Volumul "Pictorii români şi Franţa (1834-1939)", în care istoricul Gabriel Badea-Păun a reunit figurile fondatoare ale picturii româneşti care au fost influenţate de Franţa, va fi lansat joi, 19 septembrie, la Hôtel de Béhague, sediul Ambasadei României în Franţa, potrivit ICR Paris.
Publicată la editura InFine, în traducerea lui Philippe Loubière, această carte - rezultatul unei munci de cercetare de peste cinci ani - urmăreşte parcursul eclectic al artiştilor care, în oraşul luminilor secolului al XIX-lea, şi-au găsit inspiraţia şi împlinirea artistică.
Cartea a fost tradusă şi tipărită cu sprijinul Institutului Cultural Român/ CENNAC (Centrul Naţional al Cărţii).
Cartea are o prefaţă semnată de Adrian-Silvan Ionescu, directorul Institutului de Istoria Artei „G. Oprescu” al Academiei Române şi prezintă lista exhaustivă a 340 de pictori născuţi pe teritoriile istorice ale României şi care au studiat, expus, călătorit sau s-au stabilit în Franţa între 1834 şi 1939.
Noutatea lucrării constă în realizarea un studiu ce însoţeste opera fiecărui artist, menţionând formaţia acestuia în cadrul sistemului francez de învăţământ artistic (École des Beaux-Arts şi atelierele independente), participările la saloane şi alte expoziţii.
De la "Peisaj din Bretania”, de Nicolae Grigorescu la "Pont-Neuf", de Theodor Pallady, trecând prin „Primul atelier la Paris ”, de Theodor Aman, această lucrare prezintă acei pictori români care, de la mijlocul secolului al XIX-lea la jumătatea secolului XX, au fost inspiraţi atât de ţara care i-a primit - Franţa, cât şi de pamântul natal - România.
Volumul prezintă 100 de ani de pictură românească, 1834 fiind anul în care primul pictor român, Ion Negulici, a sosit în Franţa pentru a-şi face studiile artistice, iar 1939 reprezintă sfârşitul circulaţiei libere în contextul debutului celui de-al Doilea Război Mondial.
Gabriel Badea-Păun este doctor în istoria artei (Paris IV-Sorbonne), după absolvirea Facultăţii de Istorie a Universităţii din Bucureşti. El este autorul mai multor lucrări, între care "Portraits de société", publicată în 2007 şi distinsă cu Premiul Cercle Montherlant-Académie des Beaux-Arts în 2008 şi "Le Style Second Empire - Architecture, décors et art de vivre", apărută în 2009 şi distinsă cu Premiul Fundaţiei Napoléon în 2010.
"Cartea mea este destinată publicului francez, astfel încât el să poată înţelege şi să poată adopta o poziţie faţă de Şcoala de pictură românească, o şcoală încă tânără, care datează de la începutul secolului al XIX-lea. Trebuie să înţelegem cum au ajuns artiştii români, care au început de la simple fresce de biserici, să construiască o şcoală modernă de pictură prin portrete în primul rând, şi apoi datorită acestor pictori tineri care au venit aici să studieze. Este un background care trebuie explicat publicului francez ... ", a spus Gabriel Badea-Păun.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.