Festivalul Naţional de Teatru (FNT), a 34-a ediţie, desfăşurat la Bucureşti între 18 şi 28 octombrie, a invitat în acest an cinci spectacole din străinătate. Sunt producţii din Germania, Irlanda, Polonia (două) şi Belgia.
În prima zi de festival, publicul va avea ocazia să vadă, de la ora 18,00, la Teatrul Naţional din Bucureşti (TNB), Sala „Ion Caramitru”, spectacolul „Dance Me!”. O a doua reprezentaţie va avea loc în data de 19 octombrie, de la aceeaşi oră şi în acelaşi spaţiu. Creată de She She Pop, colectiv artistic din Berlin, producţia „Dance Me!” este descrisă drept „un maraton de dans, o competiţie între două generaţii”, scena reprezentând o arenă în care membrii She She Pop şi invitaţii lor joacă rolurile unor bătrâni ce se confruntă cu un grup de performeri tineri.
Muzica este „produsă” live chiar de participanţi, care au pregătire muzicală diferită, gusturi diferite în ceea ce priveşte stilurile muzicale, spectacolul împrumutând din „stilistica show-urilor sau concursurilor de televiziune”. Nimeni nu are nimic de câştigat, miza este care echipă reuşeşte să piardă mai puţin. Este extenuant pentru echipe. Tinerii, cărora le mai rămâne puţină energie, îi privesc pe ceilalţi murind.
Compania She She Pop, fondată în anii ’90, îşi prezintă spectacolele în întreaga lume, obţinând şi premii la diverse evenimente teatrale. Reprezentaţiile din FNT se vor desfăşura cu publicul pe scenă, timp de o oră şi 40 de minute (fără pauză), iar vârsta recomandată este 14+. Turneul este susţinut financiar de către Departamentul pentru cultură şi coeziune socială al Senatului Landului Berlin.
Producţia companiei irlandeze Dead Centre, „Lippy”, este programată să se joace pe 19 şi 20 octombrie, de la ora 21,30, la TNB, sala Pictură. Trupa, creată în 2012 la Dublin, s-a impus cu acest titlu atât în plan naţional, cât şi internaţional, prezentând spectacole în teatre mari ale lumii. Spectacolul, regizat de Ben Kidd şi Bush Moukarzel, pe textul semnat de Bush Moukarzel, a fost creat cu sprijinul Arts Council Irlanda şi ulterior dezvoltat cu ajutorul Festivalului Dublin Fringe şi al The National Theatre Studio.
În descrierea spectacolului se precizează că în anul 2000, într-un orăşel de lângă Dublin, o mătuşă, împreună cu cele trei nepoate ale ei, trei surori, au luat o decizie: s-au închis în casă şi au făcut „un pact de sinucidere”, dus la capăt vreme de 40 de zile. „Noi nu am fost acolo. Nu ştim ce au spus. Cel care citeşte pe buze încearcă să le descifreze convorbirile şi să reconsituie, poate, ultimele lor ore de viaţă”. Dar asta nu este povestea lor.
Reprezentaţia durează o oră şi 20 de minute (fără pauză), iar vârsta recomandată este 14+. Participarea în FNT este susţinută de CultureIreland.
În FNT va fi prezent Bush Moukarzel, care şi joacă în spectacol.
Din Polonia vin spectacolele „Ultimele zile ale Elenei şi Nicolae Ceauşescu” şi „Poveştile bunicilor şoptite fiicelor de către mame”. Primul poate fi văzut în data de 21 octombrie (17,00 şi 21,00), la TNB, Sala Atelier, iar cel de-al doilea este programat pentru 25 octombrie, de la 21,30, la TNB, Sala Studio.
„Ultimele zile ale Elenei şi Nicolae Ceauşescu”, o producţie realizată la Teatr Polski din Bydgoszez, este semnată de regizorul Wojciech Faruga şi dramaturga Julia Holewińska. La sfârşitul anului 1989, lumea era martoră la un eveniment major: răsturnarea puterii deţinute de Nicolae şi Elena Ceauşescu. Transmisiunile TV din ultimele zile ale epocii, în care au deţinut, dictatorial, puterea, precum şi execuţia lor au schimbat perspectiva asupra Revoluţiei şi au avut, în acelaşi timp, calitatea unui show mediatic. Textul prezintă decăderea celor doi. Creatorii au pus accent pe soarta şi în special pe comportamentul soţilor Ceauşescu, precum şi pe al celor care i-au „însoţit” în ultimele lor ore de viaţă.
Spectacolul se înscrie în Sezonul Cultural Polonia – România 2024–2025, organizat de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional din Polonia, Institutul „Adam Mickiewicz”, cu sprijinul Institutului Polonez din Bucureşti, Ministerului Culturii din România şi Institutului Cultural Român. Durata reprezentaţiei este de o oră şi 40 de minute (fără pauză). Vârsta recomandată - 16+.
„Poveştile bunicilor şoptite fiicelor de către mame” sunt aduse în prim-plan de regizoarea Gianina Cărbunariu, la Teatrul Contemporan din Szczecin. Sugerând că în România „nu este loc pentru femeile care nu sunt mame!”, spectacolul aduce în atenţie decretul 770, aflat în vigoare în România între 1966 şi 1989, în timpul dictaturii ceauşiste, ce trimitea la închisoare femeile care îşi provocau ilegal avortul. Acest decret se asemăna cu „compromisul privind avortul” din Polonia. Doar că în România era prevăzută şi o interzicere a contracepţiei. Decretul urmărea „creşterea populaţiei şi consolidarea puterii statului”, fiind considerat cel mai restrictiv act normativ din blocul rasăritean. Mii de femei şi-au pierdut viaţa. Şi iminente sunt aceste întrebări: „Oare această istorie întunecată a României, povestită de bunici şi de mame, este un avertisment? Oare trecutul României ar putea deveni viitorul Poloniei, al Ungariei, al Statelor Unite?”. Spectacolul durează o oră şi 30 de minute (fără pauză), iar vârsta recomandată este 16+. Autoarea poloneză Julia Holewińska şi regizoarea Gianina Cărbunariu vor fi în Bucureşti.
Centrul de artă CAMPO din Gent, Belgia, va prezenta în FNT, pe 25 şi 26 octombrie, de la ora 21,30, la Teatrul Mic, sala Atelier, spectacolul „Mémé”, un performance realizat de Sarah Vanhee, împreună cu invitaţii ei – păpuşi, spirite şi un copil. Această creaţie reprezintă „relaţia cu strămoşii, cu pământul natal, cu corpul femeii”.
„Mémé” este, potrivit producătorului, „un demers ritualic prin care Sarah Vanhee îşi readuce la viaţă cele două bunici flamande, se reconectează reparator cu ele, pentru ca apoi să-şi ia din nou, altfel, rămas bun de la ele, într-un timp nedefinit”. „Mémé” este o odă închinată acestor femei invizibile, închinată pământului, vieţii. Spectacolul este recomandat publicului 16+ şi durează o oră şi 30 de minute.
Sarah Vanhee va fi prezentă, desigur, în Festival.
Argumentul pentru care au fost selecţionate aceste spectacolele din străinătate îl aflaţi de la Mihaela Michailov, curatoare FNT 2024: „Patru dintre cele cinci spectacole invitate din străinătate explorează, în formule teatrale cu dramaturgii variate, poveşti care au în centru raportul dintre generaţii, moşteniri transgeneraţionale şi istorii personale ale unor femei cu un trecut contorsionat. Sunt istorii care aduc cu ele contexte sociale şi politice diferite, destine complicate şi reflecţii asupra lumii de azi. Dance Me!, Lippy, Poveştile bunicilor şoptite fiicelor de către mame şi Mémé sunt incursiuni în conflicte dintre generaţii şi sondări ale încercărilor de a le armoniza, sunt reconfigurări ale parcursului unor femei care au făcut alegeri radicale. Ultimele zile ale Elenei şi Nicolae Ceauşescu, înscris în Sezonul Cultural România-Polonia 2024-2025, ne transpune în istoria noastră recentă, cu toate dilemele, incertitudinile şi punctele de suspensie care intervin în reconstrucţia unor evenimente marcante".
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.