Scenaristul şi regizorul Bogdan Mirică vorbeşte într-un interviu acordat Agenţiei de presă News.ro despre despre noul sezon al serialului „Umbre”, care va fi lansat duminică şi va fi difuzat în 19 ţări, despre colaborarea creativă care trebuie să existe în industria de televiziune, care trebuie să aibă în vedere calitatea şi nu cantitatea, şi spune că a început deja lucrul la cel de-al doilea lungmetraj al său.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Cel de-al doilea sezon al serialului „Umbre” (lansat în 2014) va avea premiera la HBO duminică, de la ora 22.00. Bogdan Mirică a semnat scenariul pentru toate cele şase episoade, dintre care a regizat patru, iar celelalte două sunt semnate de Igor Cobileanski.

„Umbre 2”, serial original HBO Europe, produs în România, înseamnă 59 de zile de filmare, o echipă de 100 de oameni zilnic pe platou, 71 de locaţii de filmare, 96 de set-uri şi 46 de actori noi.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Finalul primului sezon l-a surprins pe Relu în momentul în care, pentru a scăpa din situaţia complicată în care se afla, a făcut o înţelegere cu Toma – capul mafiei constănţene – ca să îl lichideze pe Căpitanu’. El află că fiica sa, Magda, aşteaptă un copil cu Teddy, fiul Căpitanului. Pentru a face lucrurile şi mai complicate, în ecuaţie apare un nou jucător – Emilian – un poliţist cu personalitate volatilă, care are alibiul legii pentru a comite ilegalităţi. Când lucrurile par să scape definitiv de sub control, din Spania vine Nicu, fratele Căpitanului şi adevăratul cap al lumii interlope bucureştene. 

Din distribuţia serialului fac parte Şerban Pavlu (Relu), Maria Obretin (Gina), Andreea Vasile (Nico), Dan Hurduc (Chuckie), Mădălina Craiu (Magda), Gabriel Huian (Teddy), Doru Ana (Căpitanu’) şi Dorel Vişan (Toma).

Lor li se alătură Laurenţiu Bănescu („6,9 pe scara Richter”) în rolul lui Emilian, un om al legii vanitos şi malefic, Silvana Mihai („6,9 pe scara Richter”), care o va interpreta pe Sasha, o fostă colegă de liceu a lui Teddy, Mihai Călin („Roxanne”, „Q.E.D.”, „Valea Mută”), în rolul lui Sebastian, un bărbat în aparenţă cald şi atent, şi Costel Caşcaval („Câini”), în rolul lui Nicu, fratele Căpitanului.

„Umbre”
„Umbre”

Prezentăm integral interviul acordat News.ro de scenaristul şi regizorul Bogdan Mirică: 

Având în vedere că la nivel internaţional serialul, ca gen, este în continuă expansiune şi foarte multe producţii sunt extrem de apreciate de public, producţii străine, dar şi româneşti beneficiază de jocul unor actori importanţi, cum vedeţi evoluţia serialului românesc?

Bogdan Mirică: Sincer să fiu, n-am prea văzut multe seriale româneşti la care să zic „wow!". Cu excepţia celor produse de HBO, unde întotdeauna e pusă în faţă calitatea, la celelalte pare să primeze cantitatea - audienţa. Şi mie mi se pare că întotdeauna se porneşte de la premisa falsă că audienţa nu e educată şi că trebuie să i se furnizeze seriale facile. Unde firul narativ e simplu, limbajul e simplu, unde nu există production value – că, de, ce ştie romanu' ce e aia? etc. Dar nu e deloc aşa. Românii se uită la seriale internaţionale. Odată cu accesul facil la internet, există o deschidere enormă către tot - inclusiv pop culture. Nu poţi să-ţi păcăleşti audienţa. Deci, ca să răspund la întrebare - cred că TV-ul românesc, şi mă refer strict la seriale, poate evolua numai în momentul când producătorii or să înceapă să îşi trateze cu respect audienţa şi or să investească mai mult în calitatea scenariilor şi a felului în care decid să producă serialul respectiv.

Poate serialul românesc să depăşească, privind audienţa, popularitatea, lungmetrajul autohton?

Bogdan Mirică: E greu de spus. Ideea e ca în spatele unora dintre cele mai bune, vizibile lungmetraje româneşti din ultima perioadă se ascunde de obicei un singur om - scriitor, regizor, producător - care are control creativ şi financiar asupra filmului şi asta se vede: nu umblă cu scurtături. În momentul în care producătorii de televiziune vor acorda respectul cuvenit scenariştilor şi regizorilor, poate că TV-ul o să aibă o şansă. Şi aici nu mă refer la fandoseli care să-ţi aline ego-ul. Mă refer la colaborare creativă. Eu am ceva experienţă în spate şi nu am mai văzut niciodată o colaborare ca cea cu HBO - unde producătorii sunt 100% în spatele deciziilor de creaţie şi nu fac compromisuri în producţie. Puteam eu să scriu cele mai şmechere scenarii la „Umbre”, dacă nu există în spate HBO care să investească în producerea lor, înţelegând spiritul a ceea ce scrisesem, „Umbre” ar fi fost un alt serial românesc. Dar nu e. Şi nu se ascunde un mare secret în spatele lui. Ci respect de ambele părţi: scenarist/ regizor - producător. „Umbre” cred că este cel mai popular show făcut în România şi cred că şi-a depăşit fraţii din cinema. Cel puţin, aşa îmi pare din ce aud de la oameni. Iar acum va fi difuzat în 19 ţări în Europa. Deci se poate.

De ce să faci un serial? Cum aţi abordat genul acesta de producţie, care a fost punctul de plecare?

Bogdan Mirică: Îmi place la nebunie să fac serial. Este extrem de provocator - acum vorbesc ca scenarist şi regizor. Poţi dezvolta, poţi explora. Într-un fel, din punct de vedere al efortului creativ, este the next level. Bineînţeles, dacă nu eşti atent, te poate înghiţi - pentru că volumul de muncă este foarte mare - de 3-4 ori mai mare decât la un lungmetraj. Dar, slavă Domnului, că nu eşti singur în demersul ăsta şi că lucrurile se întâmplă treptat. Fincher a fost odată întrebat dacă nu se sperie când începe să facă un nou film - filmele lui fiind foarte elaborate, iar filmările durând foarte mult -, iar el a răspuns: „Cum mănânci o balenă? Câte o bucăţică pe zi".

Al doilea sezon al „Umbre" vine după 3 ani de la lansare. Care sunt elementele noi - independent de poveste - pe care le-aţi introdus?

Bogdan Mirică: E mult mai ambiţios. Şi asta o să se vadă pe ecran. Sunt mai multe locaţii - multe dintre ele în afară Bucureştiului. Cascadoriile sunt mai elaborate şi mai spectaculoase. Avem CGI de mega-calitate - am lucrat cu aceeaşi companie care face CGI (imagine generată de computer, n.r.) pentru „The Walking Dead” – deci, vă daţi seama... Avem secvenţe cu multă figuraţie - iar un lucru diferit de primul sezon, unde cred că secvenţa cu cei mai mulţi oameni era una la şcoala lui Chuckie, unde erau 30 de copii, este că acum avem secvenţe cu peste 300 de oameni.

Cum aţi împărţit cu Igor Cobileanski regizarea episoadelor?

Bogdan Mirică: Cum spuneam mai devreme, producerea unui serial presupune un efort uriaş de producţie. Eu am scris toate scenariile şi am regizat 4 episoade din 6, dar asta nu înseamnă că apar pe platou şi zic „acţiune". Există faza de preproductie în care faci casting şi-ţi alegi actorii, faci repetiţii, cauţi locaţii, vezi propuneri de scenografie, costume, efecte speciale, faci repetiţii cu cascadorii - şi toate lucrurile astea iau foarte mult timp - aşa că uneori trebuie să împarţi atribuţiile. Trebuie tot timpul să te gândeşti la binele proiectului şi să laşi deoparte complexele de Napoleon că trebuie tot timpul să le faci tu pe toate.

Cum aţi promova „Umbre"? Ce le-aţi spune oamenilor pentru a-i convinge să îl urmărească?

Bogdan Mirică: Vecinul tău e mafiot. Vrei să ştii cum e viaţa lui?

Va exista un al treilea sezon al „Umbre"?

Bogdan Mirică: Rămâne de văzut. Toată lumea speră că da.

În altă ordine de idei, după aclamatul lungmetraj de debut, „Câini", lucraţi la un alt proiect?

Bogdan Mirică: Da. Dar, momentan, este prematur să vorbesc despre asta. 

Bogdan Mirică, născut în 1978, a studiat Scenaristică şi Producţie de Film la Universitatea Westminster din Londra, după ce a urmat cursurile Facultăţii de Jurnalism şi Comunicare de la Universitatea Bucureşti.

A scris scenarii pentru filmul „Ho Ho Ho” (2009) şi episodul-pilotul al serialului „Las Fierbinţi” (2012) şi a debutat care regizor cu scurtmetrajul „Bora Bora” (2011). Bogdan Mirică a regizat, împreună cu Igor Cobileanski, primul sezon al serialului „Umbre”, difuzat de HBO între 2014 şi 2015.

Cu proiectul ”Câini/ Dogs”, s-a numărat printre cei 15 regizori invitaţi să participe la cea de-a zecea ediţie a L'Atelier de la Cinéfondation, la Festivalul de Film de la Cannes 2014.

Lungmetrajul de debut „Câini” a avut premiera la Festivalul de la Cannes în 2016. Pelicula a fost recompensată cu Premiul criticii - FIPRESCI pentru secţiunea Un Certain Regard (Cannes), cu Trofeul Transilvania la TIFF 2016 şi cu două premii la Festivalul de Film de la Sarajevo. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.