Unul din trei cititori (30,6%) alocă săptămânal lecturii între 3 şi 5 ore, 15,3% între 5 şi 7 ore, iar 20,8% dedică cititului mai mult de 7 ore în fiecare săptămână. În plus, o treime din respondenţi citesc sub trei ore pe săptămână, 89.6% preferă cărţile tipărite iar 87% aleg să cumpere din librării online, arată un sondaj realizat în perioada 1 februarie - 15 aprilie de Libris, librărie online.
În ceea ce priveşte bugetul destinat lunar achiziţiei de carte, 17% alocă sub 50 lei, 41% alocă între 50-100 lei lunar, 20% între 100-150 lei, iar 10.5% între 150-200 lei. Un buget lunar peste 200 lei este alocat de 11.5% dintre respondenţi.
Când vine vorba de cât de des cumpără cărţi, procente aproape egale au indicat „cel puţin o dată pe lună” (41.5%) şi „o dată la 2-3 luni” (42.8). Restul cumpără mai rar sau împrumută.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
„În fiecare an, la 23 aprilie, în România este marcată atât „Ziua Bibliotecarului”, cât şi „Ziua Internaţională a Cărţii şi Drepturilor de Autor”, tocmai pentru a promova cititul, cultura şi protejarea proprietăţii intelectuale. Printre iniţiativele pe care le derulăm la Libris anul acesta este un demers de a face publicul să conştientizeze şi să se raporteze la lectură ca la o activitate de îngrijire a propriei persoane. În acest context ne-am propus şi să identificăm obiceiurile legate de lectură ale publicului care citeşte, ce, cum şi când citesc şi ce resurse financiare şi de timp alocă cititului. Rezultatele sondajului ne arată că lectura este percepută de către cititori în egală măsură ca metodă de relaxare şi ca sursă de informare şi educare - majoritatea respondenţilor, peste 90%, fiind de acord şi că lectura face parte din rutina pentru o stare de bine”, precizează Laura Ţeposu, CEO Libris.ro.
Cărţile sunt alese în funcţie de starea emoţională
Aproape 90% dintre respondenţi au ales cărţile tipărite, în timp ce restul preferă sau citească pe un dispozitiv electronic sau să asculte audiobook-uri.
Întrebaţi cum aleg cărţile pe care le citesc, respondenţii au indicat mai multe criterii. Printre răspunsuri se numără „mă orientez către recomandări” (55%), „răsfoiesc cărţile înainte să le cumpăra” (49%), „aleg cărţi ale autorilor citiţi” (48%) şi „caut cărţi cu recenzii pozitive” (45%).
Când vine vorba despre ce îi influenţează cel mai mult în alegerea lecturilor, cei mai frecvent întâlniţi factori sunt: starea emoţională (82%), evenimentele din viaţa personală (47%) şi obiectivele profesionale (38%).
Deşi majoritatea (95,7%) preferă să citească în română, iar 41,8% marchează şi limba engleză, 4,3% citesc doar în altă limbă decât română şi engleză (franceză, maghiară, germană, italiană, spaniolă etc). Printre alte limbi preferate am regăsit coreeană, turcă, finlandeză, albaneză sau rusă. O parte din respondenţi şi-au exprimat preferinţa de a citi în limba în care a fost scrisă cartea.
Relaxare, informare şi îmbunătăţirea stării emoţionale sunt principalele motive de lectură
În ceea ce priveşte motivele pentru care românii citesc, acestea sunt relaxare (83%), informare şi educaţie (80%), îmbunătăţirea stării emoţionale (59%), îmbunătăţirea vocabularului (50%) şi creşterea empatiei şi a înţelegerii sociale (43%).
Dacă o treime dintre respondenţi citesc doar seara înainte de culcare, iar 15% doar în weekend-uri sau dimineaţa, 43% citesc oricând în timpul zilei când prind un moment liber.
Întrebaţi cum gestionează distragerile, cum ar fi telefonul atunci când citesc, cei mai mulţi spun că acceptă distragerile minore şi le integrează în experienţa lecturii (41%), în timp ce 31% ignoră telefonul sau alte dispozitive atunci când citesc, iar pentru 15% distragerile rămân o provocare. Când vine vorba de gestionarea perioadelor aglomerate, 61% dintre respondenţi acceptă că citesc mai puţin în perioadele foarte aglomerate, 18% aleg sesiuni de lectură mai scurte, iar 10% prioritizează lectura indiferent de program sau ascultă audiobook-uri.
Ce rol joacă lectura în rutina de self-care
Sub umbrela #Lectura, rutina mea de Self-Care, Libris a demarat la începutul acestui an o campanie prin care îşi propune să sublinieze rolul pe care cărţile îl ocupă în viaţa cititorilor, fie ei pasionaţi ori la început de drum şi, totodată, să încurajeze publicul să integreze lectura în activităţile zilnice de grijă de sine.
Dacă pentru 20% dintre respondenţi, cititul este principala activitate ca grijă de sine şi pentru 60% este una dintre activităţile nelipsite din rutina de self-care, pentru 19% lectura nu face parte din ritualul de self-care.
Potriviţi sondajului Libris, 78% consideră că lectura este importantă şi includ activ cititul în obiceiurile zilnice.
14% dintre cei intervievaţi citesc un singur gen literar, majoritatea beletristică, în timp ce 86% dintre respondenţi citesc mai multe genuri literare: beletristică, dezvoltare personală şi psihologie, biografii, istorie/ştiinţe umaniste, spiritualitate, sănătate.
Întrebaţi cum se organizează ca să-şi facă timp pentru lectură, 68% dintre respondenţi au declarat că nu fac nimic în mod deosebit şi citesc când şi dacă au timp, iar 32% apelează la diferite strategii, precum stabilirea obiectivelor clare de lectură, monitorizarea numărului de cărţi citite prin intermediul aplicaţiilor specifice, iar alţii se asigură că au mereu o carte la ei sau la îndemână pentru pauzele prevăzute şi neprevăzute. Unii au strategii mai atipice, precum chiulitul de la cursuri pentru a citi, iar alţii aleg audiobookurile atunci când desfăşoară activităţi fizice (în interior sau în aer liber).
În ceea ce priveşte ritualurile de lectură, 59.5% au declarat că nu au un ritual specific, în timp ce 40.5% asociază lecturii un spaţiu confortabil, o cafea, un desert, o anumită oră din zi, chiar şi un playlist potrivit cărţii alese.
Dacă 25% nu renunţă atunci când nu le place o carte şi o citesc până la capăt, 16% o abandonează după primele pagini, iar 59% renunţă pentru moment, dar îşi propun să revină asupra ei.
Librăriile online sunt prima alegere atunci când vine vorba de achiziţia de carte (87%), urmate de librăriile fizice (66%), anticariate (36%) , edituri (19%) şi hipermarketuri (14%).
1 din 4 cititori apelează şi la biblioteci şi prieteni pentru împrumuturi, iar 1 din 5 consumă carte şi în format audio.
Sondajul a fost realizat online, la nivel naţional, pe un eşantion de 1695 români cu vârste între 18-65+, categoria de vârsta predominantă fiind 31-40 ani (32%), urmată de 41-50 ani (23%), 18-24 ani (21%), 25-30 ani (15%), 51-65+ (9%). 83% din respondenţi locuiesc în mediul urban, în România, în timp ce 5% locuiesc în străinătate. 75% dintre respondenţi sunt femei, iar 80% cumpără cărţi cel puţin o dată la 2-3 luni.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.