Spectacole montate la Craiova, Târgu Mureş şi Zalău se numără între producţiile nominalizate la premiile UNITER 2021, care vor fi acordate într-un eveniment ce va avea loc vara aceasta, la Bucureşti, potrivit organizatorilor.
După ce anul trecut gala UNITER a avut loc la Craiova, organizatorii au putut confirma pentru News.ro că ediţia din 2021 se va desfăşura în vară, la Bucureşti. Detalii urmează să fie anunţate.
Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER - Consiliul Director acordă în cadrul galei câteva premii speciale.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din 24 mai 2021, forul a acordat următoarele premii: premiul pentru întreaga activitate actriţă: Ileana Ploscaru; premiul pentru întreaga activitate actor: Marcel Iureş; premiul pentru întreaga activitate regie: Alexandru Darie (post-mortem); premiul pentru întreaga activitate scenografie: Geta Medinschi; premiul pentru întreaga activitate critică şi istorie teatrală: Ion Parhon.
Premiul de excelenţă nu a fost acordat anul acesta.
Cât priveşte premiile speciale, acestea au revenit proiectelor Scena Digitală - platformă de spectacole online a Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu; şi Teatrul Poesis - program al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” Craiova şi al Teatrului „Nottara” din Bucureşti.
Nominalizările pentru premiile galei UNITER 2021
Pentru a 29-a ediţie a galei premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Oana Cristea Grigorescu, Claudiu Groza şi Cristina Rusiecki. Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2020.
Debut
• Tudor Dreve, pentru regia spectacolului „Nevrozele sexuale ale părinţilor noştri” de Lukas Bärfuss, Teatrul Municipal Baia Mare
• Diana Mititelu, pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanţa
• Diana Păcurar, pentru regia spectacolului „Trei femei înalte” de Edward Albee, Teatrul „Regina Maria” Oradea
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
• „Totul e bine când... se termină”, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru, Societatea Română de Radiodifuziune
• „Viaţa dăunează grav sănătăţii”, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, Societatea Română de Radiodifuziune
• „Insomnia”, scenariul, documentarea şi regia Robert Bălan, Asociaţia Art No More, Bucureşti (Proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)
Cel mai bun spectacol de teatru TV / teleplay
• „Gottlieb”, adaptare după „Biedermann şi Incendiatorii” de Max Frisch, adaptarea pentru televiziune şi regia artistică Andrei Măgălie, Societatea Română de Televiziune
• „Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalán Zakariás, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc
• „V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescăruşul” de A.P. Cehov, conceptul şi regia Paula Lynn Breuer şi Olga Török, Teatrul German de Stat Timişoara
Premiul pentru critică de teatru
• Miruna Runcan
• Oana Stoica
• Irina Wolf
Cea mai bună scenografie
• Adrian Damian, pentru scenografia spectacolului „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea
• Andu Dumitrescu, pentru scenografia spectacolului „Pool (no water)” de Mark Ravenhill, un proiect de Radu Nica, Andu Dumitrescu şi Vlaicu Golcea, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
• Helmut Stürmer, pentru decorurile spectacolului „Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
Cea mai bună actriţă în rol secundar
• Cătălina Mihail pentru rolul Speed din spectacolul „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanţa
• Costinela Ungureanu pentru rolul Alexandra din spectacolul „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
• Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Oraşul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cel mai bun actor în rol secundar
• Emil Coşeru pentru rolul Ion din spectacolul „Năpasta” (...şi era pădurea singură...) de
I.L.Caragiale, un spectacol de Adi Carauleanu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
• Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul şi regia Radu Iacoban, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
• Matei Rotaru pentru rolul Piotr Stepanovici Verhovenski din spectacolul „Demonii. Începuturi”, după F.M. Dostoievski, scenariul, regia, decorul şi proiecţiile video Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Cea mai bună actriţă în rol principal
• Eliza Noemi Judeu pentru rolul Tiadora din spectacolul „Tiadora”, după Maria Manolescu Borşa, regia Sorin Militaru, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău
• Emőke Kató pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca
• Alexandra Vicol pentru rolul Fundă din spectacolul „Portugalia” de Zoltán Egressy, regia Vladimir Anton, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani
Cel mai bun actor în rol principal
• Bogdan Farcaş pentru rolul Titta Nane din „Gâlcevile din Chioggia”, după Carlo Goldoni, regia Vlad Trifaş, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti
• Şerban Gomoi pentru rolul Tânărul din „O haită de sfinţi” de Neil LaBute, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul „Nottara”, Bucureşti
• Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea
Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)
• Cristian Ban pentru spectacolul „MaMe”, textul creaţie colectivă, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
• Leta Popescu pentru spectacolul „(In)corect” de Leta Popescu, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca (spectacol produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Naraţiuni intergeneraţionale”, co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)
• Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Cel mai bun spectacol
• „Inimă şi alte preparate din carne”, de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
• „Villa Dolorosa”, de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Târgu Mureş - Compania „Liviu Rebreanu”
• „Verde tăiat”, de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociaţia Pro Teatru, Zalău (proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.