„Podul/The Bridgeˮ, proiectul scenografului Adrian Damian, curatoriat de Dragoş Buhagiar, care a reprezentat România la Cvadrienala de Scenografie şi Spaţiu Performativ de la Praga 2023, va fi prezentat, pentru prima dată în ţara noastră, în Sala Mare a Institutului Cultural Român din Aleea Alexandru 38. Evenimentul are loc în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Instalaţia poate fi vizitată în perioada 25-30 octombrie, între orele 10.00-20.00, iar accesul publicului este liber. Vernisajul va avea loc miercuri, 25 octombrie, ora 17.00.
„Podul/The Bridgeˮ este o instalaţie artistică interactivă care pune sub semnul întrebării limitele înţelegerii conceptului de împreună. Folosind multiple tehnologii multimedia, „Podulˮ invită oamenii să meargă unul spre celălalt, să redescopere conexiunea adâncă a contactului vizual şi să mediteze asupra modului în care corpurile noastre interacţionează. Parcurgerea podului devine o experienţă care poate revela nevăzutul, iar vizitatorul este, în acelaşi timp, observator şi participant.
„«Podul» creat de Adrian Damian este remarcabil atât prin tehnologia spectaculoasă, care propune o experienţă imersivă, cât şi prin mesaj: la construcţia acestuia luăm parte cu toţii, pentru a putea rămâne împreună. Institutul Cultural Român, ca organizator al proiectului României la Cvadrienala de la Praga, cu vocaţia sa de a aduce împreună artişti, profesionişti din domeniul culturii, să conecteze cultura română la piaţa culturală internaţională, este onorat să prezinte «Podul/The Bridge» în premieră în România la Sala mare a ICR, un spaţiu de întâlnire în domeniul artelor şi al creativităţii.” a declarat Liviu Jicman, preşedintele Institutului Cultural Român.
”E o mare bucurie ca instalaţia ce a reprezentat România la PQ, cel mai prestigios eveniment mondial dedicat scenografiei, să poată fi expusă şi în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Mai mult, pentru această variantă am ales să o redimensionez şi să o adaptez spaţiului generos pus la dispoziţie de Institutul Cultural Român în minunata Sală Mare din sediul de pe Aleea Alexandru nr. 38. Suntem mai mult decât putem vedea, ne conectăm mai mult decât gândim, comunicăm mai mult decât exprimă cuvintele. Suntem molecule de apă, interacţionăm şi interferăm, vibrăm şi rezonăm şi nicio întâlnire virtuală nu poate înlocui întâlnirea reală, faţă în faţă. Le sunt recunoscător lui Dragoş Buhagiar, curatorul de ţară, şi Institutului Cultural Român pentru încredere şi susţinere şi sper ca The Bridge să inspire publicul şi să le ofere o experienţă memorabilă”, a afirmat scenograful Adrian Damian.
„Creatorii de teatru au descoperit noi mijloace de exprimare în perioade pline de constrângeri. Dacă aruncăm o privire constructivă la ce s-a întâmplat în ultimii doi-trei ani, putem spune că pandemia nu a reuşit decât să elibereze unele energii negative, dar şi să provoace în interiorul creatorilor de teatru mişcări / gesturi de curăţare, îndoire şi eliberare a mijloacelor de exprimare şi comunicare. Acceptând faptul că uneltele cu care facem teatru / spectacole sunt unelte cu care ne Exprimăm dar şi Comunicăm este mai mult decât limpede că scenografii, echipele de creatori (regizor-scenograf-video artist-compozitor) şi artişti vizuali au ştiut şi au reuşit să-şi reformuleze Uneltele cu care produc Mesajul. Au găsit noi Căi de exprimare şi reformulări de mijloace, mixându-le, încrucişându-le”, a explicat scenograful Dragoş Buhagiar, preşedintele UNITER.
Adrian Damian este scenograf, creator de spaţii scenice şi instalaţii multimedia inovatoare cu o predilecţie pentru folosirea tehnologiei ca mijloc de expresie artistică. După absolvirea actoriei la Facultatea de Teatru şi Film din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, şi-a continuat studiile cu un masterat în scenografie la UNATC Bucureşti, finalizat în 2010, iar în prezent este doctorand la Universitatea de Artă Târgu Mureş. A semnat peste 60 de scenografii în teatre importante, colaborând cu regizori precum Radu Afrim, Alexandru Dabija, Răzvan Mazilu, Charles Chemin, Radu Alexandru Nica, Bobi Pricop, Peter Schnider, Roberto Bacci, Alexander Hausvater, Vlad Massaci etc. Un loc aparte în cariera sa îl reprezintă colaborarea cu regizorul Mihai Măniuţiu, alături de care a realizat peste 30 de spectacole dintre care „Viaţa e visˮ sau „Iarnaˮ, nominalizate de juriul UNITER pentru cea mai bună scenografie a anului, „Domnul Swedenborg vrea să visezeˮ şi „Cafeneau Pirandelloˮ – cele mai bune spectacole la Festivalul de Teatru Scurt Oradea sau Rambuku – cel mai bun spectacol al anului, UNITER, 2018. Unul dintre cele mai importante proiecte a fost colaborarea cu faimosul regizor Robert Wilson, ca scenograf asociat, pentru spectacolul Rinocerii de Eugène Ionesco, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova, în 2014. A fost distins cu multiple premii, precum Cea mai bună Scenografie, UNITER, 2016; Cea mai bună Scenografie, Asociaţia Criticilor de Teatru din Ungaria, 2016; Cea mai bună Scenografie, Festivalul Teatrelor Maghiare, Kisvarda, Ungaria; Cel mai bun Scenograf, Uniunea Artiştilor Plastici, 2015; premiul Omul Anului în Teatru, revista Cotidianul, 2017 etc.
Cea de-a XXXIII-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru are ca temă "Laboratoarele Sensibilului" şi se desfăşoară la Bucureşti în perioada 20 - 30 octombrie. În urma vizionării a peste 150 de spectacole cu premieră în anul teatral 2022-2023, în teatre de stat şi teatre independente, echipa curatorială a FNT 2023, formată din Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu şi Călin Ciobotari, a optat pentru o serie de producţii pe care le-a considerat relevante pentru tema din acest an.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.