Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”, care reuneşte angajaţi din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), solicită dotarea districtelor CNAIR cu noi utilaje pentru deszăpezirea drumurilor naţionale şi suplimentarea personalului pentru realizarea acestei activităţi. În prezent, activitatea de deszăpezire a drumurilor naţionale este externalizată, iar unele dintre firmele care au câştigat aceste licitaţii nu au resurse pentru desfăşurarea acestor activităţi în cele mai bune condiţii, afirmă drumarii.
Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” a transmis joi, printr-un comunicat de presă, că districtele CNAIR trebuie dotate cu utilaje noi pentru ca instituţia să aibă cel puţin 51% din totalitatea resurselor materiale necesare intervenţiilor pe timpul iernii.
“În prezent, activitatea de deszăpezire a drumurilor naţionale se realizează în baza unor contracte cu operatori economici, acest serviciu fiind externalizat. Din păcate, însă, în mai multe judeţe ale ţării, firmele care au câştigat licitaţiile pentru prevenirea şi combaterea lunecuşului şi înzăpezirii pe drumurile naţionale nu deţin resurse materiale corespunzătoare, dar nici resurse umane calificate iar, astfel, aceste activităţi nu se realizează în cele mai bune condiţii. Soluţia pentru îmbunătăţirea acestei situaţii este achiziţia de noi utilaje de către CNAIR, dotarea districtelor, astfel încât instituţia să deţină cel puţin 51% din totalitatea resurselor materiale necesare intervenţiilor pe parcursul iernii. De asemenea, este necesară şi suplimentarea personalului pentru aceste activităţi”, se arată în comunicat.
Sursa citată menţionează că în multe judeţe parcurile auto ale companiilor care au câştigat licitaţiile pentru aceste servicii sunt vechi şi ruginite.
“Astfel de investiţii sunt necesare deoarece în mai multe judeţe din ţară parcurile auto ale companiilor care au câştigat licitaţiile pentru aceste servicii sunt vechi, uzate fizic şi moral, ruginite, o parte înregistrând defecţiuni frecvente. Aşadar, este foarte greu să se intervină corespunzător. De asemenea, lipsa personalului specializat, este o altă problemă a acestor companii. Pentru unii operatori economici, mai importante decât deszăpezirea adecvată sunt protejarea propriilor utilaje şi reducerea consumurilor”, mai precizează Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”.
Acesta explică faptul că serviciul desfăşurat pe timp de iarnă implică, în linii mari, trei mari activităţi: informarea meteo privind starea drumurilor, combaterea poleiului şi deszăpezirea propriu-zisă.
Informarea meteo şi a evenimentelor apărute, în regim de permanenţă (24 din 24), se realizează cel mai bine cu personal propriu, calificat, care deţine cunoştinţele necesare să ofere date exacte privind poziţionările kilometrice, spre deosebire de angajaţi ai operatorilor economici care transmit repere, precum ”case” sau ”magazine”.
Combaterea poleiului realizează prin răspândirea de material antiderapant sau soluţii de clorura de calciu, cu utilaje specifice, răspânditoare de material, respectiv cisterne.
“Chiar dacă activitatea este în mai multe judeţe contractată, aceasta este realizată, complementar, şi de către personalul propriu al CNAIR, întrucât angajaţii companiilor refuză să îşi asume anumite riscuri (ex. intrarea pe un pod de gheaţă)”, precizează sindicaliştii.
Ei au mai afirmat că deszăpezirea propriu-zisă se realizează acţionând cu lame de zăpadă sau autofreze.
“Nu toţi operatorii economici deţin autofreze. Aceste utilaje, necesare doar în caz de ninsori puternice, sunt foarte costisitoare şi nu tot timpul rentabile (sunt ierni în care nu e necesară utilizarea lor). CNAIR are în dotare autofreze, iar în astfel de situaţii tot personalul propriu intervine. Pentru nerealizarea activităţilor de deszăpezire sau pentru efectuarea ei în mod necorespunzător, tot angajaţi ai CNAIR ajung să fie traşi la răspundere, contravenţională sau chiar penală, de către organele de control ale statului, cu toate că aceste servicii sunt contractate”, mai precizează sursaa citată.
Din aceste motive, Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” solicită schimbarea strategiei privind activitatea de deszăpezire, respectiv angajarea de personal muncitor în cadrul districtelor şi dotarea cu noi utilaje proprii, performante, precizând că în acest fel se poate realiza, pe termen lung, inclusiv economie în bugetul CNAIR.
Până la începutul anilor 2000, activitatea de deszăpezire se realiza doar prin forţe proprii şi se desfăşura în condiţii mult mai bune, a mai transmis Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.