Peste un milion de români suferă de tulburări ale somnului, însă doar aproximativ 5.000 sunt diagnosticaţi, iar 550.000 suferă de sindromul de apnee în somn. Un studiu făcut în 22 de ţări a arătat că România ocupă locul 10 în topul accidentelor rutiere produse pe fondul aţipirii la volan, specialiştii recomandând persoanelor care au senzaţia de somnolenţă în timp ce conduc, deşi au avut un somn odihnitor, să apeleze la un medic.
O campanie de informare şi educare privind cauzele, consecinţele şi metodele de combatere a somnolenţei la volan, sub sloganul ”Siguranţa pe drum începe după un somn bun”, a fost lansată vineri, cu ocazia Zilei Mondiale a Somnului, de către Centrul de Informare şi Îmbunătăţire a Calităţii Vieţii pentru Bolnavii de Distrofie Musculară şi Pacienţii Asistaţi Respirator (ASCID), în parteneriat cu Societatea Română de Pneumologie.
"Este imposibil ca un şofer să nu fi trăit acest moment: o invitaţie de picoteală la volan, anunţată uneori brutal, dar de cele mai multe ori insidios prin câteva semne. Oare unde şi ce ar trebui să facă diferenţa între viaţă şi moarte în traseele şi drumurile pe care le parcurgem zilnic cu maşina? Dacă privim la simplul fapt că somnul reprezintă o treime din viaţă, cred că cele 10 reguli de somn sănătos ar trebui să primeze la un şofer care se respectă. Nu uitaţi că de somnul suficient ca durată, profunzime şi continuitate depinde adesea viaţa dumneavoastră şi a celor dragi din jur", a spus doctorul Florin Mihălţan, responsabil de Program de Studii Complementare Somnologie şi Ventilatie Noninvazivă.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Medicul Oana Deleanu, preşedintele Secţiunii Somnologie a Societăţii Române de Pneumologie, atenţionează că şoferii somnolenţi reprezintă un risc atât pentru ei înşişi şi familiile lor, cât şi pentru ceilalţi participanţilor la trafic.
„Evident, reprezintă un risc şi din punct de vedere economic, din cauza pierderilor materiale pe care le pot cauza. Dacă o persoană nu a dormit 20-25 de ore, prezintă o stare de vigilenţă cu mişcări şi capacitate de reacţie similare cu ale unei persoane care are o alcoolemie de 10%. Din acest motiv este foarte important ca toţi şoferii să fie conştienţi de riscurile pe care le implică somnolenţa la volan. Le recomandăm să plece la drum după o noapte de odihnă corespunzătoare, iar dacă prezintă orice afecţiune care tulbură somnul, le recomandăm să nu o neglijeze, ci să o trateze corespunzător”, a spus Oana Deleanu.
Statisticile privind somnolenţa la volan explică gravitatea deciziei de a conduce obosit. În 100.000 de accidente care se înregistrează anual în lume, 71.000 de persoane sunt rănite, iar 1.500 mor din cauza aţipitului la volan.
„Toţi şoferii cunosc foarte bine ce înseamnă somnolenţa la volan, când închid ochii câteva secunde, iar clipitul devine greoi, dar nu conştientizează faptul că oboseala acţionează precum alcoolul, pentru că limitează considerabil viteza de reacţie, vizibilitatea şi slăbeşte capacitatea de concentrare. Stimaţi şoferi, dacă atunci când conduceţi, clipiţi şi căscaţi des, sunteţi iritabili şi obosiţi sau visaţi cu ochii deschişi, trebuie să trageţi pe dreapta!”, atenţionează cel mai cunoscut pilot român de raliu, Titi Aur.
Somnolenţa este prima cauză a accidentelor mortale pe autostrăzi, în condiţiile în care un accident din trei este atribuit oboselii şi somnolenţei, potrivit ASCID, care citează un studiu al Asociaţiei companiilor franceze de autostrăzi.
Conform acestui studiu, probabilitatea de a avea un accident rutier creşte de 4,5 ori în cazul celor care dorm mai puţin de cinci ore pe noapte. O persoană care nu doarme timp de 24 de ore, poate face greşeli de condus silmilare unei alcoolemii de 1 g/l.
Somnolenţa la volan este des întâlnită în rândul şoferilor profesionişti. Între 10 şi 20% dintre şoferii profesionişti au adormit la volan în timp ce conduceau, se mai arată în studiul citat de ASCID.
„Dacă aveţi senzaţia de somnolenţă în timp ce conduceţi, deşi aţi avut un somn odihnitor în noaptea precedentă, este foarte probabil să suferiţi de o tulburare de somn. Apelaţi la medicul specialist somnolog pentru a vă diagnostica şi trata. Dacă suferiţi de apnee în somn, riscul de a adormi la volan este de până la şapte ori mai mare. Screeningul şi tratamentul apneei în somn la conducătorii auto, în special la şoferii profesionişti, pot reduce considerabil numărul accidentelor cauzate de somnolenţa la volan", sunt mesajele transmise de iniţiatorii campaniei ”Siguranţa pe drum începe după un somn bun”.
Medicii atenţionează că odată ce s-a instalat somnolenţa, riscul de a aţipi pe neaşteptate şi fără vreun avertisment este crescut. Simptomele somnolenţei sunt căscatul, lăcrimatul ochilor, clipitul des, dificultatea de a ţine ochii deschişi, vedere dublă sau înceţoşată, nevoia imperioasă de a închide ochii, aţipitul, neatenţia, sentimentul de anxietate, scăderea vitezei de reacţie şi devieri de la traiectorie în timpul conducerii.
Cele mai expuse persoane la accidente din cauza somnolenţei sunt tinerii, cei care lucrează în ture şi şoferii profesionişti. În 50 la sută dintre accidentele cauzate de somnolenţă, şoferii au vârsta de cel mult 25 ani. Alţi factori care cresc riscul de accidente din cauza somnolenţei sunt: şofatul fără pasageri, lipsa de experienţă a şoferilor care au obţinut recent permisul de conducere, consumul de alcool şi droguri, şofatul imediat după masă şi şofatul pe autostradă sau pe distanţe lungi.
Cel puţin 4% dintre bărbaţi şi 2% dintre femei suferă de apnee în somn, tulburare caracterizată prin pauze repetate ale respiraţiei în timpul somnului, asociate cu alterarea oxigenării sângelui şi fragmentarea somnului. Principalele simptome ale apneei în somn sunt sforăitul, somnolenţa excesivă în timpul zilei, anxietatea, oboseala şi lipsa de concentrare, problemele de memorie, disfuncţiile sexuale şi durerile de cap dimineaţa.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.