Companiile europene sunt în fruntea investiţiilor pentru atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice, cu 61% dintre firme care au investit deja astfel şi 53% care plănuiesc să facă acest lucru, arată un sondaj al Băncii Europene de Investiţii (BEI). Potrivit acestuia, 74% dintre firmele europene adoptă tehnologii avansate pentru a-şi spori competitivitatea.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Companiile europene sunt în fruntea investiţiilor pentru atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice, cu 61% dintre firme care au investit deja astfel şi 53% care plănuiesc să facă acest lucru.  Utilizarea tehnologiilor digitale avansate este în creştere, deoarece 74% dintre firmele europene adoptă tehnologii avansate pentru a-şi spori competitivitatea.  Confruntate cu şocuri comerciale, companiile investesc în lanţuri de aprovizionare mai rezistente şi mai sigure.  Companiile din Uniunea Europeană au rezistat relativ bine şocurilor legate de sănătate, preţuri şi comerţ din ultimii patru ani şi au ambiţii mai mari pentru transformarea verde şi digitală”, conform sondajului Băncii Europene de Investiţii (BEI).

 Sondajul BEI privind investiţiile 2024, publicat la Reuniunile Anuale ale Băncii Mondiale şi FMI de la Washington, oferă o imagine a leadershipului firmelor din UE în tranziţia verde şi consolidarea lanţurilor de aprovizionare în faţa riscurilor geopolitice sporite şi a perturbărilor lanţurilor de aprovizionare.

Evenimente

24 octombrie - Eveniment News.ro - IMM-urile, Oxigen pentru România
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Multe firme din Europa sunt mulţumite de nivelul lor de investiţii din ultimii trei ani şi sunt angajate în combaterea schimbărilor climatice şi adoptarea tehnologiilor digitale, arată sondajul. Acesta acoperă un total de aproximativ 12.000 de companii din toate ţările UE, precum şi un eşantion comparativ din Statele Unite.

Deşi ponderea companiilor din UE care se aşteaptă să îşi crească investiţiile a scăzut la un sold net de 7% în 2024, comparativ cu anul trecut, companiile europene continuă să depăşească rivalii din SUA şi conduc în investiţiile pentru reducerea emisiilor care cauzează schimbările climatice sau pentru a face faţă impactului vremii severe. Cel mai recent sondaj privind investiţiile arată că 61% dintre firmele din UE au investit în combaterea schimbărilor climatice, comparativ cu 56% în 2023 şi 53% în 2022. Tranziţia verde impune transformări, dar aduce şi oportunităţi. Peste un sfert dintre firmele din UE – 27% – consideră tranziţia către o economie cu zero emisii nete ca o oportunitate în următorii cinci ani.

„Angajamentul firmelor din UE faţă de tranziţia verde şi cea digitală ilustrează potenţialul economiei europene. Sondajul confirmă că parteneriatul public-privat este esenţial pentru investiţiile strategice care susţin competitivitatea, securitatea şi autonomia UE pe pieţele globale", a declarat preşedinta BEI, Nadia Calviño.

Aproximativ 90% dintre firmele din UE şi SUA au luat măsuri pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Strategiile cheie adoptate includ investiţii în reducerea deşeurilor, reciclare şi eficienţă energetică. Companiile din UE sunt mai predispuse decât cele din SUA să fi implementat opţiuni de transport durabil, să fi optat pentru generarea de energie din surse regenerabile şi să îşi fi stabilit obiective de reducere a emisiilor.

O treime dintre companiile din UE – 34% – văd tranziţia verde ca un risc pentru afaceri, comparativ cu 42% în SUA.

În UE, 37% din totalul investiţiilor efectuate de companii sunt direcţionate către active intangibile, cum ar fi cercetarea, competenţele şi know-how-ul, subliniind un accent strategic pe inovare şi soluţii digitale. 74% dintre companiile din UE au raportat utilizarea tehnologiilor digitale, marcând o creştere de 4% faţă de anul trecut. Între timp, SUA continuă să conducă, cu 81%.

Cu toate acestea, privind înainte, multe companii europene prioritizează investiţiile de înlocuire în detrimentul extinderii capacităţilor, doar 26% dintre firmele din UE plănuind să-şi extindă operaţiunile în următorii trei ani, comparativ cu 47% dintre firmele din SUA.

„Concentrarea companiilor din UE pe inovare este binevenită şi trebuie susţinută. De aceea, Grupul BEI lucrează la un nou Plan de Acţiune pentru a consolida integrarea pieţelor de capital din Europa şi, astfel, a canaliza economiile private în investiţii productive în Europa", a adăugat preşedinta BEI, Nadia Calviño.

Mediul de afaceri rămâne o preocupare pentru companiile din Uniunea Europeană şi Statele Unite, lipsa forţei de muncă calificate şi incertitudinea cu privire la viitor fiind unele dintre preocupările cheie în ambele regiuni. Investiţiile în afaceri sunt încă împiedicate de costurile ridicate ale energiei, care reprezintă obstacole semnificative pentru 46% dintre firmele din UE.

Majoritatea (60%) exportatorilor din UE raportează că încă trebuie să respecte standarde şi reguli de protecţie a consumatorilor diferite de la un stat membru la altul, evidenţiind că fragmentarea pieţei persistă.

„Firmele europene fac progrese în abordarea atât a schimbărilor climatice, cât şi a transformării digitale. Dar creşterea investiţiilor în UE necesită o piaţă unică mai puţin fragmentată", a declarat economistul-şef al BEI, Debora Revoltella.

Sondajul subliniază, de asemenea, importanţa unor lanţuri de aprovizionare robuste. Preocupările legate de perturbările comerciale s-au diminuat comparativ cu anul trecut, dar firmele nu au observat îmbunătăţiri în ceea ce priveşte noile reglementări, tarifele sau restricţiile comerciale. Companiile din UE sunt bine integrate în comerţul global şi au beneficiat substanţial de pe urma acestuia în trecut. Într-o lume nouă, cu tensiuni geopolitice în creştere, firmele din UE reacţionează prin consolidarea rezilienţei lanţurilor lor de aprovizionare, vizând securitatea şi eficienţa economică.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.