Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat, joi, că în următorii patru ani numărul consilierilor şcolar în instituţiile de învăţământ din România va creşte de la 3.000, câţi sunt în prezent, la 10.000. Ministrul a explicat că sunt situaţii în care un astfel de consilier trebuie să asigure servicii pentru 2.400 de elevi.
Sorin Cîmpeanu a anunţat, într-o postare pe Facebook, că joi a participat la o dezbatere pe tema consilierului şcolar, la care au luat parte aproape o mie e specialişti, atât în sală, cât şi online.
”În anul 2027, trebuie să avem 10.000 de consilieri şcolari în şcolile din România! În prezent sunt puţin peste 3.000 de consilieri şcolari în toată România (3.138 de consilieri şcolari). Sunt situaţii în care un singur consilier şcolar trebuie să asigure servicii de consiliere pentru 2.400 de elevi. Acest lucru este în mod evident imposibil, într-o perioadă în care este nevoie mai mult decât oricând de consiliere şcolară”, a precizat Cîmpeanu.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Ministrul Educaţiei spune că în fiecare Direcţie Judeţeană de Învăţământ Preuniversitar vor exista structuri care vor prelua atribuţiile de coordonare de la nivelul judeţean al Centrelor Judeţene de Resurse şi Asistenţă Educaţională.
”Absolut toţi consilierii şcolari, fără excepţie, îşi vor păstra statutul de cadru didactic prevăzut şi în actuala Lege a educaţiei naţionale, beneficiind de toate avantajele care decurg din acest statut, inclusiv creşteri salariale, însă fără a mai exista obligaţia activităţii de predare. În interesul elevilor care au nevoie deopotrivă de servicii de asistenţă psihopedagogică şi de servicii de orientare şcolară, pentru consilierii care nu deţin ambele competenţe, dobândirea uneia dintre cele două sau a oricărei alte competenţe necesare din perspectiva elevului sau consilierului şcolar se vor asigura prin bugetul unităţii de învăţământ, consilierii şcolari beneficiind de toate drepturile aferente calităţii de angajat al unităţii de învăţământ”, mai spune ministrul.
Sorin Cîmpeanu a arătat că în cadrul dezbaterii au fost clarificate o serie de aspecte esenţiale ce privesc transformările generate de aplicarea măsurilor de reformă din proiectul legii şi a transmis o listă de10 puncte, pe care le prezentăm integral:
”1. Consilierul şcolar trebuie să fie în fiecare şcoală pentru cartografierea nivelului de dezvoltare a copilului la începutul şcolarizării obligatorii
Se eficientizează parcurgerea cu succes a şcolarităţii în spriritul egalităţii de şanse. Consilierul şcolar, în şcoală, lângă elev, va creşte starea de bine a acestuia, fiind un sprijin real în alegerea celei mai bune strategii de învăţare, astfel încât elevul să-şi poată atinge potenţialul său maxim.
2. Consilierul şcolar trebuie să devină profesor consilier şcolar şi pilon în formarea elevului!
Centrul Naţional de Educaţie Incluzivă şi Direcţiile Judeţene de Învăţământ Profesional vor dezvolta programe de consiliere şi de orientare profesională şi vor sprijini consilierii şcolari pentru a deveni parteneri recunoscuţi în decizia elevilor privind parcursul academic şi profesional.
3. Consilierul şcolar se menţine ca funcţie didactică, prevăzută la art. 125 alin (1) lit. h) din proiect (cum este prevăzut şi în actuala Lege nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare) şi devine profesor consilier şcolar în cadrul compartimentelor de asistenţă psihopedagogică din unităţile de învăţământ de masă. Norma didactică a consilierului şcolar este corespunzătoare unui post de consilier şcolar în compartimentele de asistenţă psihopedagogică şi se stabileşte prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi şi preşcolari sau de maximum 300 de preşcolari şi nu prevede obligaţia de a desfăşura activitate de predare. Activităţile specifice normei didactice sunt stabilite de un regulament aprobat prin ordin al ministrului educaţiei. (...)
4. Consilierul şcolar, profesorul logoped şi mediatorul şcolar vor face posibilă educaţia individualizată!
Educaţia va deveni individualizată, cu accent pe integrare, monitorizare şi progres, iar în centrul său vor sta elevul şi nevoile sale, pe care sistemul de învăţământ, prin-resursa de specialişti, are menirea de a le satisface. Proiectul legii consacră la nivel de obligaţie pentru cadrul didactic o mentalitate psihopedagogică deschisă. Pedagogia incluziunii va fi fundamentată pe trei piloni:
a. Educaţie specială;
b. Cerinţe educaţionale speciale;
c. Educaţia cerinţelor speciale.
Pedagogia incluziunii va fi operaţionalizată de către echipa multidisciplinară a fiecărei şcoli, al cărei coordonator va fi consilierul şcolar, tocmai pentru a continua integrarea cu INCLUDEREA, egalitatea de şanse cu ECHITATEA, monitorizarea cu INTERVENŢIA-SUPORT, progresul şcolar cu ADAPTAREA cu succes spre contextul/mediul social.
5. Compartimentele de asistenţă psihopedagogică vor fi implicate în procedura de stabilire a nivelului de sprijin!
Nivelul de sprijin necesar este stabilit de DJIP/DMBIP, cu avizul directorului unităţii de învăţământ, la propunerea specialiştilor din cadrul compartimentelor de asistenţă psihopedagogică, la începutul învăţământului obligatoriu, în baza unei evaluări de specialitate, prin teste standardizate conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
6. Fexibilitate şi adaptare continuă nevoii elevului prin orientare şi reorientare, ori de câte ori este nevoie.
Evaluarea se realizează corespunzător nivelului de vârstă şi de şcolarizare. În funcţie de evoluţia elevului, cadrul didactic care a lucrat cu acesta poate face propuneri de orientare şi reorientare între niveluri. Decizia de orientare/reorientare va fi reevaluată cel puţin la intrarea în învăţământul primar şi la finalizarea fiecărui nivel de învăţământ şi va include minimal informaţii privind nivelul de sprijin, toate serviciile de sprijin, interpretare şi asistenţă acordate, informaţii privind nevoia organizării diferenţiate a predării şi evaluării, alături de modalitatea de monitorizare şi evaluare a impactului intervenţiei.
7. Consilierul şcolar, profesorul logoped, mediatorul şcolar devin sursă şi resursă pentru fiecare elev al şcolii!
Consilierul şcolar, profesorul logoped, mediatorul şcolar sunt piloni în asigurarea „şcolii bune”, vor satisface nevoile de incluziune, nevoile socio-emoţionale şi educaţionale ale copiilor şi elevilor într-un mediu securizant, desegregat şi nediscriminatoriu.
8. Parteneriatul şcoală-părinţi-comunitate! Consilierii şcolari vor sprijini demersuri importante pentru sistemul de educaţie cum ar fi: prevenirea abandonului şcolar, educaţia parentală, prevenirea violenţei şi a bullying-ului, orientarea în carieră ş.a.
Se reconfigurează parteneriatul şcoală-părinţi-comunitate pe direcţii concrete de acţiuni comune în beneficiul copiilor/elevilor, crescând astfel gradul de implicare şi de răspundere în creionarea profilului vocaţional al elevului şi în parcursul educaţional al acestuia, ţinându-se cont de VALORI, INTERESE şi APTITUDINI în vederea orientării şcolare şi profesionale adaptate nevoilor şi particularităţilor individuale ale acestora.
9. Consilierul şcolar trebuie să fie factor de stabilitate şi echilibru pentru elev!
Proiectul de lege întăreşte rolul specialiştilor în consiliere şi asistenţă psihopedagogică prin integrarea acestora în comunitatea şcolii, oferindu-le stabilitate şi confort, dar şi posibilitatea de a fi factorul de stabilitate în parcursul şcolar al elevului, având în acelaşi timp şansa de evoluţie profesională în carieră.
10. Proces didactic diferenţiat! Pentru nevoile individuale ale copilului şi elevului, toate resursele umane, instituţionale şi materiale conlucrează pentru a oferi: proces didactic diferenţiat, intervenţii calitative, activităţi complementare, suplimentare, adaptare şcolară şi curriculară, mediu educaţional responsabilizant”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.