Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul principal Gabriel Bebeşelea, prezintă publicului, joi şi vineri, un concert extraordinar, la care cap de afiş sunt solistul Daniel Ciobanu şi actriţa austriacă Isabel Karajan.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Din program fac parte „Kalte Gedichte” /Poeme reci pentru actor şi orchestră, de Dan Dediu, pe versuri de Ernst Jandl - primă audiţie absolută,  cu participarea actriţei Isabel Karajan, lucrare urmată de Concertul nr. 3, în do major, pentru pian şi orchestră, op. 26 de Serghei Prokofiev, cu solistul Daniel Ciobanu, primul artist în rezidenţă al Filarmonicii, în ipostaza de solist.

Programul se va încheia cu  Simfonia nr. 6, în fa major, op. 68, Pastorala de Ludwig van Beethoven.

După cum declară compozitorul, muzica la cele cinci poeme de Ernst Jandl a fost scrisă cu febrilitate, în primăvara lui 2021. „Am imaginat diferite strategii componistice de apropiere sau de despărţire a intonaţiei textului vorbit de substanţa muzicală propriu-zisă, extrasă din solul muzicii romantice târzii şi adusă într-un peisaj sonor ruinat, fragmentar şi coşcovit. Astfel,evoluţia paralelă a muzicii  şi textului  creează o lume impermeabilă, teatralizarea personajului-dirijor capătă valenţe demiurgice, iar în final, simplitatea cotidiană şi naivitatea îşi iau revanşa printr-un fel de pustiire interioară şi pregătirea întru speranţa venirii unei lumi mai bune. Ciclul este dedicat doamnei Isabel Karajan”, spune compozitorul Dan Dediu.

Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră de Serghei Prokofiev (1891 - 1953), cea mai cunoscută dintre lucrările sale concertante, este o adevărată piatră de încercare din repertoriul secolului XX. Concertul a fost finalizat în 1921 şi a fost interpretat în primă audiţie de compozitorul-pianist într-un turneu în SUA.

„Tema cu cinci variaţiuni - partea a doua - aminteşte de stilul clasic, oscilând între formule strălucitoare şi o atmosferă meditativă, cvasi-sentimentală, iar finalul, un rondo, readuce tonul umorului caustic, febril, compensat de splendoarea melodiilor lente interpolate în acestă ultimă parte”, observă muzicologul Octavia-Anahid Dinulescu.

Simfonia nr. 6, în fa major, op. 68, Pastorala de Ludwig van Beethoven a avut premiera pe 22 decembrie 1808, la Viena. „Intenţia principală a lui Beethoven urmăreşte trezirea în ascultători a senzaţiilor, stărilor şi sentimentelor încercate în sânul naturii. La momentul publicării partiturii, compozitorul a insistat, de altfel, ca în dreptul primei părţi a simfoniei să se precizeze: mai mult expresie a sentimentelor, decât pictură. Imnul de mulţumire care încheie Pastorala emană acea pace spirituală a împăcării interioare, în întâlnirea cu natura dătătoare de viaţă şi izvorâtă din iubirea lui Dumnezeu pentru oameni”, apreciază muzicologul Mihai Cojocaru.
   

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.