"Oratoriul bizantin de Crăciun" de Paul Constantinescu, o înregistrare a unui concert din luna decembrie 2019, va fi transmisă pe canalele online ale Filarmonicii "George Enescu" de la ora 19.00. Prima audiţie a acestei lucrări monumentale a avut loc tot la Ateneul Român, pe 21 decembrie 1947, cu maestrul Constantin Silvestri la pupitru.
Prin cele două oratorii ale sale, de Crăciun (Naşterea Domnului) şi de Paşte (Patimile şi Învierea Domnului), Paul Constantinescu realizează pentru prima dată în muzica românească o versiune a genului de oratoriu, prin excelenţă apusean, pe care l-a adaptat tradiţiei bizantine.
Oratoriul bizantin de Crăciun se bazează, în principal, pe Evangheliile după Luca şi Matei dar şi pe alte surse de inspiraţie şi religioase. Muzica impresionează profund prin atmosfera arhaică, spirituală, înălţătoare, datorată folosirii melodiilor şi armoniilor specifice universului sonor bizantin. În interpretarea Orchestrei simfonice şi a Corului Filarmonicii „George Enescu”, sub conducerea dirijorului Iosif Ion Prunner, strâns înrudit cu marele compozitor şi dirijor Constantin Silvestri, această nouă versiune „Naşterea Domnului - Oratoriu bizantin de Crăciun” i-a avut invitaţi pe soprana Veronica Anuşca, mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Călin Brătescu şi basul Iustinian Zetea.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
În programul de sală al primei audiţii a Oratoriului, din 21 decembrie 1947, compozitorul Paul Constantinescu scria: „Oratoriul pe care-l reprezint astăzi întregeşte ciclul pe care mi l-am propus asupra momentelor esenţiale ale cultului nostru ortodox, pornind de la splendoarea imnografiei şi muzicii bizantine transfigurate prin simţământul şi tehnica modernă, căutând însă să păstrez nealterat fondul său”.
„Cele trei părţi ale sale: "Buna Vestire" (ca un prolog), "Naşterea şi Magii" (până la omorârea pruncilor), împreună cu celălalt oratoriu "Patimile Domnului" (care, total transformat, va cuprinde şi Învierea) formează un tot numai prin ideea de bază, însă se diferenţiază prin aspectul muzical şi sentimentele pe care le conţin: primul, vesel, senin şi sărbătoresc, ca un imn de slavă, al doilea profund dramatic, încoronat cu apoteoza Învierii. (….) Înveşmântarea muzicală a textului Evangheliei este un recitativ melodic modal, care păstrând prozodia textului încearcă să zugrăvească expresia momentelor, conturând totodată unitatea de stil”, sublinia compozitorul.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.