Max Verstappen spulberă recordurile în Formula 1, devenind, la 18 ani şi 228 de zile, cel mai tânăr câştigător de grand prix, cel mai tânăr pilot care se clasează pe podium şi cel mai tânăr pilot lider cel puţin un tur într-o cursă, la Marele Premiu al Spaniei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Născut la 30 septembrie 1997, olandezul a fost anul trecut cel mai tânăr debutant din istoria Formulei 1, la vârsta de 17 ani şi 166 de zile, dar şi cel mai tânăr pilot care se clasează în puncte, pe locul 7, la 17 ani şi 180 de zile.

Prezenţa sa în Marele Circ a fost aspru criticată. Fostul campion mondial Jacques Villeneuve considera drept "o insultă" punerea unui "copil" la volanul bolizilor de Formula 1.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

"Cred că Max este o insultă. Îşi dau seama cei de la Red Bull că pun un copil în Formula 1? Sunt convins că este rapid, dar el nu are nicio experienţă. Eu am ajuns în Formula 1 la vârsta de 25 de ani, după ce am câştigat în IndyCar. Înainte de a te lupta cu vieţile altora, trebuie să înveţi, dar Formula 1 nu are acest rol. Debutul unui pilot de 17 ani reprezintă un mesaj negativ pentru Marele Circ. Vine Verstappen, face zece tururi şi impresionează imediat. Pare că oricine poate conduce o maşină de Formula 1", a declarat canadianul despre pilotul care nu avea permis de conducere pe drumuri publice în momentul în care a debutat în F1.

Intrat pe pistele din Marele Circ, Max şi-a văzut de cariera lui, şi-a luat permisul de conducere şi acum bate recordurile în F1. Fiul lui Jos Verstappen, de asemenea pilot de F1, a atras atenţia de la primele curse în care a luat startul. Cu rezultate extraordinare pentru vârsta lui şi cu un stil de pilotaj agresiv, dar curat, fără implicare în accidente pe pistă, Verstappen este unul dintre cei mai talentaţi sportivi din istoria Marelui Circ.

Până în acest week-end, Verstappen a pilotat pentru Toro Rosso, reuşind două clasări pe locul 4 în 22 de starturi pentru "sora" mai mică a echipei Red Bull. Olandezul a avut constant evoluţii bune, însă monopostul Toro Rosso nu îl ajuta să iasă şi mai mult în evidenţă. Şansa lui s-a dovedit a fi rusul Danil Kviat, care cu două "boacăne" consecutive i-a făcut pe şefii Red Bull să-l "retrogradeze" la echipa a doua şi să-l promoveze pe Verstappen.

Duminică, norocul a fost din nou de partea tânărului pilot şi a luat forma unui incident între principalii favoriţi la victorie pe Circuit de Cataluna, piloţii Mercedes, Lewis Hamilton şi Nico Rosberg, precum şi într-o strategie defectuoasă aleasă de inginerii Red Bull pentru pilotul ei principal, australianul Daniel Ricciardo.

Totuşi, lui Verstappen nu i se pot minimaliza meritele în succesul obţinut în Spania. Fără să facă slalom printre adversari ca în alte curse, tânărul Max a dat dovadă de maturitate, de sânge rece, de pilotaj de înaltă clasă şi de respectare a tacticii stabilite de echipă. Şi a condus fără greşeală la 18 ani aproape 30 de tururi, avându-l la mai puţin de o secundă în spate pe cel mai experimentat pilot din Formula 1, Kimi Raikkonen, în vârstă de 36 de ani, aflat la volanul unui monopost Ferrari ce benficiază de un motor mai puternic decât propulsorul Renault de pe maşina Red Bull.

Duminică, Max Verstappen a fost al patrulea pe grilă, după piloţii Mercedes, Hamilton, în pole-position, şi Rosberg, şi după coechipierul său, Ricciardo. Startul nu a fost unul excepţional, Vettel l-a întrecut pe olandez, însă pilotul Red Bull a revenit şi şi-a reocupat locul în spatele lui Ricciardo.

Hamilton a plecat bine după stingerea luminilor roşii ale semafoarelor, dar Rosberg a intrat primul în virajul I. Britanicul a atacat imediat să-şi recupereze poziţia de lider, pe trasa interioară, care a fost închisă de german. Împins pe porţiunea de iarbă a pistei, înainte de virajul IV, Hamilton a frânat, a pierdut controlul monopostului şi Mercedesul său s-a dus "sanie " în cel al lui Rosberg, amândoi ieşind în decor şi abandonând.

Safety car-ul a intrat pe pistă pentru scurt timp, iar la reluarea ostilităţilor, Ricciardo conducea cursa, urmat de Verstappen, Carlos Sainz Jr, Sebastian Vettel şi Kimi Raikkonen. Sainz a fost repede întrecut de piloţii de la Ferrari, astfel că s-a format în frunte un cvartet care s-a distanţat decisiv de pluton.

Prima intrare la boxe nu a modificat ierarhia. Apoi, în mod destul de ciudat, Red Bul a schimbat strategia celor doi piloţi ai săi. Ricciardo a fost trecut pe o stategie cu trei opriri, iar Verstappen a mers cu două opriri. Ferrari şi-a adaptat imediat tactica la decizia austriecilor. Raikkonen a fost plasat în luptă directă cu Verstappen, iar Vettel cu Ricciardo.

Strategia mai bună la MP al Spaniei a fost cea cu două opriri. Verstappen a schimbat ultima dată pneurile în turul 35/66, Raikkonen un tur mai târziu, în timp ce la cealaltă pereche, Vettel a intrat ultima dată la boxe în turul 38, iar Ricciardo, în turul 43. Noua ordine în cursă era Verstappen, Raikkonen, Vettel, Ricciardo. Cu finlandezul în retrovizor de mult timp, Verstappen a mers ceas până la final şi s-a impus cu un avans de 6 zecimi de secundă. Vettel a ocupat ultima poziţie a podiumului, după ce Ricciardo, care l-a presat mai mult de zece tururi, a suferit o pană de cauciuc în penultimul tur. Australianul a avut timp să ajungă la standuri, să "încalţe" alte pneuri şi să-şi păstreze poziţia a patra.

"Trebuie să mulţumesc echipei că mi-a oferit o maşină excepţională. Să câştig la prima cursă este un sentiment extraordinar. Tatăl meu m-a ajutat mult să ajung aici", a declarat Verstappen după prima baie cu şampanie pe podiumul unei curse de Formula 1.

Max a avut voie să guste din şampanie. Cu şapte luni şi jumătate în urmă, el nu ar fi avut voie să consume băuturi alcoolice.

Pentru a ţine departe "copiii" de F1, FIA a înăsprit condiţiile ca un pilot să poată concura. Pe lângă vârsta minimă de 18 ani, sportivii trebuie să îndeplinească şi alte cerinţe pentru a primi Super licenţa necesară în Marele Circ, printre care figurează obligativitatea deţinerii unui permis de conducere pe drumuri publice şi ani petrecuţi în serii inferioare de monoposturi. În aceste condiţii, recordurile de precocitate ale lui Max Verstappen vor fi greu de bătut

Înaintea lui Max Verstappen...

- cel mai tânăr pilot care câştigă o cursă a fost germanul Sebastian Vettel, la 21 de ani şi 73 de zile (MP al Italiei din 2008);

- cel mai tânăr pilot care se clasează pe podium: Sebastian Vettel, la 21 de ani şi 73 de zile (MP al Italiei din 2008);

- cel mai tânăr pilot care conduce cel puţin un tur într-o cursă de Formula 1: Sebastian Vettel, la 20 de ani şi 89 de zile (MP al Japoniei din 2007);

- cel mai tânăr pilot care se clasează în puncte: rusul Danil Kviat, locul 9 la 19 ani şi 324 de zile (MP al Australiei din 2014);

- cel mai tânăr debutant: spaniolul Jaime Alguersuari, la 19 ani şi 125 de zile (MP al Ungariei din 2009).

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.