Introducerea unei taxe de acces în centrul Capitalei nu este o idee constructivă, iar până la implementarea acestei măsuri este necesară crearea unor alternative pentru cetăţeni, susţine europarlamentarul PPE şi preşedinta Comisiei de mediu din Parlamentul European, Adina Vălean.
"Nu trebuie să punem căruţa înaintea boilor. Trebuie să le dăm oamenilor alternative. Simplul fapt că le interzicem să treacă pe acolo (prin centrul Bucureştiului, n.r.), dar nu au pe unde să o ia, nu mi se pare o ideea constructivă. Deci trebuie pur şi simplu să intensificăm toate măsurile de transport alternativ, de rute alternative care să ocolească centrul oraşului. Ulterior, dacă vedem că, deşi există aceste alternative, oamenii continuă să folosească cu precădere traficul din zona centrală, ne putem gândi şi la alte metode restrictive, cum ar fi o taxă suplimentară sau interzicerea parcării, pentru că dacă n-ai unde să parchezi, nu te duci în centru”, a declarat pentru News.ro Adina Vălean, la Bruxelles.
Europarlamentarul a mai spus că autorităţile din Bucureşti şi nu numai trebuie să ia măsuri credibile pentru a reduce poluarea aerului şi cp este necesară încurajarea transportului în comun electric.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
"Autorităţile trebuie să ia nişte măsuri credibile pentru a reduce poluarea aerului. Trebuie încurajat transportul în comun electric, ar trebui ca flota de maşini a întregii administraţii locale să fie electrificată cu prima ocazie. Sunt necesare toate măsurile pe care alte capitale le iau, adică nu trebuie să inventăm nimic noi în mod special, trebuie doar să ne uităm la ce fac şi alţii, a spus Adina Vălean.
Ideea introducerii unei taxe de acces în centrul Bucureştiului a fost intens dezbătută în spaţiul public.
Încă de la începutul acestui an, Primăria Capitalei lua în calcul noua măsură, fiind introdusă în Planul integrat de calitate a aerului când acesta a fost pus în dezbatere publică şi înainte să fie modificat odată cu preluarea propunerilor de la cetăţeni. Această propunere a municipalităţii, alături de implementarea sistemului de management al traficului, achiziţionarea de autobuze Euro 6 şi mijloace de transport public electrice, finalizarea liniei de metrou M5, parcări park&ride sau piste de biciclete pe principalele bulevarde, viza reducerea poluării.
La începtul lunii mai, city managerul Capitalei, Sorin Chiriţă, spunea că în România "este moca” să poluezi, făcând referire la lipsa unei taxe de mediu în centru, care este şi una dintre cauzele pentru care în Capitală, numărul de autoturisme este în continuă creştere."„E clar că fiecare dintre noi are treabă şi la ieşirile din Bucureşti, astfel că mobilitatea nu se referă doar la un oraş, ci este vorba de un areal extins, un areal metropolitan. Zona urbană metropolitană polarizează peste 4,2 milioane de locuitori ai Municipiului Bucureşti. (...) Numărul de autoturisme în municipiul Bucureşti este în continuă creştere, iar una din cauze este şi lipsa unei taxe de poluare. Am mai spus-o, la noi e moca să poluezi, este moca să arunci deşeuri la grămadă”, a declarat atunci Sorin Chiriţă, în cadrul unei conferinţe pe tema mobilităţii urbane.
El a dat de înţeles în cadrul aceluiaşi eveniment că municipalitatea lucrează deja la un proiect privind instituirea taxei de mediu, explicând că a fost delimitată zona centrală, au fost delimitate şi străzile pe care se va putea introduce taxa.
„Am delimitat zona centrală extinsă, am delimitat şi străzile pe care se va putea introduce timbrul de centru. Nu se va putea întâmpla peste noapte, ci după ce vom implementa toate măsurile de reducere a poluării, după ce vom aduce autobuzele şi vom face o analiză cu privire la acest aspect. Nu putem preciza în prezent care ar putea fi cuantumul unui timbru de centru. Dar el nu trebuie să fie nici disproporţionar, nici exagerat”, a declarat Sorin Chiriţă.
Ulterior, întrebată de această taxă, primarul Capitalei, Gabriela Firea, a spus că municipalitatea nu are încă în plan instituirea unei taxe de mediu pentru zona centrală a oraşului, fiind de părere că, deşi această taxa s-ar impune, Bucureştiul nu este încă pregătit. Firea a adăugat că, pentru compensarea lipsei acestei taxe, Primăria Capitalei încearcă să instituie alte măsuri, precum crearea pistelor de biciclete sau promovarea folosirii transportului în comun prin achiziţionarea de autobuze, troleibuze şi tramvaie electrice.
"Avem în continuare poluare din cauza traficului. Vreau să precizez că nu ne-am gândit încă la o taxă de centru, deşi ea s-ar cere. Nu credem că Bucureştiul este pregătit, nu credem că cetăţenii sunt pregătiţi. Ea ar putea fi instituită, dar încercăm să dinamizăm celelalte măsuri, în special încurajarea folosirii transportului în comun prin autobuzele electrice sau pistele de biciclete. Bucureştiul nu este pregătit, nu acum”, a declarant marţi Gabriela Firea, în cadrul unei conferinţe de presă alături de ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu.
Firea a subliniat că nu ştie „de unde, din senin, a apărut această informaţie” privind impunerea unei taxe de mediu pentru zona centrală a Capitalei.
De altfel, Planul integrat de calitate a aerului a fost aprobat în Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) în şedinţa din 14 iunie cu majoritate de voturi şi într-o variantă modificată decât cea iniţială, fără să facă referire la o taxă de centru.
Între timp, CGMB a decis majorarea tarifelor de parcare din centrul Capitalei. Noile tarife pentru vor intra în vigoare de la 1 iulie, municipalitatea susţinând că măsura era necesară întrucât în Bucureşti au fost depăşite valorile-limită stabilite prin legislaţia Uniunii Europene privind calitatea aerului, iar una dintre cauze este poluarea din cauza traficului intens şi a utilizării pe scară largă a autovehiculului propriu.
Prin Hotărârea CGMB se instituie trei zone de taxare în Capitală, iar de la 1 iulie taxa va fi de 10 lei pe oră în zona centrală (zona 0). Tarifele scad la 5 lei, 2,5 lei, respectiv 1,5 lei pe oră pe măsură ce ne îndepărtăm de centru, iar rezidenţilor li se aplică tarife preferenţiale.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.