Către : Doamnele şi Domnii Deputaţi din Parlamentul Romaniei Stimată Doamnă şi stimate Domnule Deputat în Parlamentul României,

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ne adresăm din nou dumneavoastră, ca reprezentantul îndreptaţit şi ultim al poporului român în procesul de legiferare. Facem din nou apel la calităţile dumneavoastră prezumate de  corectitudine şi de înţelepciune pentru a evita o tulburare majoră a activităţii economice dintr-un domeniu vital de activitate, piaţa naţională a gazelor naturale, precum şi pentru a împiedica încalcarea gravă a drepturilor unui agent economic emblematic din ţara noastra (Bursa Română de Mărfuri).

Se readuce pentru a se supune votului dumneavoastră un proiect de lege care, prin amendamentele sale, ne provoacă nouă, Bursa Română de Mărfuri (BRM), o profundă nedreptate şi care, pe de altă parte, ameninţă funcţionarea şi dezvoltarea  pieţei gazelor naturale în România.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Având ca pretext aprobarea prin lege a OUG nr.64/2016 de liberalizare a pieţei gazelor naturale, dar fără legatură cu aceasta şi adăugând elemente substanţiale faţă de forma adoptată de Senat, propunerea legislativă reîntoarsă de la Comisia de Industrii şi Servicii stăruie a impune o singură licenţă de operator de piaţa centralizatăa de gaze naturale, propusă a fi acordata nominal OPCOM – ului, fililală a Transelectrica, companie controlată de stat şi menţine obligativitatea tranzacţionării unui procent subsţantial, (pentru început) de 70% din cantitatea de gaze disponibilă prin respectiva piaţă monopolistă. Totodată, amendamentele propuse afectează structural sistemul energetic românesc şi pun sub semnul incertitudinii investiţii majore : gazoductul BRUA şi pe cele din platoul continental al Mării Negre .

În momentul de faţă, precum se ştie, sunt licenţiaţi şi funcţionează în ţara noastră  doi operatori de piaţă en gros de gaze naturale: Bursa Română de Mărfuri şi OPCOM. Practic însă,  toate tranzacţiile au fost efectuate pe platformele primeia. Nu au existat incidente, nu au fost critici sau sancţiuni din partea autorităţii pieţei, ANRE, participanţii şi-au manifestat prin chiar participarea lor preferinţa pentru ringurile bursiere. Sunt pregătite de către BRM să intre în exploatare mecanisme, instrumente şi pieţe noi, menite să situeze România la un nivel bursier superior în context european.

Cu atât mai scandaloasă apare, aşadar, propunerea legislativă de a deposeda prin forţă (citeşte lege) un agent economic de activul său important, piaţa pe care a creat-o cu costuri majore, pentru a o da acum competitorului său. 

Împotriva acestor preconizate modificări ale peisajului instituţional au luat poziţie autorităţile române competente, cele ale comunităţii europene, participanţii la piaţă, asociaţiile lor, bursele străine, presa de specialitate.

Comisia de Industrii şi Servicii, funcţionând ca un sui-generis mecanism de redistribuire a resurselor, inclusiv private, în economia românească şi depăşindu-şi menirea de a reglementa generic, a ignorat până acum observaţiile celorlalte autorităţi, ale specialiştilor şi practicienilor  şi şi-a concentrat energia  pentru a propune o lege cu dedicaţie directă!

De reţinut este faptul că nu există justificări obiective pentru introducerea monopolului şi pentru quasi – naţionalizarea care se preconizează a avea loc,  iar argumentele presupus tehnice au fost pe rând toate demontate de către instituţiile competente ale statului (Ministerul Energiei,  ANRE, Consiliul Concurenţei ) şi cele europene (Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Reglementare a Energiei, Asociaţia europeană a Traderilor de Energie). Cu toate acestea, justificările neadevărate şi false ale amendamentului 6 sunt în continuare prezentate către dvs., în scopul dezinformării şi inducerii în eroare. Pe dreptul comun, se propune, pur si simplu, deposedarea discreţionară a unui agent economic de bunul său, de rezultatul investiţiilor sale. Altcineva, nominalizat direct, va primi bunul referit, împreună cu un monopol total al serviciilor aferente, justificat nicicum de realitatea practică a performanţelor sale. O industrie întreagă va fi adiacent perturbată. Cetăţeanul - consumator final  va suferi şi el, prin eliminarea unui palier de concurenţă pe lanţul de formare a preţului. Creativitatea, calitatea serviciilor, noul, spiritul antrenorial specific agenţilor economici privaţi vor fi eliminate.

S-a sesizat că proiectul de act normativ aduce atingeri grave nu numai dreptului de proprietate şi de liberă initiaţivă, dar şi unor obiective şi proiecte economice fundamentale ale României, precum şi ale ordinei şi normelor UE.

Eroarea gravă comisă de către Comisia de Industrii şi Servicii cu amendamentele propuse a alertat astfel instituţiile europene la cel mai înalt nivel. Însuşi comisarul european pentru energie şi schimbări climatice, conform celor menţionate recent în presa românească, s-a adresat factorilor decidenţi din România, inclusiv preşedintelui Comisiei mai-sus referite. În scrisoarea transmisă pe 9 octombrie se arată că România riscă procedura de infringement dacă amendamentele vor fi adoptate definitiv de Parlament:

Comisarul european cere ferm Parlamentului României să-şi reconsidere poziţia faţă de amendamentele propuse. În cazul în care amendamentele vor fi adoptate definitiv, Comisia [Uniunii Europene, nota noastră] va trebui să ia în considerare procedura de infringement împotriva României în vederea garantării libertăţilor fundamentale stabilite prin Tratatul privind funcţionarea UE şi principiilor pieţei libere, prevăzute în cel de-al treilea pachet privind energia.”

Daţi-ne voie să credem că, atenţionaţi, dumneavoastră şi toţi deputaţii din Parlamentul României nu veţi achiesa la o iniţiativă care încalcă grav normele statului de drept şi principiile economiei de piaţă. Respingerea amendamentelor propuse şi aprobarea prin lege a OUG 64 în forma adoptată de Senatul României reprezintă soluţia corectă de liberalizare a pieţei gazelor naturale în conformitate cu principiile şi legislaţia europeană .

Ne exprimam, aşadar, speranţa că veţi analiza responsabil proiectul legislativ menţionat şi veţi adopta faţă de el poziţia demnă de înalta magistratură pe care o serviţi prin meritul dumneavoatră şi votul popular.

Cu deosebită consideraţie ,

Conducerea Bursei Române de Mărfuri

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.