Un număr de 1.112 angajaţi ai transportatorului aerian naţional Tarom vor intra în şomaj tehnic 90 de zile, din 27 aprilie, urmând să beneficieze de o indemnizaţie de şomaj tehnic de 75% din salariul de bază aferent postului ocupat. Se va menţine în activitate aproximativ 30-35% din totalul personalului la nivel de companie, potrivit unei informări semnată de directorul general al Tarom, George Barbu, transmisă angajaţilor companiei, intrată în posesia News.ro.
Informarea are data 21 aprilie 2020.
Compania are peste 1.900 de angajaţi. Câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a fost stabilit la 7.835 lei în 2019.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
"Având în vedere lipsa resurselor financiare, materiale şi necesitatea conservării resurselor umane ale companiei, managementul acesteia a decis ca, pe perioada în care activitatea de transport aerian prin curse regulate va fi suspendată, o parte a personalului să intre în şomaj tehnic. Această formă de protecţie şi conservare a resursei umane este necesară, având în vedere că în acest moment activitatea principală a companiei este practic blocată, însă există speranţa ca odată ce lucrurile revin la normal să se repornească sistemul, iar personalul să fie rechemat pentru susţinerea activităţilor viitoare. În acest sens, se vor menţine în activitate un număr de aproximativ 30-35% din totalul personalului la nivel de companie (număr de personal raportat la programul de operare transmis de către Direcţia Comercială pentru următoarele 90 de zile), respectiv aproximativ 690 de salariaţi activi, aproximativ 1.112 salariaţi vor fi supuşi procedurilor de suspendare a CIM pe motiv de şomaj tehnic", arată "Informarea privind măsurile ce urmează a fi luate de angajator în perioada restrângerii activităţii cauzată de răspândirea Covid-19 şi suspendarea zborurilor către mai multe state", se arată în document.
Măsura este temporară şi nu presupune încetarea raporturilor de muncă, ci doar suspendarea temporară a contractului individual de muncă al salariaţilor.
"Pe toată durata în care salariaţii se vor afla în şomaj tehnic, ei nu vor presta activitate şi nu vor beneficia de salariu, ca urmare a faptului că vor avea contractul individual de muncă suspendat, dar vor beneficia de o indemnizaţie de şomaj tehnic a cărei valoare va reprezenta 75% din salariul de bază aferent postului ocupat. Se vor lua măsurile necesare pentru ca salariaţii aflaţi în şomaj tehnic să beneficieze de subvenţionarea indemnizaţiei de şomaj tehnic din bugetul asigurărilor de şomaj, în condiţiile OUG nr. 32/2020, diferenţa urmţnd a fi plătită din bugetul angajatorului", precizează conducerea Tarom.
Se vor menţine în activitate acei salariaţi care ocupă poziţiile critice pentru existenţa companiei şi a activităţilor de bază, restul personalului urmând a intra în şomaj tehnic prin prisma unui plan de rotaţie care va afecta în final aproximativ toţi salariaţii companiei.
Această variantă a şomajului tehnic se suportă de către stat doar pentru perioada stării de urgenţă.
Pandemia a afectat şi compania de stat, care a fost nevoită să suspende din 25 martie cursele interne şi mai multe curse externe.
"Prin mai multe ordonanţe militare au fost suspendate progresiv zborurile către mai multe state, în principal europene. Aceste măsuri au afectat drastic programul de curse regulate efectuat de către Tarom, ceea ce a generat pierderi semnificative pentru companie", se mai arată în document.
În prezent, Tarom efectuează doar zboruri comandate, pentru recuperarea unor români din diferite ţări afectate de pandemie sau pentru transportul de echipamente medicale şi echipamente de protecţie.
"Traficul aerian constituie un element esenţial pentru economia românească. Mai mult decât orice alt mijloc de transport, transportul aerian a experimentat o creştere semnificativă în ultimul deceniu. Mai exact, traficul aerian din România a crescut semnificativ în ultimii şase ani, cu aproximativ 106% faţă de numărul de pasageri din 2013, fiind sprijinit de dezvoltarea turismului şi de consolidarea infrastructurii din România", se precizează în document.
Potrivit acestuia, fiecare euro cheltuit în sectorul aviaţiei generează 3 euro pentru economia globală.
Contactaţi de News.ro, reprezentanţii Tarom spun că măsurile vor trebui aprobate de acţionarii companiei.
"Încă se negoociază cu sindicatele. Este un proces în desfăşurare. Toate deciziile privind şomajul tehnic trebuie aprobate de acţionari", au declarat pentru News.ro reprezentanţii Tarom.
Compania a fost înfiinţată în 1954.
Tarom a estimat pierderi de 171,37 milioane lei pentru 2019, la venituri totale de 1,51 miliarde lei.
Ultimul an în care compania aeriană a înregistrat profit a fost 2007.
În 2018, Tarom a avut pierderi de 182,77 milioane lei şi venituri totale de 1,38 miliarde lei, potrivit datelor raportate Ministerului de Finanţe. Cheltuielile totale au fost aprobate la nivelul de 1,68 miliarde lei.
Tarom a transportat în 2018 circa 2,9 milioane de pasageri, cei mai mulţi pasageri din ultimul deceniu.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.