Compania Facebook a blocat, începând de joi, accesul utilizatorilor australieni la ştiri pe platforma sa, ca răspuns la un proiect de lege care prevede că giganţii tehnologici trebuie să plătească pentru conţinutul informativ, relatează BBC.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Toate paginile de Facebook ale site-urilor de ştiri globale şi locale sunt indisponibile.

Anumite pagini ale Guvernului au fost de asemenea blocate, joi, însă Facebook a spus ulterior că asta a reprezentat o greşeală.

Evenimente

14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Utilizatorii din afara ţării nu pot accesa pe platformă nicio publicaţie australiană de ştiri.

Guvernul australian a criticat ferm acţiunea, spunând că demonstrează „imensa putere de piaţă a acestor giganţi digitali”.

Josh Frydenberg a spus că blocarea accesului la informaţii are „un impact uriaş asupra comunităţii”. Aproximativ 17 milioane de australieni folosesc lunar reţeaua de socializare.

El a spus că guvernul este hotărât să adopte legea. „Cred că acţiunile lor (Facebook, n.r.) de azi sunt inutile şi greşite”, a spus Frydenberg.

Google şi Facebook s-au opus legii pentru că, spun reprezentanţii lor, nu reflectă modul de funcţionare a internetului şi „sancţionează” inechitabil platformele lor. 

Spre deosebire de Facebook, Google a semnat recent acorduri de plată cu trei entităţi media majore din Australia.

Acţiunea Facebook a venit la câteva ore după ce Google a fost de acord să plătească companiei News Corp a lui Rupert Murdoch pentru conţinutul de pe site-urile de ştiri pe care le deţine.

Autorităţile australiene au elaborat legea pentru „a echilibra balanţa” profiturilor între giganţii tehnologici şi entităţile media. Din fiecare 100 de dolari australieni (77 de dolari americani) cheltuiţi pe reclamă în media australiene astăzi, 81 de dolari australieni merg către Google şi Facebook.

Facebook a spus că trebuie să aleagă între „a încerca să se conformeze unei legi care ignoră realităţile acestei relaţii sau să nu mai permită conţinutul informativ în serviciile din Australia”. „Cu mare tristeţe, alegem varianta din urmă”, a anunţat.

Legea caută „să sancţioneze Facebook pentru conţinut pe care nu l-a luat sau nu l-a cerut”, a spus managerul regional William Easton.

Facebook a adăugat că a ajutat publisherii australieni să câştige circa 407 milioane de dolari australieni anul trecut prin referinţe, dar pentru sine, „câştigul platformei din ştiri este minim”.

Sub incidenţa acestei restricţii, publisherii australieni nu pot partaja vreun link pe paginile lor de Facebook. 

Schimbarea operată de Facebook nu permite australienilor accesul nici la mai multe agenţii cheie guvernamentale, inclusiv poliţia şi serviciile de urgenţă, departamentul de sănătate şi  Biroul de Meteorologie.

Au fost afectate şi pagini ale unor organizaţii caritabile, politicieni, grupuri sportive şi organizaţii din afara sferei ştirilor.

Facebook a transmis apoi un comunicat în care a spus că aceste pagini au fost „afectate din greşeală” şi vor fi restabilite, deşi nu a oferit un termen limită.

Majoritatea australienilor au criticat acţiunea companiei. Unii au subliniat faptul că Facebook reprezintă un mod esenţial de a primi informaţii, actualizări privind pandemia şi situaţiile de urgnţă din ţară, în timp ce alţii s-au arătat îngrijoraţi de faptul că dezinformarea va circula acum liber pe platformă.

Guvernul australian îşi menţine poziţia privind legea propusă - care a trecut miercuri de camera inferioară a parlamentului. Ea va fi dezbătută din nou în parlament joi.

„Vom legifera acest cod. Vrem ca giganţii digitali să plătească media tradiţionale pentru generarea de conţinut jurnalistic original”, a spus trezorierul Josh Frydenberg, care a adăugat că „întreaga lume urmăreşte ce se întâmplă aici”.

El a afirmat că a avut o discuţie cu şeful executiv al Facebook, Mark Zuckerberg, care a fost „constructivă”, şi că Facebook, la fel ca Google, a negociat acorduri de plată cu organizaţiile locale.

Această acţiune „a venit în al 11-lea ceas” şi a afectat reputaţia site-ului, a mai spus el.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.