Industria de media şi divertisment din România ar urma să crească în acest an cu 8,09%, comparativ cu 2020, la o valoare de 2,62 miliarde euro, peste nivelul pre-pandemie (2,53 miliarde euro în 2019), conform celei de-a 22-a ediţii a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025 (GEMO).
Estimările arată, de asemenea, că industria va continua să crească până în 2025, cu o rată medie anuală de 7,68%.
„Veniturile industriei de media şi divertisment din România au scăzut cu 4,23% anul trecut, din cauza restricţiilor impuse de pandemie, cele mai afectate fiind încasările cinematografelor. Deşi incertitudinea experimentată în ultimele 18 luni nu s-a încheiat, estimarea privind veniturile în anii următori este încurajatoare, mai ales datorită creşterii consistente a consumului pe platforme digitale”, a transmis într-un comunicat Florin Deaconescu, partener şi liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media şi Telecom, PwC România.
Raportat la nivel de regiune, România a înregistrat anul trecut cea mai mică scădere a industriei de media şi divertisment dintre ţările din Europa Centrală şi de Est incluse în raport.
Spre exemplu, Ungaria a înregistrat o scădere de 6,03%, Polonia de 5,92% şi Cehia de 4,94%.
Câştigători vs pierzători în 2020 şi previziuni pentru 2021
Piaţa de servicii Over-the-top (OTT) din România, cum ar fi Netflix şi HBO Go, a înregistrat anul trecut cea mai mare creştere pe piaţa media şi de divertisment, de 27,16%, la 29 milioane de euro, şi va continua să crească şi în acest an cu o rată estimată de 22,43%, până la 36 milioane de euro.
A doua cea mai mare creştere la nivelul pieţei a fost înregistrată de segmentul de sporturi electronice, cu 17,08%, până la 154 milioane de euro. Pentru acest an, este estimat un avans de 18,94%, până la 184 milioane de euro.
Publicitatea pe internet a urcat cu 8,33%, la 106 milioane de euro, în 2020. Acest segment va continua să crească şi în acest an, cu 11,78%, la 118 milioane de euro. România are cea mai mică piaţă de publicitate pe internet din Europa Centrală şi de Est, dar cu cea mai rapidă creştere.
Vânzările de carte au crescut cu 3,63% în 2020, până la valoarea de 67 milioane euro. Pentru acest an este previzionată însă o stagnare.
Televiziunea şi conţinutul video consumat acasă s-au menţinut anul trecut la o valoare de 515 milioane de euro, o evoluţie similară fiind estimată şi pentru 2021. Acesta este al doilea cel mai mare segment din România în termeni de venituri generate, după accesul la internet.
În acelaşi timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut peste 2%, la 312 milioane de euro, iar în 2021 sunt estimate să ajungă la 339 milioane de euro.
Cele mai afectate au fost cinematografia, accesul la internet, piaţa de publicitate outdoor, ziarele şi revistele tipărite, radio, media B2B (Business to business) care cuprinde anuarele şi cataloagele cu informaţii de afaceri şi publicitatea din acestea, revistele nişate, cărţile profesionale, târgurile şi expoziţiile.
Cheltuielile pentru accesul la internet reprezintă cel mai mare segment al industriei, cu 41% din piaţă. În 2020, acesta a scăzut cu 3,95%, la 1 miliard euro, comparativ cu anul anterior, dar raportul indică o revenire în 2021, cu o creştere de 8,44%.
Cu sălile închise, industria cinematografică a înregistrat o scădere de 80% anul trecut, până la o valoare de 12 milioane euro. Totuşi, anul acesta este estimată o revenire a acestui sector până la 24 milioane euro, dar mult sub nivelul din 2019, de 60 milioane euro.
Publicitatea out-of-home (-21,5%) a ajuns la o valoare de 27 milioane de euro în 2020. Perspectivele pentru acest an arată însă o revenire până la 32 milioane de euro.
Sectorul media B2B a înregistrat o scădere de 20,53%, până la 133 milioane de euro, dar are perspective de revenire în 2021, cu o rată de creştere de 7,17%.
Deja afectate de declin în ultimii ani, ziarele şi revistele tipărite din România şi-au adâncit scăderea cu 20,79% în 2020, până la 55 milioane de euro, urmând să crească cu 11% în acest an.
După o creştere în 2019, segmentul radio, muzică şi podcast a scăzut cu 21,41%, anul trecut, dar va reveni pe creştere în 2021 şi va ajunge la 27 milioane de euro.
La nivel global, veniturile industriei de media şi divertisment vor creşte cu 6,5% în 2021, după o scădere de 3,8% în 2020.
Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 14 segmente ale industriei de media şi divertisment din 53 de teritorii şi facilitează compararea datelor referitoare la consumatori şi cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; cărti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare şi reviste, muzică, radio şi podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradiţională şi consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video şi sporturi electronice, realitate virtuală.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.