Calea ferată îngustă Covasna–Comandău şi Planul înclinat, monument de istoria tehnicii, au fost cumpărate de Consiliul Judeţean Covasna şi de Primăria Covasna de la firma care le deţine, aflată în faliment.
”Consiliul Judeţean (CJ) Covasna şi Primăria Covasna au cumpărat vineri, activele care fac parte din monumentul istoric denumit ”Ansamblul tehnic – Plan înclinat de la Covasna-Comandău” ale firmei de exploatare forestieră Brafor SA, care este în faliment. Cele două autorităţi şi-au exercitat dreptul de preemţiune şi au cumpărat activele constând în clădiri, terenuri şi linia de cale ferată, pentru aproape 1,5 milioane lei”, anunţă autorităţile locale.
„Calea ferată îngustă Covasna–Comandău şi Planul înclinat constituie un monument de istoria tehnicii extrem de valoros al judeţului şi oraşului Covasna. Ne pregătim de an buni să-l salvăm de la distrugerea totală şi să-l introducem în circuitul turistic. În sfârşit, am avut ocazia de a cumpăra legal o parte din activele de la Comandău ale Brafor SA, care a dat faliment, astfel, majoritatea clădirilor aflate pe terenul fostei gări, printre care ateliere mecanice, magazii, triaj, fabrică de cherestea etc., precum şi şine de cale ferată în lungime de 8,5 km şi terenul aferent de 5,2 ha” – a explicat preşedintele CJ Covasna, Tamás Sándor, precizând că activele au fost cumpărate de CJ Covasna pentru 886.267 lei.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Bunurile din patrimoniul firmei Brafor aflate pe teritoriul administrativ al oraşului Covasna au fost cumpărate de Primăria Covasna.
„Am cumpărat un teren de jumătate de hectar, aflat lângă Gara Mare, un pod peste pârâul Horgász din Valea Zânelor, care necesită îmbunătăţiri, dar care este funcţional, respectiv o linie de cale ferată lungă de 19 km, care pleacă de la gară, trece prin Valea Zânelor şi Planul Înclinat, şi ajunge până la graniţa administrativă a comunei Comandău. În oraşul Covasna, terenul aferent pe care linia de cale ferată este construită se află în proprietatea statului, pentru noi următorul pas este clarificarea acestui lucru, deoarece pentru a obţine finanţare, trebuie să avem cel puţin drept de uz” – a spus primarul oraşului Covasna, Gyerő József, adăugând că valoarea totală este de aproape 600 mii lei, iar consiliul local a decis, prin vot unanim, să-şi exercite dreptul de preemţiune pentru cumpărarea bunurilor.
„Oraşul are obligaţia morală să salveze acest monument de istoria tehnicii, calea ferată îngustă şi Planul înclinat a avut un rol esenţial în istoria localităţii”, a subliniat primarul.
Tamás Sándor a precizat că CJ Covasna se pregătea de ani în şir să facă acest pas, a cumpărat de-a lungul timpului material rulant, astfel, în proprietatea judeţului se află, printre altele, locomotive cu aburi, locomotive diesel, vagoane pentru transport persoane şi alte vagoane. Acesta a subliniat că specialiştii lucrează la un concept care gestionează în mod unitar activele aflate în proprietatea consiliului judeţean şi local şi va face accesibil acest monument de istoria tehnicii în aşa fel, încât acesta va deveni o mândrie a turismului şi a istoriei locale din regiune.
Linia de cale ferată cu ecartament îngust Covasna–Térrét a fost pusă în funcţiune în 1892, traseul căii ferate a fost conceput astfel, încât să ocolească localitatea Covasna, dar, în Voineşti, trece în imediata apropiere a caselor, urmând să ajungă în Valea Zânelor. Aici se afla staţia cu trei linii de cale ferată deoarece aici se făcea conexiune, prin funicularul gravitaţional – astăzi monument de istoria tehnicii unic în lume – la reţeaua feroviară extinsă din zona Comandăului.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.