Patru noi ateliere îşi deschid porţile sâmbătă, 22 octombrie, în cadrul evenimentului „La pas prin atelierele UAP din Şelari 13”, o iniţiativă a Asociaţiei Nucleu 0000, care vizează familiarizarea publicului larg cu spaţiile de creaţie din centrul Bucureştiului.
Între orele 12.00-18.00, artiştii Anca Mureşan, Emilia Persu, Ileana Ştefănescu şi Beti Vervega îşi aşteaptă vizitatorii, public de specialitate şi iubitori de artă deopotrivă, în lumi personale, cu pânze şi culori, dar mai ales cu idei şi concepte despre arta contemporană.
În acelaşi interval orar, în Galeria Atelier 35, care se află la parterul clădirii de ateliere din Şelari 13, va putea fi vizitată expoziţia "Nucleu 0010. Întâlniri inoportune" (artişti: Roberta Curcă, Alexandra Ivanciu, Diana Miron, Marina Oprea, Nicolae Comănescu, Anca Mureşan, Beniamin Popescu şi Elena Scutaru).
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Spaţii dedicate artei abstracte contemporane animă o stradă cu iz interbelic în Centrul Vechi al Bucureştiului. Ateliere de creaţie din Şelari gravitează în jurul legendarului Atelier 35, o galerie a Uniunii Artiştilor Plastici care pune la maximă încercare creativitatea şi ingeniozitatea artiştilor şi curatorilor tineri, până în 35 de ani.
Misterioase pentru cei care le intuiesc din stradă culorile, vânate de creatori şi de iubitorii de artă deopotrivă, atelierele sunt locul de refugiu în care un artist doreşte să experimenteze, să distrugă, să construiască, să arunce, fără un scop precis uneori, mai mereu fără judecăţi de valoare. Unele ateliere capătă o identitate atât de clară încât devin ele însele muzee. Altele găzduiesc întâlniri legendare, iar altele sunt scotocite, în căutarea acelor lucruri personale, obiecte, schiţe sau notiţe, care ar putea aduce noi sensuri unui parcurs artistic.
Ascunse în clădiri de patrimoniu, cel mai adesea în zone istorice ale oraşului, atelierele sunt rareori accesibile publicului larg şi, cel mai adesea, rămân închise chiar şi pentru specialişti sau pentru comunitatea artistică. E de înţeles, de vreme ce conţin comori. Ar putea ascunde centrul de echilibru al unei nebuloase cromatice din universul Ancăi Mureşan sau structura subtilă a experienţelor în progresie din secvenţele de realitate feliate de Emilia Persu. Poate colţuri geometrice evadate dintr-o himeră visată de Ile Ştefi sau ecoul unui pattern infinit din lucările lui Beti Vervega.
„Acum mult timp, atelierul meu era o fostă măcelărie pe Tunari. Primul. După ce pictasem şi dormisem într-o cameră la părinţi. Bucuroasă dimineaţa să încep ziua pictând. Nu mă deranja mirosul de terebentină. Apoi, la Düsseldorf, am avut un atelier-buncăr, fost depozit al poştei, fără lumină naturală. Nu mă deranja betonul. În prezent – un atelier locuibil în nordul Düsseldorfului, construit în 1937, înalt, frumos, dar chinuitor ani de zile, şi unul mai mare, devenit şi depozit, în sudul oraşului. Zilnic de la unul la celălalt. Pictură în acril, ulterior şi modelaj. În paralel, atelier în Şelari, vedere către Curtea Veche. Desene pe suluri de hârtie şi serii de haiku-uri fals moralizatoare”, spune Anca Mureşan.
Lansat la începutul lunii octombrie, când au fost deschise atelierele de creaţie din Piaţa Amzei, proiectul Inter-Exterior este un instrument atât pentru familiarizarea publicului de specialitate, cât şi a celui larg, cu clădirile UAPR din centrul Bucureştiului. Pe lângă funcţia sa educativă, iniţiativa încearcă să aducă în discuţie publică, dar mai ales în mediile direct interesate, problema lipsei atelierelor de creaţie în România. Tema este pusă în discuţie în cadrul iniţiativei Inter-Exterior, un proiect co-finanţat de AFCN şi coordonat de artista Gabriela Mateescu. Demersul are misiunea de iniţia un dialog centrat pe necesitatea accesului la spaţii de creaţie, în condiţiile în care, în România, atelierele la costuri accesibile şi cu contracte de lungă durată sunt oferite doar de Uniunea Artiştilor Plastici.
Artişti care au acceptat invitaţia de a-şi deschide atelierele
Anca Mureşan (n. 1965) a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti (1991) la clasa de pictură a profesorului Florin Mitroi. În 1998, a început specializarea sub conducerea Prof. Komrad Klapheck la Kunstakademie Düsseldorf, unde şi-a încheiat şi studiile în 2000. Lucrează la Düsseldorf şi Bucureşti.
Emilia Persu este absolventă a Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”, 1998, la secţia Pictură, clasa Florin Mitroi. Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România din 1998, a avut mai multe funcţii de conducere în cadrul Uniunii de-a lungul anilor. Cu o vastă activitate artistică internaţională, ce cuprinde expoziţii personale şi de grup la Ljubljana, Lisabona Milano, Paris, Budapesta, etc. şi lucrări în colecţii publice şi private, Emilia lucrează de asemenea ca şi curatoare, organizând diverse expoziţii.
Ile Ştefi (Ileana Ştefănescu), este doctor în arte vizuale, a absolvit Universitatea Naţională de Arte, secţia pictură (2004-2008), dar şi Institutul Politehnic Bucureşti (1987 -1993), Ştiinţa şi Ingineria Materialelor Metalice. În 2008 a devenit membră a UAP România, Filiala Pictură Bucureşti. Artista are o activitate intensă participând la expoziţii şi simpozioane naţionale şi internaţionale. Trăieşte şi lucrează în Bucureşti, România. A fost distinsă cu Premiul II la Bienala Internaţională de Pictură Chişinău (2019), Premiul UAP al României pentru desen poştal Brâncuşi, Târgu Jiu (2019), Diploma de Menţiune de Onoare la Concursul Internaţional Art Olympia Tokyo (2019) şi Prima Menţiune la Gh. Petraşcu, Târgovişte (2004).
Beti Vervega este absolventă a Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti 1996, la secţia Pictură. Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din Romania din anul 1997, debutează încă din timpul studiilor în anul 1994, cu o prezenţă pe simeze într-o serie de expoziţii cu program organizate de artistul Teodor Moraru la galeria Galla din Bucureşti unde a expus împreună cu mari personalităţi ale artei româneştii. In 1997 deschide prima expoziţie personală „Fragmente” la galeria Galla, iar la puţin timp artista pleacă în Africa pentru 9 luni, călătorie ce îi va influenţa practica artistică o perioadă lungă de timp. În anul 2003 organizează o serie de expoziţii în spatii neconvenţionale „Arta mai aproape de public” şi, începând din anul 2010 este curatoare a diverse expoziţii de artă contemporană precum: „FemArt”, „Arte in Bucureşti”, Salonul Naţional de Artă Contemporană, „Laborator interior”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...