La ediţia de anul acesta a Festivalului Internaţional „George Enescu”, 12 lucrări româneşti contemporane sunt prezentate în programe orchestrale.
Vor fi ascultate: opt piese de tip uvertură – Dan De-diu (Formido pe 29.08 şi Frenesia 2 pe 10.09), Doina Rotaru (Nymphaea pe 02.09), Dan Buciu (Cristiane pe 02.09), Cornel Ţăranu (Cercar la nota pe 03.09), Adrian Pop (Hore pe 09.09), Livia Teodorescu-Ciocănea (Eritrean Ring pe 16.09), Ulpiu Vlad (În lumina sunetu-lui centenar - 24.09) -, două concerte – Diana Rotaru (De simplici duplex II pentru clarinet şi orchestră pe 03.09), Adrian Iorgulescu (Ipostaze VI pentru vioară, alamă şi percuţie pe 10.09) - şi două simfonii - Viorel Munteanu (Simfonia a II-a pe 17.09), Maia Ciobanu (Symphony No. 2… from Enescu pe 23.09).
„Pe parcursul timpului, au existat mai multe strategii de integrare a muzicii contem-porane româneşti în cadrul programele festivalului Enescu. Prin anii ’90 ea a fost prezentă în concerte separate, majoritatea camerale. Avantajul consta în concentrarea sa în anu-mite puncte, dezavantajul era ghettoizarea. Apoi a venit ideea programării muzicii româneşti „cot la cot” cu muzica nouă din alte ţări, propunându-se timp de trei ediţii o serie întreagă a festivalului cu muzica secolului 21, prin concerte şi discuţii cu compozitorii, în cadrul Forumului Internaţional al Compozitorilor. Iată că acum avem o a treia opţiune stra-tegică, şi anume integrarea muzicii româneşti în concerte obişnuite, susţinute de orchestre şi interpreţi de notorietate. S-a ajuns aşadar la o formulă integrată şi normală, în care lu-crări contemporane româneşti se alătură repertoriului consacrat pe plan internaţional." Astfel descrie în mod sintetic compozitorul Dan Dediu maniera de programare a muzicii româneşti în programul Festivalui Internaţinal George Enescu 2023.
Există în programul Festivalului Internaţional "George Enescu" şi concerte dedicate muzicii româneşti, pe care le organizează chiar Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România în parteneriat cu Artexim, mai exact patru concerte camerale care vor avea loc la UNMB (Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti), la Sala George Enescu şi Sala Constantin Silvestri, două recitaluri susţinute de triouri (Contraste - 3.09 şi Profil - 22.09) şi două recitaluri de lied (duo Manoleanu - 9.09 şi Codreanu-Dembinski - 10.09).
Vor putea fi ascultate lucrări emblematice aparţinând a peste 30 de compozitori români din toate generaţiile, cu accent pe aşa-numita „generaţie de aur” (Ştefan Niculescu, Aurel Stroe, Anatol Vieru, Miriam Marbe, Pascal Bentoiu, Theodor Grigoriu) şi pe componistica feminină (Violeta Dinescu, Mihaela Vosganian, Carmen Câr-neci, Olguţa Lupu, Diana Dembinski) – "Este o cantitate mare de muzică românească ce se propune publicului interesat. În acelaşi timp, e şi o radiografie relevantă calitativ a creaţiei autohtone din ultima perioadă." (Dan Dediu)
3 septembrie 2023, Sala George Enescu a UNMB, ora 11:00
Trio Contraste - Ion-Bogdan Ştefănescu (flaut), Sorin Petrescu (pian), Doru Roman (percuţie)
MISCELLANEA
Irina Hasnaş: Evolutio IV (trio, p.a.a.), Carmen Cârneci: Origami cu mierle (flaut), Gabriel Mălăncioiu: Innering (percuţie, p.a.a.), Livia Teodorescu-Ciocănea: Enceladus (pian), Doron Kaufman: Strigăt înăuntru (trio, p.a.a.), Laura Manolache: Plecarea (pian-percuţie),
Mihaela Vosganian: MetaMorph(o)Eu)s/is (flaut-percuţie-bandă), Anatol Vieru: Adieu (in memorian Edisson Denissov) (pian), Violeta Dinescu: Suita TABU (trio), Gabriel Almaşi: Three Political Cartoons: The Migrants; Sheng Zen (No Zen), Cartoon Rag (trio, p.a.a.)
9 septembrie 2023, Sala Constantin Silvestri a UNMB, ora 11:00
Traiectorii lirice post enesciene
Bianca Manoleanu (soprană) şi Remus Manoleanu (pian)
George Enescu - din ciclul Trei melodii pe versuri de Fernand Gregh, op.19, Pascal Ben-toiu din ciclul Incandescenţe (versuri Alexandru Miran), Viorel Munteanudin ciclul Întoarceri la Blaga (versuri Lucian Blaga), Dan Dediu din ciclul Faust II, op.125: Drei Chöre (versuri de Johann Wolfgang von Goethe), Adrian Pop din ciclul Fünf Liebeslieder (versuri Rainer Maria Rilke), Gabriel Iranyi din ciclul Vier Dischereit – Lieder (versuri Esther Dischreit), Corneliu Dan Georgescu - Ciclul Ewing die Wolken (versuri în stil Haiku de Christoph Niess), Valentin Petculescu din ciclul Epifania (versuri Daniel Turcea)
10 septembrie 2023, Sala Constantin Silvestri a UNMB, ora 11:00 (În parteneriat cu Muzeul Naţional ”George Enescu”)
Recital de lieduri - Claudia Codreanu (mezzosoprană), Diana Dembinski-Vodă (pian)
Bogdan Vodă: Şi dacă... Diptic eminescian (text de Mihai Eminescu) (p.a.a.), Dan Buciu: Mârâita şi Smărcăită (text de Dan Buciu) (p.a.a.), Nicolae Coman: Über allen Gipfeln ist Ruh (text de Johann Wolfgang von Goethe), Olguţa Lupu: Dacă nu cer prea mult (text de Marin Sorescu), Matei Pop: Liebeslied (text de Rainer Maria Rilke), Dan Bălan: Trei romanţe (text de Ion Minulescu), Grigore Cudalbu: The pink tulip (text de Oana Teodora Cudalbu) (p.a.a.), Diana Dembinski-Vodă: Scrisori - Trei lieduri (text Nichita Stănescu), Marcel Costea: Iubire imposibilă (pre-text de Marcel Costea) (p.a.a.). Cristian Bence-Muk: Ura (text de Al. Macedonski), Christian-Alexandru Petrescu: Cercato (text de Francesco Petrarca) (p.a.a.)
22 septembrie 2023, Sala George Enescu a UNMB, ora 17:00
Trio Profil - Diana Moş (vioară), Marian Movileanu (violă), Mircea Marian (cello)
TRIADE
Ştefan Niculescu: Per tre, Dan Dediu: Blasons, Aurel Stroe: W.A.Mozart – Sound Intro-spections, Mihai Măniceanu: Schije , Miriam Marbe: Trommelbass
La finalul concertului urmează lansarea volumelor Noi istorii ale muzicilor româneşti (2 vol.), ediţie revizuită şi adăugită, Generaţia de aur a avangardei muzicale româneşti, Genul concertant în România între 1950-2020.
„Festivalul George Enescu păstrează continuitatea în programarea muzicii noi, aducând câteva accente particulare ale ediţiei din acest an, impregnate de personalitatea şi experienţa lui Cristian Măcelaru, directorul artistic al ediţiei din 2023: marcarea centenarului naşterii lui György Ligeti, prezenţa ma-sivă a creaţiei contemporane europene şi americane, prezentarea concertantă în premieră românească a trei opere celebre ale modernităţii muzicale europene (Billy Budd de Ben-jamin Britten, Le Grand Macabre de György Ligeti şi Saint François d’Assise de Olivier Messiaen), integrarea muzicii contemporane româneşti în programe orchestrale şi evi-denţierea tot mai clară a fenomenului multilateralităţii muzicienilor invitaţi (compozitori-dirijori şi interpreţi-compozitori)”, mai spune compozitorul Dan Dediu.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.