Instalaţia interactivă "Laboratorul de imaginar", care transpune grafic efectele lecturii din creier şi care a fost prezentată la ediţia Gaudeamus 2017, a fost un succes, conceptul fiind realizat de scenograful Adrian Damian, cel care a răspuns pentru News.ro la câteva întrebări legate de conexiunea invizibilă dintre citit şi creier, ce se întâmplă în mintea noastră atunci când răsfoim o carte.
Ce este şi ce înseamnă Laboratorul de imaginar?
Adrian Damian: Laboratorul de Imaginar este o instalaţie video interactivă care îşi propune să exprime cât de spectaculoase sunt procesele din mintea noastră în timp ce citim. Este în primul rând o întrebare cu răspuns deschis şi a fost punctul de întâlnire pentru toţi cei implicaţi în proiect: "Oare ce se întâmplă în mintea noastră atunci când citim?” Astfel, am ajuns să dăm formă Laboratorului de Imaginar ca o instalaţie interactivă prin care ne-am dorit să sondăm Imaginarul precum şi relaţia dintre Imaginar şi Lectură. Propunerea de a explora această legătură invizibilă, dar profundă, m-a atras de la început. Mi se pare fabulos să putem vizualiza undele pe care creierul nostru le emite în timpul lecturii şi modul în care acestea pot genera lumi imaginare. Am utilizat căşti neuronale care captează undele cerebrale în timpul cititului, tehnologie pentru scanarea retinei, programare şi mapare video, toate reunite într-un sistem care interepretează toate aceste date şi le transformă în proiecţii vizuale. Aşadar, am folosit tehnologia pentru a pune în valoare “performance-ul” minţii, un act artistic spectaculos creat de însăşi mintea cititorului.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
De la ce a pornit ideea unei astfel de instalaţii? În cât timp a fost realizată?
A.D.: Conceptul de Imaginar anterior a fost testat în contextul Festivalului Naţional de Teatru Tânăr IDEO IDEIS, pentru a arăta importanţa consumului de cultură şi modul în care o artă ne ajută să ne îmbogăţim perspectivele, să fim deschişi spre cunoaştere şi spre a accepta diferite puncta de vedere. Cu ocazia Gaudeamus am vrut să mergem mai departe şi să explorăm efectul cititului asupra minţii oamenilor, îmbinând cultura şi tehnologia.
Astfel, conceptul instalaţiei a pornit de la ideea că fiecare om îşi contruieşte propriul univers imaginar, reacţionează diferit la acelaşi material literar sau artistic la care este expus. Interacţiunea cu arta şi acumularea de cunoştinţe şi experienţe noi are efecte diferite asupra fiecărei persoane în parte. Aici intervin şi emoţiile care, după cum ştim, pot modifica realitatea. Am vrut să traducem asta cât mai simplu posibil şi aşa a luat naştere acest Laborator de Imaginar, care nu are un rol ştiinţific, ci este mai mult o instalaţie de artă contemporană, care te face să-ţi pui întrebări sau să-ţi reconfirme lucruri deja ştiute. Cum ar fi: creierul este un „muşchi” şi trebuie „antrenat” toată viaţa, este un mecanism complex cu voinţă proprie şi te poate surprinde pe parcursul vieţii (de cele mai multe ori, asta ni se întâmplă în acele vise care ne uimesc prin complexitate). În mare parte a timpului, creierul lucrează fără să fim conştienţi de asta, astfel efectele expunerii la un roman de Dostoievski, un tablou din Renaştere sau un film nu sunt mereu imediate, ci se vor vedea pe parcurs.
S-a lucrat aproximativ o lună la realizarea efectivă instalaţiei şi a spaţiului de expoziţie prezent în cadrul Gaudeamus, împreună cu CINETic, echipele de soluţii interactive Aural Eye, The Pole Society şi BRD.
Care este scopul instalaţiei (artistic, distractiv, o combinaţie a celor două)? De ce am avea nevoie să măsurăm undele cerebrale în timpul lecturii?
A.D.: Iniţial am pornit cu un scop artistic şi interactiv, dar interacţiunea cu publicul ne-a arătat numeroase perspective, în mod special potenţialul educaţional. Noi am primit reacţii peste aşteptări de la cei care au încercat-o (peste 500 de persoane în zilele Gaudeamus), iar cozile permanente din timpul weekendului ne-au confirmat că a fost atracţia târgului. Printre aceştia, se numără mulţi profesori şi părinţi care ne-au mărturisit că o astfel de instalaţie, care transformă, în timp real, cititul în spectacol de video mapping, le-ar putea trezi copiilor curiozitatea faţă de actul lecturii şi i-ar putea face să înţeleagă mai bine efectele concrete ale acesteia asupra corpului şi minţii. Ar putea deveni material de studiu pentru o aplicaţie care stimulează cititul sau care va aduna noi dovezi privind impactul lecturii asupra dezvoltării creierului. Toate acestea ne-au inspirat să continuăm dezvoltarea conceptului, dar vă ţinem la curent cu planurile noastre.
Instalaţia aduce la viaţă lumile imaginare create de mintea noastră atunci când citim şi demonstrează, o dată în plus, impactul pe care lectura o are asupra noastră, citez din prezentare. Pentru neiniţiaţi, ne puteţi explica?
A.D.: Laboratorul preia datele înregistrate de căştile neuronale şi dispozitivul de scanare a retinei pe care le compilează în parametri ce crează conţinut video. Noi am dezvoltat nişte medii virtuale de tip auto-generativ care se dezvoltă la nivel de viteză, culoare, complexitate, dinamică, în funcţie de undele emise de creierul cititorului, poziţia pupilei acestuia pe paragraf şi viteza cu care citeşte.
Eu cred cu tărie că opera de artă nu e cea care există în faţa ta, ci aceea care se formează în mintea ta. Atunci când citim, mintea noastră lucrează iar imaginaţia devine tot mai bogată. Acest lucru, încercăm să îl punem în valoare prin această instalaţie interactivă care a dovedit la Gaudeamus că reuşeşte să captiveze public de toate vârstele.
Instalaţia a fost prezentată pentru prima dată la Gaudeamus. Cum au interacţionat oamenii şi care a fost impactul asupra vizitatorilor? Ce au aflat despre ei?
A.D.: Instalaţia a fost extrem de populară, au fost constant cozi şi a fost testată de la copii de trei ani până la adulţi. Cu toţii au avut reacţii de bucurie şi uimire, ceea ce ne încurajează să o aducem din nou publicului cât de curând. Cel mai tânăr vizitator care a încercat instalaţia a fost un băieţel de trei ani, căruia mama lui i-a citit câteva pasaje de literatură pentru copii. A fost un moment cu totul special, întrucât am asistat cu toţii, la un spectacol veritabil ce s-a afişat pe ecran, viteza şi intensitatea proiecţiilor vizuale influenţate de activitatea undelor cerebrale atingând o serie de cote pentru prima dată. Culorile au explodat, indicatorul de imaginaţie a atins cele mai înalte numere şi a rămas stabil foarte multă vreme.
De altfel, au fost foarte mulţi copii care au experimentat instalaţia, împreună cu părinţii lor, şi au fost fascinaţi de felul în care amestecul de literatură şi tehnologie spune ceva despre ei.
Este dedicată exclusiv cititorilor?
A.D.: Laboratorul de imaginar este destinat tuturor celor cărora le place să experimenteze, să vadă dincolo de lucrurile evidente, celor care citesc sau celor pe care poate îi vom convinge de acum încolo să o facă. Deşi a fost creată special pentru Târgul de carte Gaudeamus, ea şi-ar putea găsi locul oriunde - într-o galerie de artă, într-un muzeu sau într-o şcoală, reamintind oriunde s-ar afla de puterea imaginaţiei şi legătura acesteia cu lectura.
Unde mai pot interacţiona oamenii cu această instalaţie?
A.D.: Ne bucură mult invitaţiile primite în timpul Gaudeamus de a continua interacţiunea în mod special în scop educaţional, aşadar plănuim să o aducem din nou în faţa publicului în viitorul apropiat.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.