Producătorul american de avioane Boeing a devenit cel mai mare perdant al anului 2024 în indicele Dow Jones, înregistrând o scădere de 32% a acţiunilor, în contextul unei serii de crize care au afectat compania, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

În contrast, rivalul european Airbus a înregistrat o creştere de peste 11% în acelaşi an, iar indicele S&P 500 a crescut cu mai mult de 23%.

Acţiunile Boeing au început anul trecut la 257,50 dolari pe unitate, dar o explozie a unui panou de uşă fix, în timpul unui zbor al unui avion 737 MAX operat de Alaska Airlines pe 5 ianuarie, a declanşat investigaţii şi o oprire temporară la sol a acestui model popular.

Până la sfârşitul lunii, Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA (FAA) a impus o limită de producţie de 38 de avioane pe lună pentru modelul 737, invocând probleme de siguranţă şi calitate, iar preţul acţiunilor a scăzut la aproximativ 211 dolari pe unitate.

Deşi limita impusă de FAA nu a fost ridicată, Boeing a întâmpinat dificultăţi în atingerea acestei capacităţi maxime din cauza problemelor din lanţul de aprovizionare, a defectelor de calitate şi a unei greve de şapte săptămâni care a oprit temporar cea mai mare parte a producţiei de avioane comerciale, inclusiv programul 737.

Compania a continuat să înregistreze pierderi majore în sectoarele comerciale, militare şi spaţiale pe parcursul anului.

În iulie, Boeing a anunţat un acord de 4,7 miliarde de dolari pentru achiziţionarea Spirit AeroSystems, un furnizor aflat în pierderi, responsabil de producţia fuselajelor pentru modelul 737. Spirit s-a confruntat cu probleme serioase de calitate a producţiei.

În august, Kelly Ortberg, un veteran al industriei aerospaţiale, a preluat funcţia de CEO al Boeing, înlocuindu-l pe Dave Calhoun. Totuşi, luna de miere a lui Ortberg s-a încheiat rapid, în septembrie, când aproximativ 33.000 de muncitori din producţie au declanşat o grevă legată de un conflict contractual, care a durat până în noiembrie. În timpul grevei, acţiunile companiei au atins un minim de 137,07 dolari pe unitate.

Ortberg a anunţat reducerea forţei de muncă cu 10% şi a prevăzut că Boeing va continua să consume numerar în 2025. Reluarea producţiei modelului 737 la începutul lunii decembrie şi promisiunea de reducere a costurilor cu forţa de muncă au contribuit la o redresare parţială a acţiunilor Boeing, care s-au tranzacţionat marţi la aproximativ 177 de dolari pe unitate.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.