinic înainte şi se mulţumesc să prezente în spaţiul public informaţii care se dovedesc a fi eronate", spun reprezentanţii CNAIR.
Potrivit CNAIR, antreprenorii sunt obligaţi să îşi declare subcontractorii atât în perioada de evaluare a ofertelor, cât şi în momentul semnării contractelor, conform legislaţiei. Mai mult decât atât, subcontractorii au posibilitatea să opteze la momentul depunerii ofertelor sau ulterior, la momentul semnării contractului, să fie plătiţi direct de CNAIR pentru lucrările şi serviciile efectuate.
De asemenea, schimbarea sau suplimentarea subcontractorilor trebuie anunţată şi justificată de antreprenori, dar şi acceptată de CNAIR.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
"În caz contrar antreprenorii riscă penalizări care pot merge până la rezilierea contractelor, potrivit legislaţiei în vigoare, deoarece s-ar ajunge practic la situaţia în care lucrările să fie executate de firme care nu au participat la licitaţie şi cărora nu li s-au evaluat capacitatea. În această situaţie inclusiv CNAIR riscă sancţiuni şi corecţii financiare care pot merge până la anularea finanţării din fonduri europene nerambursabile", se arată într-un comunicat de presă transmis, joi, de CNAIR.
CNAIR poate accepta ca antreprenorul să lucreze cu noi subcontractori doar în cazul în care aceştia execută lucrări existente în contract, la valorile deja stabilite, au experienţa necesară, respectă metodologiile de execuţie şi normele tehnice din caietul de sarcini, aplică soluţiile tehnice stabilite în contract şi nu mofifică oferta financiară a antreprenorului.
"Atragem atenţia şi asupra faptului că se face o regretabilă confuzie între subcontractori şi prestatori de către cei care pretind că nu sunt declaraţi subcontractorii, confuzie care denotă necunoaşterea domeniului. În acest context este exclusă posibilitatea ca persoane din CNAIR să intervină în aceste relaţii contractuale sau să le influenţeze. Este regretabil că anumite persoane abordează subiecte care ţin de un domeniu atât de important nu se documentează temeinic înainte şi se mulţumesc să prezente în spaţiul public informaţii care se dovedesc a fi eronate", spun reprezentanţii CNAIR.
Ei atrag atenţia că prezentarea în spaţiul public a unor articole tendenţioase, construite pe argumente false sau prezentate trunchiat, poate provoca neîncredere în rândul antreprenorilor serioşi care doresc să participe la licitaţii publice.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, spunea, în 14 iunie, că firma care se ocupă de reabilitarea liniei ferate Curtici - Simeria nu şi-a plătit subcontractorii români, în condiţiile în care a încasat avansul pentru lucrări. "Le-am spus foarte clar constructorilor, au tot spriijinul meu (...), dar dacă nu plătesc firmele româneşti atunci vor avea o problemă ca şi cum nu-şi execută contractul la timp. Pentru că nu poţi să-ţi baţi joc de firmele româneşti în condiţiile în care tu lucrezi în România", afirma Cuc.
Ministrul Răzvan Cuc şi reprezentanţi ai CFR SA au verificat atunci stadiul lucrărilor la obiectivul de investiţii "Reabilitarea liniei C.F. Frontieră – Curtici – Simeria, Tronsonul 2: km 614 – Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada – Simeria".
Cuc le declara jurnaliştilor că există o problemă pe care o va discuta foarte serios cu constructorul, chiar dacă lucrările sunt în grafic, iar calitatea acestora este bună.
"Ei au o foarte mare problemă vis-a-vis de cel de-al treilea aspect, şi anume plata subcontractorilor români. Am fost contactat de foarte mulţi subcontractori, sunt foarte multe firme care nu sunt plătite, deci firma care lucrează pe acest lot, şi 2A şi 2B, au luat în 2017 avansul de peste 100 de milioane de euro de la CFR. O să solicit să am o întâlnire şi cu subcontractorii nedeclaraţi, pentru că ei lucrează şi cu subcontractori nedeclaraţi, şi să văd şi eu care sunt motivele întârzierilor la plată a acestor facturi. Pentru că firmele care m-au contactat sunt disperate efectiv fiindcă intră în incapacitate de plată, deci cât timp lucrează şi au facturi de 3 milioane, 4 milioane, neplătite de trei-patru luni în condiţiile în care ei şi-au luat avansul, atunci vom avea o problemă", afirma Cuc.
El a adăugat că nu se poate ca firma constructoare să îşi bată joc de subcontractorii români.
"Le-am spus foarte clar constructorilor, au tot spriijinul meu, aşa cum au spus îi ajută foarte mult beneficiarul, dar dacă nu plătesc firmele româneşti atunci vor avea o problemă ca şi cum nu-şi execută contractul la timp. Pentru că nu poţi să-ţi baţi joc de firmele româneşti în condiţiile în care tu lucrezi în România, n-ai venit cu utilaje în România şi apelezi la utilajele firmelor din România, şi să treacă luni de zile în care o firmă să aibă foarte mult de plată, milioane, şi să fie plătit doar cu 500.000, în condiţiile în care el are probleme şi nu-şi poate desfăşura activitatea, să-şi plătească contribuţiile la stat, să-şi plătească angajaţii, să plătească leasingul la utilaje. Sper să aibă dânşii o soluţie pentru că noi le-am dat tot ce a fost nevoie, şi aici mă refer la bani. Firma Astaldi este o firmă care are foarte multe lucrări în România (...) dacă nu îşi vor plăti subcontractorii (...) atunci vă spun că voi lua nişte măsuri foarte drastice vis-a-vis de aceşti constructori. Nu este problema mea ce fac cu banii, problema mea este să îşi facă lucrările la timp şi să plătească subcontractorii români. Dacă nu fac lucrurile astea, au o problemă cu mine", susţinea Cuc.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.