„România a oferit Poloniei modele de bune practici”, prin organizarea până acum a 100 de evenimente în Sezonul bilateral, a declarat, pentru News.ro, Liviu Jicman, preşedintele Institutului Cultural Român. În plus, spune acesta, cooperarea dintre cele două naţiuni „a fost despre istoria şi cultura comune”, cel mai mare interes pentru publicul polonez fiind acordat scriitorilor şi cineaştilor români.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

„Ceea ce face deosebit acest program, este faptul că este bilateral şi că a fost organizat simultan. Este formula optimă pentru că oferă o vizibilitate mai mare artiştilor, scriitorilor şi cineaştilor. Şi publicul este mai interesat”, a subliniat Liviu Jicman.

Continuitatea colaborării va exista şi după încheierea Sezonului.

„Această colaborare sau parteneriatele au existat înainte de Sezon, vor exista şi după. Cred că Sezonul a fost un catalizator în acest sens, pentru că am avut coproducţii, care s-au născut în timpul Sezonului, pentru că am avut colaborări precum 'Poveştile bunicilor şoptite fiicelor de mamele lor', spectacolul pus în scenă de Geanina Cărbunariu, pentru că sperăm să fie un imbold şi pentru interesul faţă de scriitorii de limba română, de altfel, căutaţi şi apreciaţi în Polonia. Anul trecut, de exemplu, în timpul Sezonului, am avut pentru prima dată doi scriitori de limba română nominalizaţi la Premiile Angelus prin Tatiana Ţîbuleac şi Oleg Serebrian, iar Tatiana Ţîbuleac a luat chiar Premiul Publicului, fiind unul dintre scriitorii traduşi şi apreciaţi aici”, a afirmat Liviu Jicman, care speră la „o colaborarea între manifestări sau festivaluri, mă gândesc la parteneriatul pe care îl sprijinim între Târgul de Design de la Łódź şi Romanian Design Week de la Bucureşti”.

„Sezonul a pornit de la ideea solidarităţii între cele două naţiuni, care se manifestă în toate momentele dificile ale istoriei pentru România şi Polonia. În contextul actual, crede preşedintele ICR, „ar fi benefic dacă am găsi o formulă de colaborare bilaterală de a ne prezenta împreună şi în Uniunea Europeană dar şi pe plan global. Reţelele noastre de institute culturale sunt similare ca dimensiune, din punct de vedere numeric al reprezentanţelor în lume. Am lansat această idee partenerilor din Polonia, aşa cum există parteneriatul franco-german, să existe o formulă între România şi Polonia astfel încât să nu punem punct din noiembrie când se va termina Sezonul”.

Coproducţii

„Coproducţiile îmi plac cel mai mult”, spune Liviu Jicman, împărtăşind faptul că „trebuie să conştientizăm că suntem în Uniunea Europeană. Unul este modul în care vrem să ne prezentăm la nivel global, în colţuri îndepărtate, extrem de important de altfel, dar alta este aici, în Uniunea Europeană, unde ar trebui să depăşim nivelul în care vrem să prezentăm România, pentru că, iată, putem călători liber împreună prin Europa, trebuie să ajungem la a simţi că suntem împreună sub aceeaşi umbrelă”.

Foarte mulţi artişti au fost implicaţi în cele peste 100 de evenimente în 9 oraşe din Polonia, până la jumătatea Sezonului.

„A existat un echilibru între evenimente dedicate, aşa cum este această expoziţie din colecţia Ovidiu Şandor sau cum a fost expoziţia Grigorescu cu care am deschis Sezonul, şi participări în cele mai mari festivaluri sau manifestări din Polonia, pentru că este Sezon, sau pur şi simplu pentru că a existat interes. Pe lângă programul oficial, convenit cu doi ani şi jumătate înainte, ICR Varşovia a avut multe manifestări în calendarul firesc dar potenţat de Sezonul România-Polonia”, a punctat preşedintele ICR.

Cooperarea intermuzeală a fost o altă reuşită în cadrul Sezonului şi prin organizarea la Muzeul Naţional de Istorie a României de la Bucureşti a expoziţiei care prezintă istoria acestor 100 de ani, „mă refer la prietenia dintre mareşalul Józef Piłsudski şi Familia Regală a României. A fost rodul unei colaborări, nu era doar despre Polonia, nici doar despre România, ci despre istorie şi cultură comune”.

Referitor la cum se face cunoscută cultura română în Polonia, Liviu Jicman spune că presa poloneza a fost extrem de receptivă la evenimentele organizate de partea română. „La conferinţa de presă care a precedat vernisajul expoziţiei „Un ochi râde, altul plânge” a fost o sală plină de jurnalişti din toate tipurile media, de la presă scrisă la audiovizual. Din semnalele pe care le avem cred că Sezonul este foarte bine reflectat în presa poloneză”.

Totodată, prin organizarea Sezonului cultural, România a oferit Poloniei şi „modele de bune practici”. „Am învăţat să lucrăm împreună. Ne-am înţeles foarte bine, nu doar la nivel instituţional sau bilateral, ci la toate nivelurile, mă refer şi colaborarea între artişti, cooperarea între muzee sau teatre”.

În ceea ce priveşte partea artistică, „am încercat să prezentăm toate domeniile artistice, unele au trezit interesul chiar descoperind artişti mai puţin cunoscuţi pe care sperăm astfel să-i lansăm, altele sunt deja domenii consecrate şi am văzut scriitori români care fac săli pline, am văzut filmul românesc care este foarte apreciat, de la Radu Jude la alţi creatori români cunoscuţi, cred că acestea sunt domeniile care prezintă cel mai mult interes din România spre publicul polonez”, mărturiseşte Jicman.

Sezon românesc în Italia

Preşedintele ICR a declarat, pentru News.ro, că „există o perspectivă pentru ca un alt astfel de Sezon românesc să fie lansat, la sfârşit anului sau în 2026, în Italia”.
Sezonul România-Polonia 2024-2025 este organizat de Ministerul Culturii şi Institutul Cultural Român, prin reprezentanţa sa de la Varşovia, pentru partea română, respectiv Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Institutul „Adam Mickiewicz”, în parteneriat cu Institutul Polonez din Bucureşti, pentru partea polonă.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.