Pilotul britanic Lewis Hamilton (Mercedes) a câştigat, duminică, Marele Premiu al Braziliei, penultima etapă a Campionatului Mondial de Formula 1, el fiind urmat de coechipierul său, germanul Nico Rosberg, şi de olandezul Max Verstappen de la Red Bull. Rosberg mai are un avans de 12 puncte faţă de Hamilton în clasamentul piloţilor, astfel că titlul mondial se va decide la ultima cursă, Abu Dhabi Grand Prix.
Mexicanul Sergio Perez de la Force India a trecut linia de sosire al patrulea (+25.346), înaintea germanului Sebastian Vettel de la Ferrari (+26.334), clasat al cincilea, şi spaniolului Carlos Sainz Jr. de la Toro Rosso (+29.160), al şaselea.
Pe locurile 7-10 s-au clasat în ordine germanul Nico Hulkenberg (Force India, +29.827), australianul Daniel Ricciardo (Red Bull, +30.486), brazilianul Felipe Nasr (Sauber, +42.620) şi spaniolul Fernando Alonso (McLaren-Honda, +44.432).
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Cursa de la Interlagos s-a desfăşurat pe o pistă foarte udă, find oprită cu steag roşu de două ori şi durând trei ore cu tot cu opriri.
Din cauza condiţiilor meteo, au abandonat mai mulţi piloţi, în urma unor accidente. Printre aceştia finlandezul Kimi Raikkonen (Ferrari) şi brazilianul Felipe Massa (Williams). Massa a izbucnit în plâns după ce nu a încheiat ultimul Grand Prix în faţa propriilor fani. El a fost aclamat atât de spectatori, cât şi de mecanicii echipelor rivale. Massa se va retrage la finalul acestui sezon.
La Interlagos, ploaia a dat mari bătăi de cap organizatorilor, comisarilor F1 şi nu în ultimul rând piloţilor. Francezul Romain Grosjean (Haas F1) a ieşit în decor şi a abandonat încă din timpul turului de formare a grilei. Din acest motiv, startul a fost întârziat cu zece minute, apoi plecarea monoposturilor în cursă s-a făcut în urma safety car-ului. Hamilton, clasat în pole position, a fost urmat de Rosberg, Raikkonen, Verstappen, Vettel şi Ricciardo.
Maşina de siguranţă a ieşit de pe pistă la capătul turului al şaptelea, dar piloţii au concurat doar cinci tururi, pentru că, în turul 13/71, monopostul Sauber condus de Marcus Ericsson a acvaplanat şi a lovit zidul de protecţie al pistei. A intrat din nou safety car-ul, care a ieşit la capătul turului 19. Piloţii au mai efectuat câteva sute de metri, înainte ca şi finlandezul Kimi Raikkonen de la Ferrari să intre în zidul de protecţie, după ce a pierdut controlul maşinii pe linia dreaptă. După acest incident, cursa a fost oprită. Piloţii monoposturilor avariate nu s-au rănit în urma accidentelor suferite.
După o întrerupere de peste 30 de minute, cursa fost reluată de pe linia boxelor cu piloţii rulând în urma safety carului. Nu s-a concurat în această perioadă, pentru că, tot în urma maşinii de siguranţă, piloţii au intrat la boxe după ce directorul de curse al FIA, Charlie Whiting, a decis din nou oprirea Grand Prix-ului brazilian.
Au urmat alte 25 de minute de pauză, la capătul cărora s-a dat un nou start, tot în spatele safety carului. De data aceasta, maşina de siguranţă a zăbovit pe pistă doar trei tururi, astfel că începând din turul 32 piloţii au putut în sfârşit să concuerze cu adevărat. Până în acel moment, singurul lucru notabil petrecut în fruntea plutonului a fost depăşirea reuşită încă din turul al optulea de Max Verstappen în faţa lui Kimi Raikkonen.
După ultima ieşire a safety carului, Verstappen a mai urcat o poziţie, întrecându-l de data aceasta chiar pe Rosberg, al cărui loc secund era foarte important, în perspectiva luptei pentru titlul mondial. Germanul a pierdut apoi constant teren în spatele olandezului, care a reuşit o redresare de mare maestru, evitând o coliziune cu zidul de protecţie, în turul 39. Verstappen nu numai că a reuşit să evite un accident, dar s-a apărat cu succes în faţa lui Rosberg.
Red Bull a jucat apoi o carte riscantă. Şi-a chemat ambii piloţi la boxe şi le-a schimbat pneurile de ploaie cu intermediare. A fost o decizie greşită şi numai pilotajul excepţional al lui Verstappen le-a salvat austriecilor un loc pe podium. De altfel, toţi piloţii care au riscat cu intermediare nu au avut de câştigat duminică.
Tânărul pilot de 19 ani de la Red Bul a ajuns la mijlocul plutonului la revenirea pe pistă, apoi conducătorii echipei au realizat că pneurile intermediare nu îi vor ajuta pe sportivii lor.
Rosberg şi-a reocupat locul secund în spatele lui Hamilton, fără a-l pune sub presiune pe acesta. Scăpaţi de periculosul Verstappen, Hamilton şi Rosberg au mers la siguranţă până la final şi au trecut în această ordine linia de sosire. Max nu a renunţat la luptă, nici după ce a ajuns al 15-lea, după o nouă trecere pe la standurile echipei sale, în turul 55, pentru a "reîncălţa" pneurile de ploaie. El a profitat şi de o nouă neutralizarea a cursei, după abandonul lui Massa.
Ultimul sprint s-a dat începând cu turul 56, după ce safety carul a părăsit pista. Verstappen a întrecut pilot după pilot, uneori doi în sute de metri şi a urcat din nou pe locul al treilea. Printre "victime" s-a numărat şi Vettel, cu care olandezul a avut un conflict dur, cu înjurături, la cursa precedentă, în Mexic. Şi acum Vettel a fost nemulţumit de manevra rivalului, dar s-a mulţumit doar să mormăie prin radio: "M-a obligat să ies în afara pistei!"
Ultima "redută" a fost Sergio Perez, în penultimul tur, când olandezul nu i-a lăsat nicio şansă pilotului de la Force India, care a trebuit să se mulţumească doar cu locul 4, iar Vettel cu locul 5.
În rest, au mai punctat Sainz, Hulkenberg, Ricciardo, care a ispăşit o penalizare de cinci secunde în timpul cursei, Nasr şi Alonso. Nasr a reuşit o performanţă formidabilă, care ar putea să însemne câteva milioane de euro. Pilotul brazilian a ocupat locul al nouălea şi a adus primele două puncte în acest sezon pentru echipa Sauber, cu care elveţienii urcă un loc în clasamentul constructorilor, de pe ultimul pe al zecelea, depăşind Manor, care are un punct.
Hamilton a reuşit astfel al 52-lea succes în carieră, primul la Interlagos, cu care-l întrece pe legendarul Alain Prost în clasamentul Grand Prix-urilor câştigate. Doar Michael Shumacher, cu cele 91 de victorii obţinute, mai este înaintea lui Hamilton, în ierarhia "all time".
Astfel, deznodământul sezonului se amână pentru ultima etapă, dar Rosberg are nevoie de un loc 3 pentru câştiga titlul mondial, această poziţie fiind suficientă chiar dacă Hamilton se impune şi la Abu Dhabi.
După 20 de etape, clasamentul piloţilor (primele zece locuri) este următorul:
1. Nico Rosberg 367 puncte;
2. Lewis Hamilton 355;
3. Daniel Ricciardo 246;
4. Sebastian Vettel 197;
5. Max Verstappen 192;
6. Kimi Raikkonen 178;
7. Sergio Perez 97;
8. Valtteri Bottas 85;
9. Nico Hulkenberg 66;
10. Fernando Alonso 53.
Clasamentul constructorilor este următorul:
1. Mercedes 722 de puncte;
2. Red Bull 446;
3. Ferrari 375;
4. Force India 163;
5. Williams 136;
6. McLaren 75;
7. Toro Rosso 63;
8. Haas F1 29;
9. Renault 8;
10. Sauber 2.
11. Manor 1;
Ultima etapă a sezonului Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi, se va desfăşura peste două săptămâni, la 27 noiembrie, pe circuitul Yas Marina.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.