Cea de-a paisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti – BIEFF va avea loc în Bucureşti, în perioada 24 - 29 septembrie 2024, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Union şi Cinemateca Eforie. Festivalul aduce din nou în atenţia publicului cele mai recente producţii ale cinema-ului experimental şi invită cinefilii să descopere vocile emergente ale filmului de avangardă.
Printre cele mai aşteptate proiecţii din festival se numără două filme româneşti care au avut premiera mondială luna aceasta la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno - Opt ilustrate din lumea ideală, regizat de Radu Jude şi Christian Ferencz Flatz, Sleep #2, regizat de Radu Jude, dar şi cel mai recent lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, Triton, prezentat în premieră mondială în iunie, în cadrul Competiţiei Internaţionale a festivalului FID Marseille. Desfăşurat sub tema Serious Games / Jocuri Serioase, programul BIEFF cuprinde anul acesta peste 80 de filme de scurt şi lungmetraj, prezentate în premieră naţională: o competiţie naţională de scurtmetraje, dedicată filmelor realizate de cineaşti de origine română, o competiţie internaţională de scurtmetraje, care reuneşte experimente formale variate provenind din peste 20 de ţări, o competiţia internaţională de lungmetraj, dedicată cineaştilor aflaţi la primul sau al doilea lungmetraj, programe speciale curatoriate în parteneriat cu instituţii prestigioase, întâlniri şi dialoguri între cineaşti şi public, dar şi proiecţii eveniment ale unora dintre cele mai aşteptate filme ale anului.
Selecţia de filme a BIEFF.14 a fost curatoriată de Oana Ghera, directoarea artistică a festivalului, alături de echipa de curatori formată din Flavia Dima, Călin Boto şi Dora Leu.
Începând de anul acesta, echipei BIEFF s-a alăturat şi Ioana Gonţea în calitate de manageră a festivalului.
Program special dedicat filmelor aflate la intersecţia dintre cinema şi jocuri video
Prezentată sub tema Serious Games / Jocuri Serioase, selecţia din acest an invită la reflecţie asupra felului în care este definit cinemaul, într-un context în care graniţele dintre experienţa cinematografică, înţeleasă în sens tradiţional, şi noile moduri de producţie şi distribuţie cinematografică sunt constant redefinite de noile inovaţii tehnice apărute în mediile virtuale, printre care şi inteligenţa artificială sau jocurile video.
„Titlul de Serious Games / Jocuri Serioase, o trimitere directă atât la seria omonimă a lui Harun Farocki, cât şi la un întreg subgen din sfera jocurilor video, face totodată referire la tensiunea dintre real şi imaginar, aparentă în multe lucrări incluse în selecţia de anul acesta a festivalului nostru. Această tensiune este speculată de cineaşti în noi discursuri cinematografice despre o lume în criză, discursuri care instrumentalizează tocmai noile tehnologii şi medii de comunicare care au ajuns să (re)definească întreaga noastră experienţă socială într-o manieră altcândva de neimaginat.”, explică Oana Ghera, directoarea artistică a festivalului.
Unul dintre evenimentele de neratat ale acestei ediţii este un program de tip focus, structurat în cinci părţi, dedicat intersecţiei dintre cinema şi jocuri video. Acesta îşi propune să familiarizeze spectatorii cu genul “machinima", un fenomen mediatic născut în interiorul comunităţilor de gaming care a cunoscut o ascensiune rapidă în ultimul deceniu, ajungând să fie din ce în ce mai folosit de către artiştii vizuali şi cineaştii experimentali deopotrivă.
Reunind atât scurtmetraje, cât şi mediu-metraje şi un lungmetraj inedit, programul oferă o privire de ansamblu asupra acestui fenomen şi aduce în atenţia publicului bucureştean lucrări ale unor artişti reputaţi precum Phil Solomon, Harun Farocki sau Lawrence Lek, printre alţii.
Trei dintre cele mai aşteptate filme româneşti ale anului, prezentate în premieră la BIEFF
Printre surprizele ale acestei ediţii BIEFF se numără şi două dintre filmele româneşti care au avut premiera mondială la Locarno luna aceasta. Printre acestea se numără Opt ilustrate din lumea ideală, regizat de Radu Jude şi Christian Ferencz Flatz şi montat de Cătălin Cristuţiu, un documentar found-footage construit exclusiv din clipuri publicitare ale perioadei de tranziţie româneşti. „Un film între found poetry şi enciclopedia lumii contemporane, între arta de tomberon şi Summa theologiae", conform lui Christian Ferencz-Flatz.
„Între toate lucrurile care au făcut atât de interesantă perioada tranziţiei pentru istorici şi sociologi în ultima vreme, reclamele ar fi meritat o atenţie deosebită. Nu doar fiindcă ele au azi o mare putere evocatoare pentru generaţia care le-a prins, deci fiindcă sunt nişte vestigii sensibile ale trecutului recent, ci fiindcă ele au fost atunci efectiv un agent irezistibil al tuturor bulversărilor majore ale epocii”, a mai susţinut el.
Publicul BIEFF va putea vedea în premieră naţională, imediat după premiera de la Locarno, şi Sleep #2, regizat de Radu Jude şi montat de Cătălin Cristuţiu, un film de montaj de 62 de minute, cu imagini preluate dintr-o cameră web, realizat independent. Filmul explorează subiecte diverse, de la viaţă şi moarte până la impresionism şi selfie-uri.
„Sleep #2 înseamnă: viaţă, moarte, natură, poezie, fragilitate, impresionism, selfie-uri, Andy Warhol, dragoste şi sărutări", a detaliat Jude pentru Film New Europe.
De o proiecţie specială, în premieră naţională, se va bucura şi documentarul Triton, în regia Anei Lungu, film bazat exclusiv pe materiale de arhivă, care a avut premiera mondială în cadrul Festivalului FID Marseille.
Triton este un film de montaj bazat exclusiv pe materiale de arhivă, imagini rare de amator filmate între al Doilea Război Mondial şi Revoluţia din 1989. Cele trei poveşti tratate stilistic diferit - un tată filmează copilăria fiicei lui în România anilor '80; un profesor de muzică documentează vieţile membrilor familiei şi prietenilor în anii '60-'70; un aristocrat surprinde imagini din vara lui 1942, când ţara noastră era aliata Germaniei naziste - sunt legate între ele de o voce narativă feminină.
Abonamentele BIEFF.14 au fost puse în vânzare şi sunt disponibile, în număr limitat, pe eventbook.ro.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.