Realitatea augmentată şi holografia sunt două tehnologii care au revoluţionat mai multe industrii şi care oferă rezultate de neimaginat în urmă cu zeci de ani. Evoluăm din ce în ce mai mult, iar lucruri ce păreau imposibile devin acum tangibile. AR şi holograma sunt deja elemente des utilizate în programele de ştiri din afară. Oare aşa va arăta jurnalismul de televiziune de mâine? Proiectat în imagini de lumină şi sunet?
Realitatea augmentată este una dintre cele mai revoluţionare tehnologii pe care începem să le regăsim în foarte multe domenii din viaţa noastră de zi cu zi. Pentru a da o definiţie simplă: AR combină realitatea cu lumea digitală şi creează o experienţă vizuală unică. Aceasta a fost dezvoltată în urmă cu mai multă vreme, însă putem spune că a “explodat” în anii recenţi şi a început să fie folosită extrem de mult în jocurile video, în medicină, dar şi în jurnalism. Să le luăm pe rând. Jocurile video sunt extrem de ofertante atunci când vine vorba de utilizarea acestei tehnologii. AR creează impresia unui joc real, “palpabil”, în special jocurilor de acţiune le este foarte favorabilă. Cum industria de gaming produce milioane de dolari an de an şi există comunităţi extrem de mari în fiecare ţară, pentru fiecare joc, producătorii au ştiut că trebuie să ţină pasul cu evoluţia tehnologică şi trebuie să le ofere jucătorilor lor cele mai bune şi avansate caracteristici. Iar la acest lucru s-au gândit mai toate companiile de jocuri, de la jocuri de acţiune, sci-fi, trivia, chiar şi cele care produc jocuri de cazinou. Fără îndoială, viitorul este virtual când vine vorba de poker spre exemplu. Jucătorii au impresia că se află într-un cazinou real, jucând chiar alături de dealer-ul care distribuie cărţile, dar şi de alţi jucători.
Realitatea augmentată este bine implementată şi în domeniul medicinii şi cu siguranţă este cea mai uşoară şi inovatoare metodă de a învăţa corpul uman. O companie din Japonia a realizat primul simulator în realitate augmentată pentru naşteri. Astfel, studenţii la medicină şi echipele de doctori din maternităţi au ocazia să vadă cum este posibil acest eveniment în situaţii de urgenţă. O astfel de metodă îi pregăteşte mult mai bine pe medici pentru situaţiile neprevăzute.
Şi în jurnalism realitatea augmentată a început să devină o ustensilă extrem de inovatoare şi atrăgătoare pentru a acapara publicul unui canal media. De ani mulţi, media şi tehnologia au mers mână în mână şi s-au influenţat reciproc, aşa că nu ne mirăm dacă, peste câţiva ani, AR va defini jurnalismul pe TV sau online. În 2019, emisiunea lui Ellen DeGeneres a folosit realitatea augmentată pentru prima dată în cadrul unui concurs pentru telespectatorii ei. Anul acesta, James Corden, un prezentator îndrăgit din SUA, i-a avut invitaţi în emisiunea sa, “The Late Late Show”, pe cei de la Black Eyed Peas. Aceştia au cântat live, într-un platou virtual, unde au folosit realitatea augmentată. Este o tehnologie spectaculoasă pentru cei care se uită la televizor, la fel ca proiectarea unei holograme de altfel.
Holograma constituie proiectarea un obiect din lumină şi sunet, care apar în realitatea din mediul nostru ca fiind real. Este o tehnică mai avansată a fotografiei, ca să îi spunem pe înţelesul tuturor. Cum este posibilă holografia însă? Aceasta funcţionează cu ajutorul unui laser şi o “oglindă” care desparte fasciculii de lumină în două. Reîntâlnirea acestor doi fasciculi reprezintă imaginea tridimensională percepută de ochii noştri. În televiziunile din America deja se practică această tehnologie de ani buni. Primul care a folosit-o a fost postul de televiziune CNN, pentru alegerile din 2008. După, a integrat şi VR şi holografia în foarte multe programe prezentate pe post. Ulterior, a fost folosită în interviuri şi la BBC şi Eurosport. În România, o companie de telefonie mobilă a folosit această tehnologie pentru prima dată în timpul unui concert rock, iar ulterior a îmbunătăţit “oferta” şi a organizat un eveniment în care au fost create holograme de tip 4K, folosind tehnologia 5G. Negreşit, această inovaţie va apărea şi în studiourile de televiziune ale posturilor noastre TV. Necesită însă echipament special şi o pregătire temeinică.
Încet, încet, odată cu avansarea acestor procedee de transmitere a informaţiei, redefinim ceea ce înseamnă cuvântul “imposibil”. Dacă în urmă cu 150 de ani, Jules Verne părea “nebun” în ochii celorlalţi, iar serialul Star Trek părea din altă lume, în momentul de faţă suntem înconjuraţi de tehnologiile descrise de aceştia.
Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.