Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, propune ca pentru o mai bună funcţionare a Portului Constanţa activitatea comercială a acestuia să fie separată de cea care asigură regulile de siguranţă, spunând că există un proiect de lege care ar putea aduce modificări în această direcţie.
Bogdan Chiriţoiu a declarat, joi, într-o conferinţă de presă susţinută la Constanţa, că există un proiect de lege prin care se doreşte modificarea funcţionării portului, dar şi recomandări în acest sens din partea Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).
“Sper că şi amenda noastră (n.r. - Consiliul Concurenţei a amendat Administraţia Porturilor Maritime Constanţa şi şase firme de remorcaj cu 5 milioane de euro pentru cartel), care are avantajul că fiind o sumă destul de mare poate să răscolească lucrurile şi să atragă atenţia. Am avut însă şi un program de asistenţă externă prin OECD, care a ţinut un an de zile şi care s-a uitat la câteva sectoare din economie, inclusiv la transportul de mărfuri şi la funcţionarea Portului Constanţa. Avem un proiect de lege, care încearcă să modifice funcţionarea portului. Eu cred că din astea trei: amenda, recomandările OECD-ului, proiectul ăsta de lege creează şi un cadru favorabil ca să facem să funcţioneze mai bine portul”, a explicat Chiriţoiu.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
El spune că pentru o mai bună funcţionare a portului trebuie separată activitatea comercială.
“Propunerea noastră pentru mai buna funcţionare a portului este să separăm clar activitatea comercială, care e natural să fie desfăşurată de compania de administrare a portului Constanţa. (…) Avem o zonă comercială care ar trebui delimitată de rolul ei de instituţie publică, de cea care stabileşte norme de siguranţă pentru buna funcţionare a activităţii. Noi am propus ca zona asta de siguranţă să rămână apanajul administraţiei publice, să apară un reglementator. (…) O altă structură să fie cea care asigură regulile de siguranţă, care are grijă să nu se producă accidente, care are grijă să nu fie tarife excesive. Portul Constanţa este un monopol, nu avem în România un port cu capacităţi similare, asta îl face unic. Neavînd concurent este normal să-i apară şi un reglementator care să se asigure că acele tarife nu sunt excesive. Astea sunt recomandările OECD şi recomandările noastre către comisia parlamentară”, a explicat preşedintele Consiliului Concurenţei.
El a mai spus că mai există o investigaţie care vizează Portul Constanţa, dar nu a putut da detalii deoarece cazul este în lucru.
Administraţia Porturilor Maritime Constanţa şi şase firme de pilotaj şi remorcaj din portul Constanţa au fost amendate cu 22,3 milioane lei (5 milioane euro) de către Consiliul Concurenţei, la începutul lunii septembrie, pentru că au constituit carteluri în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia de la Marea Neagră, prin care au blocat intrarea pe piaţă a altor companii şi au mărit preţurile la niveluri duble sau triple faţă de cele din alte porturi ale Uniunii Europene.
Companiile de pilotaj şi remorcaj amendate sunt Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL.
Compania de stat Administraţia Porturilor Maritime, controlată de Ministerul Transporturilor, a primit cea mai mare amendă, de 11,9 milioane lei (2,65 milioane euro), fiind considerată principala responsabilă de abuzul de pe piaţă în unul din cele două cazuri descoperite de către inspectorii Consiliului Concurenţei.
Consiliul Concurenţei a început o anchetă în portul Constanţa în noiembrie 2012, iar în aprilie a fost declanşată o nou anchetă, după ce mai multe companii au acuzat administraţia portului de abuz de poziţie dominantă şi au înaintat plîngeri autorităţii anti-monopol.
"Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei declanşate, în luna noiembrie 2012, pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile ce se află în administrarea CNAPM. În urma investigaţiei, Consiliul Concurenţei a constatat existenţa mai multor fapte anticoncurenţiale (înţelegeri şi abuz de poziţie dominantă) care au eliminat concurenţa în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori şi, implicit, la reducerea atractivităţii acestor servicii pentru potenţialii investitor", a precizat autoritatea.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.