Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM) a plătit, începând cu anul 1999, suma de 70 de milioane de euro artiştilor interpreţi şi executanţi, atât din ţară cât şi din străinătate.
CREDIDAM a împlinit săptămâna aceasta 22 de ani de existenţă, iar vineri au fost prezentate rezultatele financiare ale asociaţiei şi a fost discutată una dintre problemele majore cu care organismul de gestiune colectivă se confruntă în acest moment - impozitarea excesivă a artiştilor.
„Sperăm ca până în 2019 să finalizăm lucrările la o nouă aplicaţie care va permite identificarea în timp real a problemelor din playlist-uri. De asemenea, la ora actuală, ne aflăm în plin proces de implementare a modificărilor aduse Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, de către Directiva 2014/26/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014, privind gestiunea colectivă”, a declarat Ştefan Gheorghiu, director general al CREDIDAM.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
El a făcut o scurtă trecere în revistă a rezultatelor financiare obţinute de asociaţie, de la înfiinţare şi până în prezent: „Şi anul acesta CREDIDAM şi-a încheiat activitatea pe excedent. Din anul 1999 şi până în 2018, CREDIDAM a plătit artiştilor români şi străini, în total, peste 70 milioane de euro şi a achitat impozite şi taxe către stat de circa 29 milioane euro”.
Gheorghiu a mai spus că numărul membrilor a depăşit 15.000, iar sumele repartizate artiştilor au crescut şi ele - „fapt observat şi în repartiţia din iunie 2018 unde am avut o suma repartizată artiştilor români şi străini de aproximativ 4,9 milioane euro, faţă de penultima repartiţie, din decembrie 2017, unde suma a fost de aproximativ 4,5 milioane euro”.
Impozitare excesivă pentru artiştii români
Pe lângă rezultatele obţinute în anul anterior, reprezentanţii CREDIDAM au adus lămuriri cu privire la una dintre problemele presante cu care se confruntă în acest moment organizaţia şi, implicit, artiştii interpreţi.
Începând de anul acesta, artiştii români sunt nevoiţi să suporte o nouă impozitare, respectiv TVA-ul aferent cotei de administrare reţinute de OGC pentru remuneraţiile cuvenite din drepturi de proprietate intelectuală.
„Dacă până în prezent TVA-ul se aplica doar sumelor colectate de la utilizatorii din piaţă, acum, prin HG 354/2018, Guvernul a complicat lucrurile şi a creat o mare confuzie afirmând că nu se percepe TVA pe remuneraţiile din sursa copie privată, dar se percepe la comisionul de administrare. Acest comision reprezintă taxa de administrarea reţinută din remuneraţia datorată artiştilor, pentru funcţionarea asociaţiei, şi nu trebuie să depăşească un procent de 15% din remuneraţie conform Legii Nr. 8/1996. Aşadar, prin aplicarea TVA-ului la comisionul de administrare se realizează o impozitare excesivă a artiştilor. Aceasta este o discriminare nejustificată în condiţiile în care, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin Decizia Nr. 48 din 2017, a declarat că organismele de gestiune colectivă nu sunt plătitoare de TVA prin activitatea pe care o desfăşoară”, a explicat Ştefan Gheorghiu.
Modificarea Normelor de aplicare a Codului Fiscal pune în dificultate nu numai artiştii, ci şi asociaţia care este nevoită să îşi asume plata TVA-ului din cota de adiministrare pentru utilizatorii care refuză achitarea lui.
„Prin această hotărâre s-a creat o situaţie haotică. În condiţiile în care, până pe 25 mai 2018, TVA-ul se colecta de la utilizatori şi se direcţiona mai departe către statul român, acum mulţi dintre aceştia refuză plata TVA-ului, invocând hotărârea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie Nr. 48/2017. Pentru toate aceste societăţi comerciale, CREDIDAM este nevoit să plătească TVA din cota de administrare, ceea ce ne generează probleme serioase din punct de vedere administrativ. În loc să investim în alte direcţii care să ne ajute la dezvoltarea OGC-ului, momentan trebuie să ne asumăm şi această plată.”, a subliniat Mihai Cernea, preşedintele CREDIDAM.
Parlamentul European a decis: artiştii vor fi remuneraţi echitabil pentru muzica difuzată pe Internet
La finalul conferinţei, reprezentanţii CREDIDAM au comunicat presei statusul campaniei „Fair Internet”, iniţiată de organizaţiile artiştilor din Europa cu scopul de a schimba legislaţia europeană, astfel încât artiştii interpreţi sau executanţi să fie plătiţi pentru muzica vizualizată sau ascultată pe internet.
După o lungă perioadă de lobby pe lângă instituţiile europene, „Fair Internet” a obţinut, pe 20 iunie 2018, votul Parlamentului European pentru introducerea unor noi prevederi legale care să le asigure artiştilor o remuneraţie echitabilă pentru toate modurile de exploatare a muncii lor, inclusiv pentru utilizările la cerere. Cu toate că Parlamentul European nu le asigură momentan artiştilor dreptul de a primi remuneraţii direct de la prestatorii de servicii care pun la dispoziţia publicului conţinutul lor creativ, acesta susţine statele membre pentru implementarea unor astfel de mecanisme legale de remunerare.
CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi) este o asociaţie non-profit, înfiinţată în 1996. Scopul asociaţiei este de a colecta si repartiza banii cuveniţi artiştilor interpreţi români şi străini, bani proveniţi din difuzarea înregistrărilor comerciale de către posturile radio şi TV, operatorii de cablu, cinematografe, hoteluri, restaurante, discoteci, organizatori de evenimente etc. CREDIDAM este singura organizaţie de gestiune colectivă pentru drepturile artiştilor interpreţi din România care are relaţii cu organisme similare din străinătate, având încheiate 39 de acorduri bilaterale operaţionale cu ţări precum Austria, Belgia, Canada, Danemarca, Elveţia, SUA, Spania, Marea Britanie, Franţa şi Olanda.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.