Ordonanţa de urgenţă privind organizarea alegerilor prezidenţiale din 2025 a fost publicată în Monitorul Oficial, printre principalele modificări fiind că votarea în diaspora se încheie la ora 21.00 ora României şi se introduc noi reguli privind publicitatea electorală în online, sancţiunile pentru încălcarea acestora fiind prevăzute între 15.000 lei la 50.000 de lei. Ordonanţa prevede că este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.
Potrivit Ordonanţei de urgenţă, la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7:00 şi se încheie la ora locală 21:00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21:00.
”La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, votarea în străinătate se desfăşoară şi pe parcursul zilelor de vineri şi sâmbătă imediat anterioare zilei votării.
În ziua de vineri şi în ziua de sâmbătă, votarea începe la ora locală 7:00 şi se încheie la ora locală 21:00”, arată Ordonanţa. În ordonanţă se mai arată că în ziua de duminică la ora locală a României 21:00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare declară votarea încheiată şi dispune închiderea localului de vot.
Alegătorii care la ora prevăzută se află la sediul secţiei de votare, precum şi cei care se află la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în localul de vot pot să îşi exercite dreptul de vot. Alegătorii aflaţi în această situaţie pot vota până cel mult la ora locală a României 23:59.
Ordonanţa vine cu modificări şi în privinţa promovării în campania electorală.
Astfel, Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, actorii politic asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informaţii:
a) o indicaţie că este vorba de un material publicitar politic;
b) identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail şi, dacă este publică, adresa poştală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta îşi are sediul;
c) după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 11 şi 12 din Regulamentul (UE) 2024/900;
d) o menţiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
e) după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite.
Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editare a materialelor publicitare politice se stabileşte prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente.
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.
ncălcarea dispoziţiilor constituie contravenţii, dacă faptele nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.
Contravenţiile se constată de către împuterniciţii preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente, iar sancţiunile se aplică prin decizie a Autorităţii Electorale Permanente.
Sancţiunile se aplică, după caz, partidului politic, alianţei politice, organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, candidatului independent, mandatarului financiar şi/sau donatorului, precum şi altor persoane care au încălcat dispoziţiile.
Ce spunea Guvernul despre ordonanţa de ugenţă
Guvernul a transmis, joi, după şedinţa de Guvern, că a aprobat un set de măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea în bune condiţii a alegerilor pentru preşedintele României în data de 4 mai 2025, zi în care vor avea loc şi alegeri parţiale pentru preşedintele Consiliului Judeţean Bihor şi pentru primarii din 17 comunităţi locale.
Pentru cele două scrutine va fi utilizată aceeaşi infrastructură electorală pentru asigurarea fluidităţii, transparenţei şi corectitudinii procesului de votare.
De asemenea, sunt stabilite soluţii pentru asigurarea personalului implicat în procesul electoral şi plata indemnizaţiei acestuia la un nivel redus cu 25% comparativ cu cel de la alegerile prezidenţiale care au avut loc în 24 noiembrie 2024 şi asigurarea buletinelor de vot, ştampilelor electorale, timbrelor autocolante”, preciza Executivul. Guvernul mai arăta că sunt stabilite termene şi măsuri logistice privind înregistrarea alegătorilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, atât la secţia de votare, cât şi cu opţiunea ”vot prin corespondenţă.
Astfel, începând cu a treia zi de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, alegătorul care doreşte să voteze în străinătate se poate înregistra în Registrul electoral ca alegător în străinătate, prin intermediul unui formular on-line, aflat pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente. În acest formular vor înscrie următoarele date: numele, prenumele, codul numeric personal, localitatea şi statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. Exercitarea dreptului de vot la o secţie de votare din străinătate nu este condiţionată de înregistrarea în Registrul electoral ca alegător în străinătate.
TEXTUL INTEGRAL POATE FI CONSULTAT AICI
La alegerile pentru preşedintele României şi la alegerile locale parţiale în ziua de duminică, 4 mai 2025, votarea începe la ora locală 7:00 şi se încheie la ora locală a României 21:00.
Votarea în străinătate se desfăşoară şi pe parcursul zilelor de vineri şi sâmbătă imediat anterioare zilei votării. În ziua de vineri şi în ziua dc sâmbătă, votarea începe la ora locală 7.00 şi se încheie la ora locală 21.00. În ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7.00 şi se încheie la ora locală 21.00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21:00.
Alegătorii care la ora 21:00 se află la sediul secţiei de votare, precum şi cei care se află la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în localul de vot pot să îşi exercite dreptul de vot până la ora locală 23:59. Ordonanţa de Urgenţă stabileşte, de asemenea, măsuri privind derularea campaniei electorale şi o monitorizare mai riguroasă a publicităţii politice şi de realizare a acesteia în condiţii de transparenţă. Aceste măsuri sunt în concordanţă cu Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică, au fost stabilite şi se vor aplica în dialog cu marile platforme online.
Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, actorii politici asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informaţii: -o indicaţie că este vorba de un material publicitar politic; -identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail şi, dacă este publică, adresa poştală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta îşi are sediul; -după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă sau de distribuire a materialelor publicitare; -o menţiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; -după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau a unei promovării electorale plătite.
Aceste dispoziţii se aplică şi pentru orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitate politice pe platforme online, platforme online foarte mari, motoare de căutare online sau alte reţele de socializare.
Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editarea materialelor publicitare politice se stabilesc prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente şi se vor regăsi în Ghidul finanţării campaniei electorale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.
Încălcarea dispoziţiilor constituie contravenţie, dacă fapta nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.
Biroul Electoral Central, birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate constituite la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 au calitatea de autorităţi relevante. Birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate vor redirecţiona de îndată Biroului Electoral Central, prin intermediul poştei electronice, plângerile adresate acestora cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari ( în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900).
Deciziile Biroului Electoral Central prin care sunt admise plângerile şi deciziile birourilor electorale judeţene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi ale biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate prin care sunt admise plângerile privind campania electorală online reprezintă ordine de a acţiona împotriva conţinutului ilegal în sensul Regulamentului privind serviciile digitale.
Deciziile BEC se comunică de îndată Autorităţii Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari (în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900), sub sancţiunea plăţii unei amenzi cuprinse între 1% şi 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorităţii Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză. Deciziile Biroului Electoral Central pot fi contestate la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 48 de ore de la afişarea acestora pe pagina de internet a Biroului Electoral Central.
Ce spunea premierul Ciolacu despre modificările aduse în Ordonanţă
Premierul Marcel Ciolacu a declarat că în momentul în care într-o ţară care organizează alegeri se încheie alegerile, procesul electoral nu mai continuă pentru cetăţenii acelui stat, dar care se află în străinătate.
El a adăugat că prin această decizie nu s-a răzbuna pe nimeni şi că nu are de ce să se răzbune. Ciolacu a precizat că România a făcut eforturi pentru ca cei din diaspora să poată vota şi a fost mărit numărul de secţii de votare, dar şi perioada când se poate vota, de la o zi la trei zile.
”Suntem cu toţii liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziţiei să critice puterea. Aşa funcţionează democraţia. În al doilea rând, Guvernul României, eu sunt primul ministru, nu sunt iniţiatorul acestui.... Iniţiatorul a fost AEP-ul şi Ministerul de Interne. Ştim cu toţii că în diaspora, românii din diaspora au drept de vot timp de trei zile în comparaţie cu românii din România pentru sunt distanţele mari. Cel puţin la ultimile alegeri s-a dublat numărul de secţii de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10 - 20 de kilometri de secţia de vot”, a afirmat Ciolacu. Ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025 poate fi consultată AICI
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.