Oxford English Dictionary (OED) a transformat titlul de cuvântul anului 2020 într-o listă care să înglobeze 12 luni „fără precedent” şi a stabilit patru categorii, potrivit BBC.
Cuvintele au fost alese pentru a reflecta „spiritul, starea sau preocupările” din acest an.
Între ele se află „bushfires” (incendii de vegetaţie, n.r.), „Covid-19”, „WFH” (work from home, munca de acasă, n.r.), „lockdown” (izolare, n.r.), „circuit-breaker” (întrerupător, n.r.), „support bubbles” (reţea online de sprijin, n.r.), „key workers” (lucrători esenşiali, n.r.), „furlough” (şomaj tehnic, n.r.), „Black Lives Matter” şi „moonshot” (programd e testare în masă, n.r.).
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Folosirea cuvântului „pandemie” a crescut cu peste 57.000% anul acesta.
Casper Grathwohl, preşedinte al Oxford Dictionaries, a spus: „Nu am fost vreodată martorul unui an în limbaj ca cel pe care tocmai l-am avut. Echipa Oxford a identificat sute de cuvinte noi şi utilizări semnificative pe măsură ce anul se încheie”.
„Este şi fără precedent şi puţin ironic - într-un an care ne-a lăsat fără cuvinte, 2020 a fost plin de cuvinte noi, mai mult ca oricare altul”.
Oxford University Press a transmis că s-a folosit de „date bazate pe dovezi” pentru a explora dezvoltarea limbajului anul acesta.
„Am observat noi cuvinte apărând şi cuvinte istorice revenind cu noi semnificaţii, pe măsură ce limba engleză s-a dezvoltat rapid pentru a ţine pasul cu transformările politice şi tensiunile sociale care au definit anul”.
Limbajul Covid-19 este prima categorie. Cuvântul „coronavirus” datează din anii 1960 şi era folosit mai ales de specialiştii în ştiinţă şi medicină.
Până în luna aprilie a acestui an, a devenit „unul dintre substantivele cel mai des folosite în limba engleză, depăşind până şi folosirea cuvântului «time» (timp, n.r.)”. Până în luna mai, el a fost depăşit de Covid-19.
Pandemia a făcut ca utilizarea unor cuvinte ca „lockdown” (izolare, n.r.), „face mask” (mască, n.r.) şi „key workers” (lucrători esenţiali, n.r.) să înregistreze o creştere uriaşă. Odată cu apropierea verii, cuvântul „reopening” (redeschidere, n.r.) a avut o frecvenţă mai mare de utilizare, iar „moonshot” a început să fie utilizat, ca nume al programului guvernului britanic pentru testarea în masă.
Tehnologie şi munca de la distanţă reprezintă a doua categorie.
„Remote” şi „remotely” au cunoscut o creştere de utilizare de peste 300%, începând cu luna martie. Având în vedere faptul că majoritatea oamenilor au lucrat de acasă, prin sistem de videoconferinţă, în cazul cuvintelor „mute” şi „unmute” a fost înregistrată „o creştere semnificativă” a utilizării anul acesta.
Alte cuvinte a căror folosire a crescut cu până peste 300% au fost „workcation” - vacanţă în care o persoană munceşte - şi „staycation” - vacanţă acasă.
Mişcările sociale, social media şi politica reprezintă a treia categorie.
În ciuda restricţiilor şi a distanţării fizice, activismul şi demonstraţiile au cunoscut de asemenea o creştere anul acesta. „Black Lives Matter” şi „BLM” au înregistrat creşteri de utilizare după decesul lui George Floyd în Statele Unite.
Raportul Oxford mai arată că folosirea „teoria conspiraţiei” s-a dublat aproape între octombrie 2019 şi octombrie 2020, iar în acelaşi interval termenul „QAnon” a fost folosit cu 960% mai mult. Anul acesta, „mail-in” (prin corespondenţă, n.r.), legat de alegerile prezidenţiale din SUA, a cunoscut o creştere cu 3.000% faţă de 2019.
În acelaşi timp, cuvântul „Brexit” a fost folosit cu 80% mai puţin decât anul trecut.
Ultima categorie stabilită este Mediul.
Raportul arată că nivelul prezenţei în media al „climate change” (schimbările climatice, n.r.) a scăzut anul acesta din cauza pandemiei. Însă, drept rezultat, un nou cuvânt a intrat în uz: anthropause - ca referire la diminuarea călătoriilor la nivel global şi a altor activităţi umane şi consecinţele ulterioare, precum scăderea poluării fonice şi luminoase.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.