Intenţia unei companii private care deţine ferme de creştere a păsărilor de a construi mai multe incineratoare pe raza comunei Crevedia din judeţul Dâmboviţa a provocat nemulţumire din partea unora dintre localnici, dar şi a unor politicieni. Vineri, la Crevedia, ar urma să aibă loc o dezbatere publică pe tema acestei investiţii, cei care se opun proiectului anunţând că vor fi prezenţi în număr mare. De altfel, ei s-au adresat deja Primăriei Crevedia, Agenţiei pentru Protecţia Mediului Dâmboviţa şi Direcţiei de Sănătate Publică, pentru a-şi preciza poziţia, susţinând şi că deţin informaţii conform cărora în in cineratoare nu vor fi arse doar cadavre ale păsărilor moarte la fermele de la Crevedia, ci şi deşeuri periculoase, pentru care au fost deja făcute înţelegeri cu unităţi sanitare şi cu hipermarketuri din Bucureşti şi din alte judeţe. Demersuri similare a făcut şi filiala locală a USR. De asemenea, contestatarii susţin că proiectul urmează a fi implementat într-o zonă aflată la 4 km de un parc unde se desfăşoară activităţi în aer liber, la 1,5 km de Şcoala Generală Crevedia şi sub 500 metri de cea mai apropiată gospodărie”, dar şi la mai puţin de 500 de metri de zone în care se practică pescuit sportiv.
Proiectul „Instalare incineratoare de cadavre în incinta Fermei 3, beneficiar Vitall SRL” a generat controverse de mai mult timp la Crevedia, iar dezbaterea publică pe acest subiect a fost amânată deja de mai multe ori, conform celor care se opun proiectului. O petiţie pentru blocarea instalării incineratoarelor din cauza poluării a strâns deja peste 2.000 de semnături.
Vineri, la Crevedia ar urma să aibă loc dezbaterea referitoare la incineratoare. Un grup de iniţiativă care îi reprezintă pe localnicii din Crevedia a transmis deja mai multor instituţii publice – Agenţiei pentru Protecţia Mediului Dâmboviţa, DSP Dâmboviţa şi Primăriei Crevedia – faptul că oamenii se opun dezvoltării proiectului privind incineratoarele de cadavre.
„Deţinem informaţii că pe lângă cadavrele de păsări moarte în fermele de la Crevedia se intenţionează arderea de deşeuri periculoase pentru care s-au făcut deja înţelegeri cu unităţi medicale, hipermarketuri din Bucureşti şi judeţele apropiate. Vă solicităm să nu emiteţi aviz favorabil (...), să împiedicaţi autorizarea acestuia şi în vederea menţinerii calităţii aerului pe raza comunei Crevedia să efectuaţi toate demersurile legale de monitorizare şi stopare, prin efectuarea regulată a controalelor de specialitate”, solicită localnicii Primăriei Crevedia, Direcţiei de Sănătate Publică şi Agenţiei pentru Protecţia Mediului din Dâmboviţa.
”Dacă Fermele Crevedia vor primi autorizaţie pentru incineratoarele de cadavre, vom muri cu toţii încet şi sigur. Fermele Crevedia deja poluează de ani de zile, un incinerator de cadavre unde să ardă şi ce vine de la alte firme ar fi deja horor! Ne vedem la ora 14, în faţa Şcolii Crevedia şi Primăriei Crevedia şi vom aştepta cuminţi începerea dezbaterii de la ora 15. Luaţi-vă copiii, părinţii, vecinii, şi veniţi cu mesaje scrise, se se vadă din drumul naţional că nu suntem cârpe de şters pe jos”, este apelul distribuit pe reţelele sociale de cei care se opun proiectului.
În urmă cu aproximativ o săptămână, şi filiala locală a USR a transmis Agenţiei pentru Protecţia Mediului Dâmboviţa mai multe „obiecţii şi observaţii” legate de acest proiect, politicienii locali din USR remarcând că raportul privind impactul asupra mediului pentru respectivul proiect are lacune în ceea ce priveşte atât impactul asupra mediului, cât şi impactul asupra solului.
Astfel, în ceea ce priveşte emisiile măsurate ale incineratoarelor raportate la valorile-limită prevăzute de lege, USR atrage atenţia asupra faptului că , spre exemplu, raportul privind impactul asupra mediului „nu prevede nicio măsurătoare sau emisie specifică a incineratoarelor pentru dioxine şi furani, deşi legea prevede valori-limită de emisie pentru aceste substanţe toxice ca fiind de 0.1 mg/Nm3”.
„Valorile-limită medie zilnica de emisie pentru pulberi totale şi dioxid de sulf, conform legii, sunt de 10 mg/Nm3, respectiv 50 mg/Nm3, în timp ce valorile-limita prezentate în Raport sunt de 50 mg/Nm3 pentru pulberi totale, respectiv 200 mg/Nm3. Cu siguranţă valoarea -limita nu este depăşită, însă raportarea la o valoare mult mai mare va diminua percepţia publicului asupra impactului generat de aceste emisii şi, aşa cum vom vedea mai departe, va influenţa concluziile Raportului. Pentru monoxid de carbon, Raportul nu precizează nicio valoare-limita de emisie; totuşi, în Anexa 6 la Legea 278/2013 este prevăzută o valoare-limită pentru monoxid de carbon, aceasta fiind 50 mg/Nm3, valoare-limită care ESTE DEPĂŞITĂ de emisiile de monoxid de carbon măsurate şi prevăzute în Raport (valoarea menţionata în Raport este de 78 mg/m3)”; se mai arată în obiecţiile tramsnise către APM şi publicate online de către USR Crevedia.
O altă observaţie este de aceea că „nu există nicio indicaţie cu privire la modul în care au fost măsurate emisiile incineratoarelor, astfel încât nu ştim dacă sunt prevăzute de producătorul instalaţiilor sau care a fost încărcarea şi parametrii de funcţionare a incineratoarelor la momentul măsurării emisiilor menţionate”.
Cât despre impactul asupra solului, USR precizează că „referitor la apele industriale, se menţionează ca spălarea pubelelor şi a caroseriilor maşinilor care transportă cadavre de păsări se face pe platforma betonată aflată la intrarea în incinta obiectivului”, fără a se preciza clar despre ce platformă este vorba.
„Raportul nu precizează dacă această platformă betonată este prevăzuta cu sistem de colectare a apelor uzate şi care sunt măsurile de prevenire a poluării solului şi a apelor pentru aceasta platformă. Nu există în Raport nicio indicaţie referitoare la volumul de ape uzate generate zilnic pentru a concluziona că bazinul vidanjabil de 40 metri cubi poate prelua întreaga cantitate, inclusiv cele provenite de pe aceasta platformă. Raportul nu justifică necesitatea spălării platformei betonate din zona de încărcare a incineratoarelor o data pe săptămână, neluând în considerare riscurile biologice şi de generare a mirosurilor. Beneficiarul nu deţine niciun separator de hidrocarburi pe amplasament pentru apele uzate pluviale, fapt care ar putea contravine cerinţelor legale”, precizează USR.
Conform surse citate, raportul de impact asupra mediului „nu face nicio referire la distanţele între proiect şi cea mai apropiată gospodărie, cea mai apropiată scoală sau cel mai apropiat punct de interes public”.
Contestatarii susţin că „proiectul urmează a fi implementat într-o zonă aflată la 4 km de un parc unde se desfăşoară activităţi în aer liber, la 1,5 km de Şcoala Generală Crevedia şi sub 500 metri de cea mai apropiată gospodărie” dar şi la mai puţin de 500 de metri de zone în care se practică pescuit sportiv.
„Raportul nu prezintă nicio măsură ce trebuie luată de Beneficiar pentru asigurarea funcţionării corecte şi în siguranţă a incineratoarelor – personal calificat/autorizat/instruit, după caz, întreţinere conform specificaţiilor producătorului şi a graficelor de funcţionare prevăzute de acesta”, este o altă remarcă a contestatarilor proiectului.
Aceştia solicită totodată, prin obiecţiile transmise, ca APM Dâmboviţa să verifice dacă există toate autorizaţiile prevăzute de lege pentru platforma betonată pe care ar urma să se facă amplasarea incineratoarelor, a camerei frigorifice şi a containerului vestiar, subliniind că raportul de mediu face referire la incinerarea cadavrelor de păsări „rezultate din activitatea fermelor avicole de pe platforma aparţinând Vitall SRL” şi nu strict a celor rezultate din activitatea avicolă din amplasamentul de la Crevedia.
„Beneficiarul a dovedit anterior că nu poate gestiona eficace mirosurile generate de activităţile avicole curente pe care le desfăşoară, astfel încât nu prezintă încredere că ar putea gestiona o sursă adiţională de poluare olfactivă. Beneficiarul doreşte implementarea Proiectului într-o zona în care sunt înregistrate frecvent depăşiri ale nivelului standardelor acceptate pentru calitatea aerului, fapt care va duce la înrăutăţirea situaţiei curente şi creşterea riscurilor asupra sănătăţii locuitorilor”; sunt concluziile transmise către APM.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.