Clarinetistul Felix Goldbach, soprana Bianca Ionescu, regizorul de teatrul Erwin Şimşensohn şi baritonul Cătălin Petrescu au susţinut, joi, interviul pentru concursul de proiecte de management organizat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale pentru Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Comisia de interviu a fost formată din compozitorul Dan Dediu (specialist), dirijorul Răsvan Cernat (specialist) şi Adriana Pop, reprezentant al MCIN.

Ordinea susţinerii proiectelor apreciate cu note de peste 7, în prima fază a concursului, a fost Felix Goldbach, Bianca Ionescu, Erwin Şimşensohn şi Cătălin Petrescu.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Fiecare şi-a prezentat timp de 20 de minute proiectul, iar în alte 20 de minute a răspuns întrebărilor membrilor comisiei.

În prezentări au fost folosite cuvinte cu greutate, precum excelenţă, tradiţie, calitate, palmares şi unicitate, iar candidaţii au încercat să impresioneze comisia cu viziuni ce conţin elemente noi care ar duce TNO în prezent.

Ei s-au axat pe ideea de atragere a tinerilor spre spectacolele puse în scenă - chiar dacă unele rămase în repertoriu de mulţi ani -, pe realizarea unei campanii de imagine, pe forţa marketingului şi pe montarea de musicaluri.  

Cel care va fi desemnat oficial câştigător al concursului va deţine un mandat de cinci ani (2018 - 2023) la conducerea teatrului.

Dan Dediu le-a cerut tuturor candidaţilor, la final, să îşi caracterizeze viziunea printr-un cuvânt. Astfel, ele reprezintă: gospodărire, profesionalism, unicitate şi dăruire.

Bianca Ionescu, director interimar actual al TNO, a început cu un scurt istoric al teatrului, iar printre obiectivele ei - ca manager - se numără dezvoltarea potenţialului şi a performanţei, promovarea culturii româneşti peste hotare, îmbunătăţirea imaginii TNO şi adaptarea de spectacole clasice în notă modernă - lucru pe care nu a reuşit să îl explice atunci când Cernat i-a cerut acest lucru.

Ea a pus accent pe lipsa unui sediu permanent al TNO. „Dacă nu va exista o sală, marketingul va avea mult de muncit”. Ea nu a făcut referire la spectacole noi, ci doar la „publicul nou” pe care vrea să îl vadă la spectacolele vechi, pe care vrea să îl atragă prin pliante, un nou logo şi un slogan.

„Producţiile de prost-gust fac o concurenţă neloială spectacolelor noastre”, a afirmat ea în încercarea de a sublinia că TNO, sub conducerea ei, îşi va păstra calitatea.

La rândul lui, Erwin Şimşensohn, regizor de teatru şi fost secretar de stat în ministerul Culturii, a amintit de „haosul instituţional” care domină TNO din 2011.

În plus, a spus el, politica repertorială a lăsat foarte mult de dorit, şi a dus la situaţia actuală, la fel şi lipsa unei strategii de marketing. Şimşensohn a caracterizat TNO drept o instituţie „închisă care nu provoacă publicul cu nimic nou”.

În vederea întocmirii proiectului de management, candidaţii au fost nevoiţi să facă şi o analiză a situaţiei actuale.

Şimşensohn - care a primit cea mai mare notă în urma primei etape a concursului, 9,31 - a oferit câteva informaţii: în 2017, cu un buget de 6 milioane de euro, au fost organizate 27 de reprezentaţii. „Voievodul Ţăganilor” a avut 448 de spectatori, „Liliacul” împreună cu „Victoria şi al ei husar” au costat 737.000 de lei, au fost jucate de 7 ori şi au avut în total 1.500 de spectatori.

El a mai spus că numărul spectacolelor şi al reprezentaţiilor a fost foarte redus, cel al musicalurilor, aproape nul, culminând cu exemplificarea: recitalul organizat de Ziua Culturii Naţionale a avut 8 spectatori.

Făcând un calcul, Şimşensohn a concluzionat că Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” a cheltuit, în 2017, pentru fiecare beneficiar 4.344,8 lei.

În prezent, TNO are sediul administrativ în Bulevardul Elisabeta 3, într-o clădire închiriată de la RAAPPS. Cei 10.366 de mtri pătraţi din Bd. Goga 1, clădirea de spectacole din sectorul 3, nu au fost încă redaţi în folosinţă.

În 2016, a povestit Şimşensohn, dosarul nu era complet: lipseau fişa de rol şi declaraţia că nu există niciun litigiu pe acel teren. Între timp, în evidenţă, a apărut un litigiu ce vizează 340 mp din întreaga suprafaţă.

„Clădirea nu defineşte o instituţie muzicală. E foarte importantă, dar repertoriul este cel care contează”, a completat el.

Cătălin Petrescu a venit cu un proiect finalizat pe ultima sută de metri, după cum a mărturisit. Nici prezentarea lui nu a fost mai presus.A vorbit şi el despre repertoriul sărac, tocmai din acest motiv a adus zeci de titluri în proiect, considerat din acest motiv prea stufos de comisie, despre readucerea publicului la spectacole, despre necesitatea reluării activităţii în sediul din bulevardul Goga şi despre campanii de imagine.

O chestiune a stârnit oarecare nedumerire în rândul colegilor - Petrescu a afirmat că la Operetă nu se cântă live. Ba mai mult - vocile care se aud de multe ori nu sunt nici măcar ale celor aflaţi pe scenă.

În termen de 24 de ore de la încheierea interviului, vor fi aduse la cunoştinţa candidaţilor şi la cunoştinţa publică rezultatele. Va urma o perioadă de contestaţii, după care MCIN va anunţa oficial câştigătorul concursului.

Conducerea Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian” a fost asigurată de Răzvan Ioan Dincă din 2006 până în 2015. El a fost destituit odată ce a fost acuzat de mai multe proceduri ilegale.

Opera Naţională din Bucureşti şi Teatrul  Naţional de Operetă „Ion Dacian” au fuzionat, în 2013, prin absorbţia Teatrului Naţional de Operetă, care a fost desfiinţat. S-a constatat că noua formulă organizatorică nu a dus la creşterea eficienţei activităţii şi nici la reducerea cheltuielilor de funcţionare. 

În mai 2016, ministrul Culturii Corina Şuteu anunţa demararea procedurilor de separare a Operei de Operetă: „Ministerul Culturii va demara procedurile de separare a Operei Naţionale din Bucureşti de Teatrul Naţional de Operetă şi Muzical Ion Dacian, fuzionate prin Hotărârea de Guvern nr. 741/2013, urmând ca în cel mai scurt timp posibil cele două instituţii de spectacol să fie reorganizate şi să-şi poată relua activitatea artistică într-o nouă formulă".

În prezent, manager-director general interimar este soprana Bianca Ionescu-Ballo.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.