Autori: Mădălin ENACHE, Senior Partner ENACHE PIRTEA & Asociaţii şi Dan DUMITRACHE, Associate ENACHE PIRTEA & Asociaţii
În data de 10.05.2024 Preşedintele României a emis Decretul nr. 844/2024 prin care a promulgat Legea nr. 126/2024 pentru unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Principalele modificări prevăzute în legea ce urmează să intre în vigoare vizează Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale. Dintre acestea, ne-au atras atenţia cu prioritate o serie de dispoziţii legale care modifică incriminările actuale ori incriminează noi fapte.
1. MODIFICAREA PEDEPSELOR
1.1. Modificarea pedepsei în cazul infracţiunii tip
Prima modificare ce ne-a atras atenţia este majorarea pedepsei închisorii în cazul infracţiunii tip de evaziune fiscală. Astfel, Legea nr. 126/2024 va modifica partea introductivă a art. 9 din Legea nr. 241/2005 după cum urmează: „Constituie infracţiuni de evaziune fiscală şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi sau cu amendă următoarele fapte săvârşite în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale: [..]”
Aşadar, pedeapsa închisorii a fost majorată de la 2-8 ani la 3-10 ani pentru forma de bază a infracţiunii de evaziune fiscală.
1.2. Modificarea pragurilor şi a pedepselor în cazul variantelor agravate
În continuare, vor fi modificate şi pragurile valorice care determină reţinerea unei variante agravate a infracţiunii, respectiv art. 9 alin. 2 şi 3 din Legea 241/2005:
- Art. 9 alin. 2 va avea următorul conţinut: „Dacă prin faptele prevăzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, limita minimă a pedepsei prevăzute de lege şi limita maximă a acesteia se majorează cu 3 ani.”
Aşadar, pentru prima variantă agravată pragul de 100.000 euro va fi modificat în 500.000 euro iar pedeapsa majorată va fi între 6 şi 13 ani de închisoare.
- Art. 9 alin. 3 va avea următorul conţinut: „Dacă prin faptele prevăzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, limita minimă a pedepsei prevăzute de lege şi limita maximă a acesteia se majorează cu 5 ani.”
Pentru a doua variantă agravată pragul de 500.000 euro va fi modificat în 1.000.000 euro iar pedeapsa majorată pentru acest al doilea prag va fi între 8 şi 15 ani de închisoare.
2. MODIFICĂRI PRIVIND E-FACTURA
2.1. Noţiunea de „documente legale”
La articolul 2 litera (c) se modifică şi va avea următorul cuprins: „c) documentele legale – documentele emise pe suport hârtie sau electronic prevăzute de Codul fiscal, Codul de procedură fiscală, Codul vamal, Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de reglementările elaborate pentru punerea în aplicare a acestora, precum şi factura electronică emisă, transmisă şi primită, potrivit legii, utilizând sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura;”
2.2. Forma tip a infracţiunii de evaziune fiscală
La articolul 9 literele (c) – (e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„c) evidenţierea, în actele contabile, în factura electronică sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive;
d) alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;
e) executarea de evidenţe contabile duble folosindu-se înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv cele electronice;”
3. NOI INCRIMINĂRI
3.1. Nereţinerea impozitelor şi/sau a contribuţiilor
La articolul 61, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins: „(11) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă nereţinerea impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.”
Principalele impozite referite în anexă sunt: impozitul pe venitul din salarii şi asimilate salariilor, impozitul pe dividende, impozitul pe veniturile din pensii etc;
Totodată, principalele contribuţii sunt: contribuţia de asigurări sociale (CAS), contribuţia de asigurări sociale de sănătate (CASS) etc.
3.2. Folosirea cu rea-credinţă a sistemului e-Factură şi utilizarea necorespunzătoare a aparatelor de marcat electronice fiscale
La articolul 9 alineatul (1) după litera (g) se introduc două noi litere, lit. (h) şi (i), cu următorul cuprins:
„h) folosirea de către contribuabil, cu rea-credinţă, a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, în vederea creării aparenţei de legalitate a unor operaţiuni fictive sau disimulării circuitului tranzacţional real al bunurilor/serviciilor;
i) utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale.”
Aceste fapte se pedepsesc cu închisoarea în forma tip, respectiv de la 3 la 10 ani sau amenda.
3.3. Acţiunile comise în cadrul unor scheme frauduloase care prejudiciază bugetul de stat
După articolul 91 se introduce un nou articol, art. 92:
„Art. 92. – (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 7 la 15 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi orice acţiune comisă în cadrul unor scheme frauduloase având ca efect diminuarea cu cel puţin 1.000.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, a resurselor bugetului de stat, prin:
a) utilizarea sau prezentarea de declaraţii sau documente false, documente electronice false, incorecte sau incomplete privind TVA;
b) nedivulgarea în mod intenţionat de informaţii privind TVA, atunci când aceste informaţii trebuie divulgate potrivit legii;
c) prezentarea de declaraţii corecte, declaraţii electronice corecte privind TVA pentru a masca în mod fraudulos neplata sau constituirea unor drepturi necuvenite la rambursări de TVA.
(2) Tentativa la infracţiunea prevăzută la alin. (1) se pedepseşte.”
3.4. Creditarea având drept scop efectuarea unor plăţi cu sume de bani ce au o provenienţă ilicită
După articolul 91 se introduce un nou articol, art. 93:
“Art. 93. – Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi sau cu amendă operaţiunea de creditare efectuată în mod direct sau indirect de către orice persoană fizică, având drept scop efectuarea unor plăţi cu sume de bani care provin din omisiunea evidenţierii în actele contabile, a operaţiunilor comerciale efectuate şi/sau a veniturilor realizate, a unuia sau mai multor contribuabili.”


Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.