Ministrul Educaţiei, Daniel David, face clarificări cu privire la motivele pentru care nu susţine organizarea de către ministerul pe care îl conduce a olimpiadelor pentru elevii claselor I-IV. Daniel David explică faptul că la această vârstă trebuie construit nivelul de bază al competenţelor-cheie, iar acest lucru trebuie făcut în ritmul fiecărui elev. David atrage de asemenea atenţia asupra faptului că participarea la astfel de concursuri poate stimula „prea devreme o industrie a meditaţiilor şi focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
Într-un mesaj postat duminică pe blogul său, Daniel David aminteşte că că Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu organizează olimpiade şcolare pentru clasele I-IV în anul 2025 nu reprezintă o premieră, acest lucru fiind valabil şi anul trecut. Ministrul subliniază că îşi asumă „mai ferm” această decizie şi argumentează, arătând că „în clasele I-IV important este să construim elementele de bază ale competenţelor cheie” şi „acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil”. 
„Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcţional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a”, scrie Daniel David.
În plus, ministrul atrage atenţia şi asupra faptului că participarea la nişte concursuri „cu greutate” poate stimula mult prea devreme industria meditaţiilor şi poate pune accentul mult prea devreme unele competenţe, în detrimentul altora la fel de importante.
„Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditaţiilor şi focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie. Este important să fim congruenţi în politicile educaţionale, pentru a nu deruta copiii şi a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc. Am înlocuit la nivelul învăţământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (şi şcoli) şi afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competenţelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferenţieri prea fine (şi adesea nerelevante) şi prea devreme între copii”, adaugă ministrul.
Acesta explică faptul că, „în acelaşi spirit, la aceste vârste se urmăreşte mai ales dezvoltarea cooperării şi a lucrului în echipă, competiţia, importantă şi ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context”.
Nu în ultimul rând, ministrul precizează că olimpiadele organizate la nivel de minister la clasele primare nu reprezintă seturi generalizate de bune practici europene, amintind că ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naţionale „asumate autonom şi responsabil de şcoală (şi cu consultarea părinţilor), congruente însă cu politicile ministerului (şi monitorizate de acesta), care pot pătrunde într-un portofoliu educaţional mai extins, dar nu au greutatea şi mesajul unei olimpiade organizate de minister”. 
El aminteşte că, pentru şcoala primară, există evaluările obligatorii la clasa a II-a şi a IV-a, despre care Daniel David consideră că ar trebui folosite „mult mai atent în procesul de învăţare personalizată a elevului”. 
 
„Aşadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă şi în ritmul personal, la cât mai mulţi copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competenţelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competenţelor cheie), dar lăsând şcolilor posibilitatea să facă comparaţii responsabile şi voluntare prin concursuri locale/regionale/naţionale ce pot intra într-un portofoliu educaţional extins”, conchide ministrul Educaţiei.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.