Expoziţia "What Work Is/ Ce este munca", de Şerban Savu, curatoriată de Ciprian Mureşan, a fost deschisă în Pavilionul României din Giardini della Biennale, la cea de-a 60-a Expoziţie Internaţională de Artă de la Veneţia.
În Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia a avut loc, joi, prezentarea componentei proiectului lui Şerban Savu care va consta în realizarea, în acest spaţiu, a unui mozaic de mari dimensiuni, precum şi în desfăşurarea unui program de dezbateri publice.
Expoziţia din Pavilionul României din Giardini della Biennale şi realizarea proiectului din Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică se vor desfăşura în perioada 20 aprilie - 24 noiembrie.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Intitulată "What Work Is/ Ce este munca", expoziţia din Pavilionul României examinează iconografia muncii, inspirându-se din realismul istoric şi arta de propagandă din fostul Bloc de Est. Mai degrabă decât să conteste sau să demonteze direct aceste discursuri, Savu le chestionează prin reaşezarea tropilor acestora, înfăţişând momente de pauză şi suspensie în care limita dintre muncă şi timp liber se estompează, ele ajungând astfel să reflecte transformări şi crize sociale mai ample.
„Plecând de la tema muncii şi a muncitorului, predilectă în arta realist-socialistă, dar îndepărtându-mă de ea, personajele din lucrările mele nu sunt nici eroice, nici utopice, sunt oameni obişnuiţi aflaţi între lumi şi sisteme, care scapă atât propagandei, cât şi productivităţii economice. Această suspendare între muncă şi timp liber conturează un spaţiu anarhic, un spaţiu al libertăţii personale, la care eu mă raportez prin filtrul istoriei artei”, a explicat artistul Şerban Savu.
În Pavilionul României, vizitatorii sunt întâmpinaţi de un poliptic amplu, cuprinzând 45 de picturi - o privire condensată asupra practicii lui Savu din ultimii cincisprezece ani. Protagoniştii dezorientaţi şi figuranţii stângaci din imagini par angrenaţi în ritualuri care seamănă în egală măsură cu munca şi cu recreerea. Pe banca din faţa polipticului oamenii se pot aşeza pentru a admira şi interacţiona cu opera lui Şerban Savu. Mergând de la blocul în care Savu a crescut până la o biserică în ruină şi un sit arheologic, machetele, din aceea zonă sunt decorate cu mozaicuri care se îndepărtează de temele uzual ilustrate în contexte religioase sau în cosmogoniile muncii din arta socialistă. În loc să înfăţişeze mari realizări industriale sau apoteoze mistice, mozaicurile vorbesc despre eşec, ambiguitate şi perplexitate. Picturile şi mozaicurile compun un spaţiu în care vizitatorii sunt confruntaţi cu o chestionare a muncii prin intermediul definiţiilor sale negative: ce nu este munca, ce nu arată a muncă şi ce nu înseamnă munca.
„Participarea României la Bienala de Artă de la Veneţia este o declaraţie constant reînnoită de apartenenţă la cultura europeană şi mondială. Ministerul Culturii susţine în mod tradiţional prezenţa românească la Bienala de la Veneţia, unul dintre cele mai prestigioase evenimente culturale din lume, iar în acest an, pentru realizarea expoziţiei Ce este munca, proiectul câştigător al concursului organizat de Ministerul Culturii pentru Bienala de la Veneţia, am alocat o sumă în creştere faţă de cea de anul trecut. Sunt ferm convinsă că prin susţinerea acestui proiect, prin sprijinirea artei şi încurajarea artiştilor reuşim să construim punţi peste graniţe, să conectăm oameni şi idei, şi să descoperim firescul, dar şi ineditul din noi toţi”, a declarat Raluca Turcan, ministrul Culturii din România.
Răspunzând temei generale a celei de-a 60-a Expoziţii Internaţionale de Artă, „Străini pretutindeni”, lucrările lui Savu sunt o reflecţie asupra stării de suspendare într-un limb politic sau economic, asupra senzaţiei de dislocare şi dorului de casă asociate cu munca în străinătate, asupra rupturii dintre muncă şi simţul apartenenţei. Naraţiunea găsirii unui loc de muncă peste hotare şi a reîntoarcerii ulterioare la rădăcini pot duce adesea la o dublă înstrăinare, deopotrivă acasă şi în străinătate, precum şi la pierderea legăturii cu sine. Personajele din picturi par prinse într-un no-man’s-land temporal, între două lumi care se îndepărtează una de cealaltă.
„Proiectul Ce este munca deţine toate premisele pentru a fi remarcat, prin ambele sale componente, la această ediţie aniversară a Bienalei de Artă de la Veneţia. Sunt încrezător că peste şapte luni de la inaugurarea de astăzi vom împărtăşi această concluzie. Sprijinul acordat proiectului României de anul acesta urmăreşte prima temă transversală a Strategiei ICR 2022-2026, înscriindu-se intr-una dintre cele mai dinamice implicări din istoria sa instituţională în promovarea artelor şi industriilor creative din România”, a declarat Liviu Jicman, preşedintele Institutului Cultural Român.
Invitat să răspundă proiectului lui Şerban Savu, studioul de design grafic din Bruxelles Atelier Brenda (Sophie Keij şi Nana Esi) propune o intervenţie site-specific pe faţada şi la începutul traseului expoziţional. Lucrările lor sunt o reflecţie asupra muncii, asupra corpului care munceşte şi asupra cuantificării lor financiare, şi asupra iconografiilor contrapropagandei. La începutul traseului expoziţional din Pavilion, o monedă de metal, rezultatul cercetării efectuate de Atelier Brenda despre transformarea într-un bun comercial a timpului liber, este prezentată într-un panou de sine stătător din sticlă. Amplasată la începutul traseului expoziţional, moneda condensează unele dintre temele explorate de expoziţie. Basorelieful realizat de Atelier Brenda pe faţada Pavilionului are un impact la o scară monumentală, subminând în acelaşi timp genul comemorativ, iar posterul lor – asemenea unei planşe dintr-un potenţial atlas al figurilor care muncesc – acţionează prin intermediul unei genealogii speculative a definiţiilor contemporane ale muncii.
Completând expoziţia din Pavilionul României, Savu va deschide la Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia un atelier de mozaic.
Pe durata celor şapte luni ale Bienalei, perechi de mozaicari vor lucra în spaţiul situat la parterul Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia la crearea unui mozaic de mari dimensiuni, pornind de la o pictură a lui Savu. Integrând performativ aspectul micilor ateliere veneţiene, Noua Galerie le oferă astfel vizitatorilor un spaţiu unde aceştia pot să asiste la naşterea unei lucrări de artă care îmbină interogaţii conceptuale şi istorice şi tradiţia manufacturieră. Noua Galerie va găzdui, de asemenea, un program de dezbateri publice pe teme ce merg de la istoria artei mozaicului până la teoriile muncii din antropologia, economia şi filosofia contemporană, ecologie şi societatea post-muncă, coordonate de criticul cultural Ovidiu Ţichindeleanu din Republica Moldova.
„Asistăm, cu bucurie, la o perioadă de maximă intensitate în istoria relaţiilor bilaterale dintre România şi Italia. În contextul relansării Parteneriatului Strategic Consolidat România-Italia, prin semnarea Declaraţiei Comune privind dezvoltarea Parteneriatului Strategic Consolidat româno-italian, în februarie 2024, componenta culturală se bucură de o atenţie deosebită. Participarea României la cea de-a 60-a ediţie a Bienalei de Artă de la Veneţia reprezintă o încununare a eforturilor artiştilor români si autorităţilor de continuare şi aprofundare a dialogului cultural între cele două state”, a declarat Gabriela Dancău, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţial al României în Republica Italiană.
Proiectul va fi completat de publicarea unui catalog editat de Mihnea Mircan şi Bertha Savu ce va reuni o serie de texte critice relevante pentru temele abordate în practica lui Şerban Savu.
Programul de vizitare a expoziţiei din Pavilionul României şi, respectiv, de desfăşurare a proiectului din Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică:
• în perioada 20 aprilie - 30 septembrie: între orele 11:00 – 19:00
• în perioada 1 octombrie - 24 noiembrie: între orele 10.00 – 18.00.
În conformitate cu programul Bienalei, expoziţiile sunt închise în zilele de luni, cu următoarele excepţii: 22 aprilie, 17 iunie, 22 iulie, 2 şi 30 septembrie, 18 noiembrie.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.